معاون گمرک ایران گفت: تحریمها عامل اجرای سریع کنوانسیون تجدید نظر شدهٔ کیوتو در کشور شده به طوریکه ترخیص ۲۱ میلیون تن کالای اساسی و ضروری در امسال با سادهسازی تشریفات گمرکی صورت گرفته است.
به گزارش صمت، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به این موضوع گفت: قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تجدیدنظر شدهٔ کیوتو، مصوب اسفندماه سال ۱۳۸۹ است که به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شده است به این کنوانسیون در مورد ساده و هماهنگسازی تشریفات گمرکی ملحق گردد.
وی افزود: طرفهای متعاهد این کنوانسیون که تحت نظر شورای همکاریهای گمرکی تهیه و تدوین شده است، ضمن تلاش برای رفع تفاوت بین رویهها و تشریفات گمرکی طرفهای متعاهد که میتواند سبب کندی تجارت و سایر مبادلات بینالمللی گردد، به کمک موثر به توسعهٔ این گونه مبادلات و تجارت از طریق ساده و هماهنگسازی رویهها و تشریفات گمرکی تمایل دارند چون ساده و هماهنگسازی مزبور با اِعمال بعضی اصول از جمله اجرای برنامه هایی به منظور نوینسازی مستمر رویهها و تشریفات گمرکی و در نتیجه افزایش کارایی و اثربخشی؛ اِعمال رویهها و تشریفات گمرکی به شیوهای قابل پیشبینی، پایدار و شفاف؛ همکاری با دیگر مقامات ملی، گمرکات و جوامع تجاری، منجر به تحقق درجهٔ بالائی از ساده و هماهنگسازی رویهها و تشریفات گمرکی شده و در نتیجه، مساعدت قابل توجهی به تسهیل تجارت بینالمللی مینماید.
معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به آمار واردات کالاهای اساسی در سال اخیر اضافه کرد: بدون ورود به سایر جزییات، از ابتدای امسال تا کنون قریب به ۲۱ میلیون تن کالای اساسی و ضروری به ارزش بیش از ۱۲/۵ میلیارد دلار از طریق گمرکات اجرایی وارد کشور شده است که انجام تشریفات گمرکی و ترخیص این اقلام، شرایط و روشهای خاصی را میطلبد. با بررسی تسهیلات و شیوه هائی که برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص این کالاها درنظر گرفته شده، همسوئی این روشها با استانداردهای مربوط به کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو کاملاً مشخص است. به عبارت دیگر میتوان گفت دستگاههای دخیل در امر تجارت از جمله گمرک، در راستای مقابل با تهدیدهای تحریمهای اقتصادی، تمهیداتی را اتخاذ کردهاند که با بررسی این تمهیدات مشخص میشود در صورت اجرای صحیح مفاد کنوانسیون تجدیدنظر شدهٔ کیوتو، باید همین تصمیمات، اتخاذ و اجرایی میشد.
رئیس کمیتهٔ رصد تحریمهای گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات گمرک در مقایسه با استانداردهای کنوانسیون تجدید نظر شدهٔ کیوتو ادامه داد: طبق بخشنامهها و دستورالعملهای صادره، گمرکات اجرایی نسبت به انجام عملیات گمرکی کالاهای اساسی و ضروری در خارج از وقت اداری اقدام میکنند که این موضوع در استاندارد ۲-۳ کنوانسیون تجدیدنظر شدهٔ کیوتو تصریح شده است. مطابق پیشنهادات ارائه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارائی به رئیسجمهوری و دستور صریح ایشان مبنی بر اِعمال کنترلهای مشترک توسط دستگاههای ذیربط و متولی صدور مجوزهای قانونی از جمله استاندارد، قرنطینه و بهداشت گام مهمی در این راستا برداشته شده و به عبارت دیگر استاندارد ۴-۳ کنوانسیون محقق گردیده است. نمونه برداری هنگام تخلیه یا قبل از اظهارکالاهای اساسی مورد دیگری است که مورد توافق دستگاههای همجوار قرار گرفته و تقریباً عملیاتی گردیده و این امر به منزلهٔ اجرای استاندارد ۹-۳ کنوانسیون است.
ارونقی با توضیح در رابطه با سایر اقدامات صورت پذیرفته، به مصوبات ستاد تنظیم بازار و ستاد مقابله با تحریم اشاره نموده و افزود: کلیهٔ مجوزهای قانونی مربوط به ترخیص کالا در بستر سامانه و کارتابل الکترونیکی مربوطه به گمرک ارائه میشوند که این مورد منطبق با استاندارد ۳ -۱۱ کنوانسیون تجدیدنظر شدهٔ کیوتو میباشد. با توجه به لزوم حذف برخی اطلاعات مندرج در اظهارنامهها و عدم درج این اطلاعات یا عدم بارگذاری این اسناد به ضمیمهٔ اظهارنامه ها، اطلاعات مربوطه پالایش شده و استاندارد۳ -۱۲ تا ۳-۱۵ کنوانسیون، تحقق پیدا کرده است. ترخیص برخی از اقلام ضروری و مورد نیاز کشور با حداقل اسناد و صدور حکم صورت پذیرفته و بدین ترتیب، گمرکات، استانداردهای ۳-۱۶ و ۳-۱۷ را رعایت نمودهاند.
وی افزود: گمرکات کشور به محض اظهار کالاهای اساسی و ضروری، با رعایت مقررات مربوطه اقدام به بررسی اظهارنامهها نموده و این به منزلهٔ اجرای کامل استانداردهای ۳-۲۴ تا ۳-۳۱ میباشد. پذیرش سوابق تعیین ماهیت برای اظهارنامههای واحدهای تولیدی و برخی از کالاهای اساسی و ضروری مطابق با اجرای استاندارد ۳-۲۳ بوده و گمرکات کشور با ارزیابی خارج از نوبت اقلام اظهارشده به گمرک، اجرای کامل استانداردهای ۳-۳۳ تا ۳-۳۵ را بطور کامل رقم زدهاند.
ارونقی گفت: بررسی شیوه نامههای ترخیص کالاهای اساسی در بنادر کشور که توسط گمرک پیشنهاد و به تصویب کارگروه ملی ستاد تنظیم بازار رسیده نشان میدهد مفاد این شیوه نامهها دقیقاً با مفاد استانداردهای ۳-۴۰ تا ۳-۴۲ کنوانسیون مطابقت دارد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، ترخیص درصدی اقلام اساسی اظهارشده به گمرکات و نگهداری قسمتی از کالاها بعنوان تضمین پرداخت حقوق ورودی (ترخیص نسیه) و یا اخذ حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده متعلق به کالاهای اساسی را از تسهیلات دیگر ارائه شده از سوی گمرک شمرده و افزود: تسهیلاتی که در این راستا از سوی گمرک به صاحبان کالا اعطاء شده مطابق با استانداردهای مندرج در فصول ۴ و ۵ کنوانسیون تجدیدنظر شدهٔ کیوتو (استانداردهای ۴-۱ تا ۴-۲۴ و ۵-۱ تا ۵ -۷ ) میباشد و دربرخی موارد شرایط بهتری از استانداردهای اعلامی نیز درنظر گرفته شده است. درخصوص مسیرهای درنظر گرفته شده با اعمال مدیریت ریسک نیز تسهیلات درنظر گرفته شده منتج به این موضوع شده که بیش از ۵۰ درصد اظهارنامههای تعریف شده در سامانه جامع گمرکی در مسیر سبز انتخاب مسیر اظهارنامه قرار گیرند که این درصد، درصد قابل قبولی بوده و تشریفات گمرکی صورت پذیرفته در مسیرهای سه گانه علی الخصوص مسیر سبز اظهارنامه همراستا با استانداردهای مربوط به کنوانسیون در فصول ۶ و ۷ مربوطه یعنی استانداردهای ۶-۱ تا ۶ -۱۰ و ۷-۱ تا ۷-۴ میباشد.
ارونقی فصول ۸، ۹ و ۱۰ مربوط به کنوانسیون تجدیدنظر شدهٔ کیوتو را مرتبط با عناوینی مانند ارتباط گمرک و اشخاص ثالث، اطلاعات، تصمیمات و آراء ارائه شده از سوی گمرک و تجدیدنظرخواهی در زمینهٔ موضوعات گمرکی برشمرد و ادامه داد: این موضوعات بهصورت عام مطرح بوده و با توجه به تعیین تکلیف آنها در قانون امور گمرکی، براساس مفاد مواد قانون ملی رفتار میشود و ارتباط چندانی به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص فوری کالا با ارائه تسهیلات مربوطه ندارد.
معاون امورگمرکی گمرک ایران در خاتمه با اذعان به شرایط تحریم یادآور شد: درست است که تسهیلات ارائه شده، با توجه به شرایط و محدودیتهای تحریم اتخاذ گردیده، با این وجود به نظر میرسد روشهای اجرایی این تسهیلات و تمهیدات بایستی بهصورت مدون، مورد بررسی کارشناسی نهائی قرار گرفته و از حالت پراکنده و طبقه بندی شده درآمده و با اعمال تغییرات لازم، بعنوان نقشهٔ راه قانونی برای ادامهٔ مسیر در امور مربوطه، مورد استفادهٔ دستگاههای ذی مدخل در امر تجارت قرار گیرد.
ارونقی در خاتمه این گفتوگو با اشاره به بیانات امسال مقام معظم رهبری با مضمون" امّا تحریم میتواند فرصت باشد؛ چرا؟ زیرا تجربه نشان داده است کشورهایی که از منابع طبیعی -مثل نفت- برخوردار هستند، هر وقت درآمدهایشان از ناحیه این منابع کاهش پیدا میکند، اینها به فکر اجرای اصلاحات اقتصادی میافتند، انگیزه پیدا میکنند، انگیزه اصلاحات پیدا میکنند، انگیزه پیدا میکنند که خودشان را از وابستگی نجات بدهند و اقدامات مناسبی را انجام میدهند. این مال وقتی است که درآمد حاصل از آن منابع طبیعی کاهش پیدا میکند؛ بعد که این منابع دوباره به حال اوّل برمی گردد و منابع مالیِ مورد استفاده آنها افزایش پیدا میکند، از ادامه کار اصلاحات غفلت میکنند، فراموش میکنند. " اقدامات صورت پذیرفته و تسهیلات اعطاء شده را استفاده از فرصت بهوجود آمده از شرایط تحریم برشمرده و ابراز امیدواری نمود جدیت، همدلی و همراستائی دستگاهها در این خصوص، کماکان ادامه داشته باشد.
منبع: ایلنا
نظر شما