شناسهٔ خبر: 38004044 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

صالحی در بازید از دبیرخانه جشنواره هنرهای تجسمی فجر: بازار هنرهای تجسمی نیاز به فکر و شتاب عملیات دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در بازدید از بخش های مختلف دبیرخانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بازار هنرهای تجسمی نیاز به فکر، نقشه و شتاب عملیات دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با بیان این مطلب افزود: خانواده هنرهای تجسمی بسیار گسترده است و گزارش های رسیده از این دبیرخانه نشان دهنده شرایط قابل قبول آن است.

وی با اشاره به ویژگی های جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این جشنواره سختی ها و فرصت هایی دارد که جوان بودن این جشنواره از جمله ویژگی های آن به شمار می آید. عنصر جوانی  جشنواره برای آن فرصت محسوب می شود و باز سازی در آن نسبت به جشنواره های دیگر که قدمت بیشتری دارند، راحت تر است. از طرفی جوان بودن آن می تواند از نظر دیده شدن و رسانه ای شدن سختی به شمار آید.

صالحی افزود: سختی دیگر این حوزه همگرا کردن این خانواده بزرگ است ولی در عین حال قدرت گفت و گوی درونی هم ایجاد می کند که از جمله فرصت های این هنر محسوب می شود.

وی در عین حال تصریح کرد: هنرهای تجسمی قدرت ترکیب سازی را فراهم می آرود تا برای ذائقه های جدید جذابیت ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در حوزه هنرهای تجسمی به برخی موضوعات و رویکردها نیاز داریم ادامه داد: حوزه بازار و اقتصاد هنر یکی از رویکردها است که جشنواره هنرهای تجسمی هم به آن توجه دارد و باید ببینیم چگونه می توان به این روند سرعت ببخشیم.

وی در عین حال تصریح کرد: جریان بازار هنرهای تجسمی نیاز به فکر، نقشه و شتاب عملیات دارد و بخش قابل توجهی از هنرمندان هنرهای تجسمی در سراسر کشور داریم که می توان از آن ها بهره برد.

عضو کابینه دوازدهم افزود: گذرهای فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود که برخی از آن ها شروع شده و برخی هم شتاب بیشتری یافته است. مثلا در خراسان با توجه به تنوع اقوام بخش قابل توجهی از هنرهای تجسمی می تواند فعال باشد.

صالحی ادامه داد: شبکه شهرهای خلاق هم یکی دیگر از موضوعاتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را دنبال می کند. از طریق این شبکه ها برخی از شهرها با توجه به سبقه تاریخی و ظرفیت های انسانی می توانند ظرفیت های هنری خود را ارتقاء دهند و از در کنار هم قرار گرفتن این هنرها، هنرهای تجسمی هم می تواند در بخش های کمیت، کیفیت و اثرگذاری ارتقاء یابد.

وی به گالری ها و نقش آن در بخش های هنری اشاره کرد و گفت: اینکه چطور می توانیم گالری ها را از لحاظ کیفیت، دامنه و اثرگذاری ارتقا دهیم باید مورد توجه قرار بگیرد و برندسازی از گالری ها و فرصت سازی برای آن ها نقش مهمی دارد.

فرصت جشنواره را از نگاه اقتصاد هنر دنبال کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرصت جشنواره را از نگاه اقتصاد هنر دنبال کنیم و این موضوع را جدی بگیریم تا بعد از پایان آن بتوانیم ایده های تازه به اقتصاد هنرهای تجسمی تزریق کنیم.

وی با اشاره به اهمیت گفت و گوی هنرها و میان رشته ای تصریح کرد: ما به طرف هنرمندان ترکیب ساز و محصولات ترکیب ساز در حرکتیم که با خلق های جدی به ذائقه های جدید نزدیک تر می شویم. و ویژگی نسل امروز باعث می شود این حوزه را جدی تر بگیریم و گفت و گوی هنرها و میان رشته ای را بیش از بیش مورد توجه قرار بدهیم.

صالحی خط ارتباط و اتصال با حوزه های علمی و پژهشی هنرهای تجسمی را ضروری برشمرد و گفت: حوزه های علمی و پژوهشی هم می تواند برای خلق اتفاقات جدید در حوزه هنرهای تجسمی کمک بسیاری داشته باشد و جشنواره هنرهای تجسمی با دانشگاه ها و مراکز علمی پیوند محکم تری ایجاد کند.

وی با تاکید بر ضرورت ارتباط میان حوزه علم و هنر ادامه داد: جشنواره ها به علت ویژگی همگرایی مجموعه ها که دارد، این فرصت را ایجاد می کنند که مراکز علمی را هم فعال کنند تا به کمک جشنواره ها بیایند.

صالحی افزود: اینکه رابطه هنرهای تجسمی با بخش های آموزش علمی را چگونه می توان افزایش داد، از اهمیت برخوردار است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

در بخش دیگری هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی گزارشی از روند فعالیت های دبیرخانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارائه کرد.

وی گفت: این دوره از جشنواره از تاریخ بیست و نهم بهمن آغاز می شود و آیین پایانی آن نهم اسفند در تالار وحدت خواهد بود.

مظفری ادامه داد: در سال های اخیر سه رویکرد را به جشنواره هنرهای تجسمی افزوده ایم که از آن جمله افزایش حضور هنرمندان این حوزه است.

وی تصریح کرد: بخش پژوهش رویکرد دیگر است که در کنار جشنواره تلاش می کنیم این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. بازار هنر و توجه به آن هم از رویکردهای دیگر جشنواره در سال های اخیر است.

مدیرکل هنرهای تجسمی ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره هنرهای تجسمی جوان است باید انگیزه بیشتری برای جامعه هنری ایجاد کنیم.

در ادامه برخی از مدیران بخش های مختلف جشنواره هنرهای تجسمی گزارشی از روند فعالیت های دبیرخانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رائه کردند.

در پایان دو کتاب مقالات هشتمین و یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما