شناسهٔ خبر: 38000810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس امور بین الملل:

آمریکا از تاثیر خون سردار سلیمانی غافل بود

تهران - ایرنا- کارشناس امور بین الملل گفت: بزرگترین اشتباه آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی،‌ غافل شدن از تاثیر خون شهید بود.استکبار جهانی 40 سال است که در محاسبات خود اشتباه می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا،‌ فواد ایزدی روز دوشنبه در اجلاس سراسری حقوقدانان و اساتید روابط بین الملل با موضوع بررسی ابعاد سیاسی - استراتژیک ترور شهید سردار قاسم سلیمانی اظهارداشت: ترامپ فکر می کرد بتواند با ترور حاج قاسم سلیمانی،‌ برای رأی آوردن در انتخابات آینده این کشور تاثیر شگرفی گذارد ولی خیلی اشتباه کرد و عده بی شماری از مردم و سیاستمداران آمریکا با این عمل او مخالفت کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: آمریکا از ماهها قبل تصمیم به ترور حاج قاسم سلیمانی گرفته بود و این موضوع را به طور علنی حدود یکسال پیش در سازمان ملل هم در نشست سران اعلام کرده بود.   

ایزدی گفت: نگاه ترامپ به ترور شهید سلیمانی یک نگاه انتخاباتی بود که آن را باید یک اشتباه استراتژیک دانست. مشاوران او  هم اعم از بولتون و پمپئو به ترامپ آدرس غلط داده بودند و در مقابل در داخل آمریکا امروز هجمه مخالفان ترامپ در عرصه سیاسی بیشتر از همیشه تاریخ این کشور و به دلایل رفتارهای نسنجیده ترامپ است.

این کارشناس امور بین الملل افزود: شرکت میلیونها نفر از مردم ایران و همچنین در عراق برای تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و شهید مهدی المهندس و پوشش خبری این رویداد تاریخی در کل جهان تاثیر بسیار فراوان گذاشت به ویژه بر روی مردم آمریکا که با وجود سانسور شدید آن از سوی استکبار دولت آمریکا در این حرکت خود جوش بین المللی تحقیر شد.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در این نشست گفت: ترور سردار حاج قاسم سلیمانی بر تغییر یا تحلیل محور مقاومت که خواسته دشمنان بود هیچ تاثیری نداشت و همچنان هم این گونه اعمال تروریستی تاثیری بر مبارزه با استکبار نخواهد گذاشت. 

ناصر هادیان افزود: شهید سلیمانی در دهه دوم انقلاب کشف شد و به مرور دانش نظامی و فرماندهی را کسب کرد و  به معنای واقعی یک سرباز و فرمانده در خدمت دفاع ملی از کشور و اسلام بود.

وی گفت: سردار سلیمانی یک چهره اسطوره ای پیدا کرده بود و در عین حال به شکلی رهبری گروههای مبارزه علیه استکبار در منطقه را نقش آفرینی می کرد. این رویه موجب شده بود که او به عنوان یک ناجی ملل مظلوم چهره ای جذاب و مورد وثوق مردم ستم کشیده منطقه و جهان قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: توانمندی و ظرفیت گروههای مبارز لبنان و حزب الله و حتی سپاه قدس در لبنان و سوریه بعد از ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی هیچ کم نشده بلکه بر اراده مقاومت و مبارزه علیه استکبار هم افزوده شده است.

ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه در حادثه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به خوبی می توان تغییر موازنه قدرت را مشاهده کرد ، افزود: در این رویداد اسفناک و دردناک، روحیه ایرانی نه تنها در کشور بلکه در منطقه و دیگر محیط های جغرافیایی به خوبی نمایان شد و این حادثه توانست جایگاه ایران را به عنوان یک ایدئولوژی اسلامی به رخ جهانیان کشد.

وی اظهارداشت: آمریکا فکر می کرد بعد از ترور شهید سلیمانی این کشور و جهان امن تر می شود و فضای یکه تازی آن بیشتر خواهد شد که بزرگترین اشتباه ترامپ بود و فضای ناامنی و جولان تروریستهای دست نشانده آمریکا در جهان بیشتر هم شده است.

متقی گفت: بعد از این حادثه ساختار مقاومت در منطقه ادامه خواهد داشت و چالش ها و هزینه های امنیتی آمریکا در منطقه بیشتر و بیشتر خواهد شد. 

کیهان برزگر، رئیس پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه دانشگاه آزاد گفت: در سده های گذشته حضور قوی ایران در منطقه و جهان یک اصل منطقی بود. امروز افزایش نفوذ ایران بر مبنای اصول استراتژیک و در راستای حفظ کشور انجام می شود.

وی افزود: برای حفظ تعادل کشورهای منطقه باید معادلات نظامی و سیاسی را با هم داشت و چنانچه این دو مقوله برهم خورد کشور دچار فروپاشی خواهد شد اما شهید سلیمانی با تفکرات خود توانست از فروپاشی کشور و ایستادگی در برابر اهداف شوم دشمنان اسلام جلوگیری کند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد افزود: سردار سلیمانی شاهکار نظامی و دفاعی در منطقه به خرج داد و توانست نه تنها ایران را بلکه کشورهای منطقه و ملت های مظلوم را از تهاجم نیروهای داعش و مزدوران آمریکای حفظ و حراست کند. 

نظر شما