شناسهٔ خبر: 37999294 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

فیلمسازان جوان برای حضور در جشنواره فیلم فجر چه مسیرهایی را طی کرده‌اند

هنوز اول قصه است‌

صاحب‌خبر -


علی رضایی
کشف چهره‌های تازه و تماشای شکوفایی استعدادها، بخشی از لذت حضور در جشنواره‌ها است. جشنواره فیلم فجر، در ادوار مختلف فیلمسازانی را به سینمای ایران معرفی کرده که نقطه درخشش آنها این ضیافت ده روزه بوده است. امسال در غیبت بسیاری از فیلمسازان مطرح نسل اول و دوم، چشم سینمادوستان به بخش نگاه نو است تا به آینده نسلی که در راه است، امیدوار شوند. نسلی که برای رسیدن به سینمای حرفه‌ای و رقابت بزرگ فجر، مسیرهای مختلف را پیموده ‌است.
تهیه‌کننده‌های صاحب‌نام
اغلب فیلمسازان جوانی که فیلم‌هایشان در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود، با تهیه‌کنندگان صاحب‌نام همکاری کرده‌اند. رسول صدرعاملی فیلم محمد کارت را تهیه کرده، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم عباس امینی است و مرتضی شایسته یکی از مهم‌ترین تهیه‌کنندگان سینمای ایران در دهه شصت‌و‌هفتاد نخستین ‌فیلم بهرنگ دزفولی‌زاده را تهیه کرده است. مجید برزگر کارگردان سینما، که فیلمش در بخش سودای سیمرغ حضور دارد تهیه‌کننده فیلم علی درخشنده است. سیدامیر سیدزاده تهیه‌کننده فیلم محمدرضا لطفی است. محمد درمنش کارگردان و فیلمبردار، فیلم کوروش آهاری را تهیه کرده است. بعضی از این تهیه‌کننده‌ها، صرفاً یک نام و اعتبار هستند تا فیلمساز اول بتواند فیلمش را تولید کند، اما نکته مهم این است که همچنان حضور یک تهیه‌کننده معتبر، علاوه بر اینکه امکان دیده شدن و جدی گرفته شدن فیلمی را بیشتر می‌کند زمینه اکران عمومی آن را به شکلی بهتر فراهم خواهد کرد. رسیدن به مرحله اکران عمومی برای فیلمسازان جوان، مرحله‌ای دشوار است که به تنهایی نمی‌توان به سلامت از آن عبور کرد.
از جشنواره‌ها تا سینمای حرفه‌ای
یکی از راه‌های رسیدن به سینمای حرفه‌ای، ساخت فیلم کوتاه و مستند، حضور در جشنواره‌ها و محافل سینمایی است. کافی است سالن نمایش فیلم کارگردان‌های گمنام و کمتر شناخته شده را با فیلمسازانی که قبلاً از طریق حضور در جشنواره‌ها شناخته شده‌اند مقایسه کنیم تا متوجه شویم حمایت رسانه‌ای و تمرکز بر این فیلم‌ها (در مرحله تولید و پیش از نمایش در جشنواره) تا چه اندازه به تثبیت این فیلمسازان در سینمای حرفه‌ای کمک می‌کند. امسال از میان فیلمسازان تازه نفس، برادران ارک دانش آموخته مدرسه ملی سینما هستند. بهمن و بهرام که در بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر هم حضور داشتند در تبریز متولد شده‌اند و پیش از این با فیلم کوتاه «حیوان» به شهرت رسیدند. فیلمی که علاوه بر کسب جوایز داخلی، جایزه سینه فونداسیون کن را هم به‌دست آورده. فیلم «پوست» نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند این دو برادر به زبان ترکی ساخته شده و فضایی متفاوت دارد. این فیلم علاوه بر بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ نمایش داده می‌شود. محمد کارت بازیگر و کارگردان، پیش از ساخت نخستین فیلم بلندش به‌عنوان بازیگر و سازنده فیلم‌های کوتاه و مستند شناخته شده بود. او به‌عنوان بازیگر در تئاتر هم فعالیت کرده. فیلم‌های مستند کارت علاوه بر کسب جوایز متعدد، بسیار دیده و تحسین شده‌اند. «شنای پروانه» اولین فیلم او که در بخش سودای سیمرغ هم نمایش داده می‌شود، همچون مستندهایش فضایی اجتماعی دارد. سالم صلواتی فیلمساز اهل کردستان پیش از «پدران» به‌عنوان نویسنده و کارگردان فعالیت کرده، سریال و فیلم کوتاه ساخته. «زمستان آخر» نخستین فیلم صلواتی جوایز متعددی از جشنواره‌های بین‌المللی از جمله جشنواره فیلم بیروت، زردآلوی طلایی ارمنستان، بغداد و... دریافت کرده. او در جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» که حوزه هنری متولی برگزاری آن است هم جایزه گرفته است. صلواتی در «پدران» با بازیگران حرفه‌ای همکاری کرده و فیلم، فضایی متفاوت با «زمستان آخر» دارد. «کشتارگاه» چهارمین فیلم سینمایی عباس امینی بعد از «والدراما»، «هندی و هرمز» و «ابراهیم» است. او با «کشتارگاه» برای نخستین بار پروانه سینمایی دریافت کرده به‌همین دلیل به بخش نگاه نو آمده است. فیلم‌های قبلی امینی مورد توجه منتقدان و جشنواره‌ها بوده. «والدراما» در جشنواره فیلم برلین نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اول شد و «هندی و هرمز» دیگر فیلم او که در گروه هنر و تجربه روی پرده رفت، بسیار تحسین شده. فیلم ترکیب بازیگران جذابی دارد، مانی حقیقی، امیرحسین فتحی و باران کوثری که نقش دختری جنوبی را بازی کرده است.
بچه‌های سینما
محمدرضا لطفی خاستگاهی مطبوعاتی دارد. او پیش از ساخت فیلم، به‌عنوان خبرنگار فعالیت کرده و قبل از «ریست» که در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود، فیلم سینمایی «روایت ناپدید شدن مریم» را کارگردانی کرده است. «ریست» اولین فیلم لطفی است که پروانه ساخت سینمایی دارد و به همین دلیل او در بخش نگاه نو با فیلمسازان اول رقابت می‌کند. بهرنگ دزفولی‌زاده عکاس فیلم و سریال بوده، بسیاری از کارگردانان سینمای ایران سابقه عکاسی داشته‌اند و زمینه ورودشان به حوزه فیلمسازی، عکاسی در پروژه‌های سینمایی بوده است. دزفولی‌زاده با «بی صدا حلزون» به جشنواره فجر می‌رود، فیلمی که هانیه توسلی در آن نقش زنی ناشنوا را بازی کرده است.
علی درخشنده برادرزاده پوران درخشنده است. او سال‌هاست به‌عنوان دستیار کارگردان، برنامه ریز، مدیر تولید و منشی صحنه فعالیت کرده و می‌شود گفت کاملاً از پشت صحنه به صندلی کارگردانی رسیده است. درخشنده با «دشمنان» در بخش نگاه نو حضور دارد. امیرعباس ربیعی پیش از این فیلم‌های داستانی، کوتاه و مستند ساخته و با «میتینگ» در جشنواره عمار و با «ولد» در جشنواره فیلم مقاومت حضور داشته. «لباس شخصی» اولین فیلم سینمایی او محصول اوج و درباره فعالیت‌های حزب کمونیست در ایران است که هیچ بازیگر شناخته شده‌ای ندارد. نخستین فیلم کورش آهاری یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های جشنواره است، فیلمی که در امریکا فیلمبرداری شده و شهاب حسینی نقش اصلی آن را بازی می‌کند. «آن شب» علاوه بر بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ هم نمایش داده می‌شود. محمد درمنش، الکس بروتو و جفری الارد تهیه این فیلم سینمایی را برعهده دارند. تری جرج که دریافت گلدن گلوب و اسکار را در کارنامه دارد، مشاور تهیه‌کنندگان فیلم است. «آن شب» محصول کمپانی‌های ماموت پیکچرز و سون اسکایز اینترتیمنت (شهاب حسینی) است. شهاب حسینی در این فیلم با پسرش امیرعلی همبازی شده. «آن شب» از تمایل حسینی برای ورود به عرصه بین‌المللی فیلمسازی خبر می‌دهد.

نظر شما