شناسهٔ خبر: 37998734 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در یک نشست هم‌اندیشی

بررسی ابعاد سیاسی ترور شهید سلیمانی

جلسه هم اندیشی کارگروه سیاسی استراتژیک با موضوع بررسی ابعاد سیاسی استراتژیک ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در این جلسه هم اندیشی حسین شیخ‌الاسلام معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیرایرانی، اصغر عربیان دبیر اجلاسیه و رئیس دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات و جمعی از صاحب نظران حوزه حقوق حضور داشتند.
عربیان در این جلسه با بیان اینکه جلسه هم اندیشی کارگروه سیاسی استراتژیک مقدمه برگزاری نخستین اجلاسیه سراسری حقوقدانان حامی گفتمان مقاومت با موضوع بررسی ابعاد سیاسی استراتژیک ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در طی فراخوانی از تمام حقوقدانان و صاحب نظران این حوزه درخواست کرد تا با برگزاری نشست‌ها و کارگروه‌های علمی نظر‌های تخصصی خود را در این حوزه ارائه دهند.
وی با بیان اینکه دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات به عنوان دبیرخانه دائم این اجلاسیه معرفی شده است، گفت: در تمام استان‌ها نشست‌هایی با موضوع بررسی ابعاد سیاسی استراتژیک ترور سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شده و ان‌شاءالله در آینده نزدیک اجلاسیه سراسری نیز در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.
عربیان با بیان اینکه ذات دولت آمریکا و تروریسم آمریکا برای همگان نمایان‌تر شده است، گفت: قانون گرایی و قانون مداری برای چنین دولتی فاقد مفهوم است، در تاریخ تأسیس ایالات متحده آمریکا همواره همه امور حتی در مواجهه با دوستان و متحدان این کشور با قلدری رقم خورده است.
وی افزود: یک ظرفیت حقوقی در دنیا وجود دارد که با پشتوانه خرد جمعی علمی فرهیختگان و مستقلین این حوزه فرا روی دولت‌ها و ملت‌ها بوده و حتی دولت تروریست آمریکا به این ابزار متوسل شده که نشان دهنده ظرفیت بالای موضوعات حقوقی است.
عربیان گفت:: پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی ایران توانست از بعد نظامی یک سیلی به این دولت قلدر بزند و ما دانشگاهیان به دنبال بررسی ظرفیت‌های حقوقی این قضیه هستیم.
در این جلسه نشستی تخصصی با حضور اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
در این نشست تخصصی، ابراهیم متقی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به سخنرانی در خصوص تأثیرات ترور شهید سلیمانی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران و محور مقاومت پرداخت.
همچنین ناصر هادیان عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تأثیرات ترور شهید سلیمانی بر بازآرایی ابعاد منطقه‌ای بازدارندگی در روابط ایران و آمریکا را تبیین کرد.
در این نشست تخصصی، فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در سخنانی به ارائه تأثیرات ترور شهید سلیمانی بر سیاست داخلی آمریکا و موقعیت ترامپ در آرایش سیاسی داخلی این کشور پرداخت.
همچنین کیهان برزگر عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهداف آمریکا از ترور شهید سلیمانی را ارزیابی کرد.

نظر شما