شناسهٔ خبر: 37995407 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رادیو گفتگو | لینک خبر

رئیس اداره مراقبت مركز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت:

حتی یك مورد مبتلا به ویروس كرونا در ایران نداریم

حسین عرفانی گفت: آزمایشات حاكی از این است كه حتی یك مورد هم مبتلا به ویروس كرونا در كشور نداریم.

صاحب‌خبر -

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع ویروس کرونا در ارتباط تلفنی با دکتر حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

عرفانی در برنامه "صبح و گفتگو" اظهار کرد: با توجه به هوشیاری در مبادی مرزی و مراقبت در سطح جغرافیای کشور قاعدتاً موارد مشکوک باید بررسی شوند که خوشبختانه تمامی موارد مشکوک مورد بررسی قرار گرفتند شدند آزمایشات حاکی از این است که حتی یک مورد مبتلا به ویروس کرونا در کشور نداریم.

وی افزود: در حال حاضر هیچ مورد مثبتی نداریم اما با توجه به درگیری 20 کشور با این ویروس، هر آن ممکن است که این ویروس وارد کشور ما نیز بشود اما سیستم وزارت بهداشت بسیار هوشیار است تا ویروس را به محض ورود تشخیص داده و آن را کنترل کند.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با علائم ویروس کرونا بیان داشت: علائم و نشانه های ابتلا به ویروس کرونا از نظر بالینی دقیقاً مانند سرماخوردگی و عفوت های حاد تنفسی یعنی گلودرد، سرفه، آبریزش بینی، سردرد و بدن درد و تشدید علائم پس از چند روز به صورت تنگی نفس است.

وی با اشاره به علائم قطعی ابتلا به این ویروس گفت: در صورت بروز علائم بالینی در فرد و مواجهات او با افراد و یا محیط های آلوده از نظر زمانی و مکانی در دو هفته گذشته فرد مشکوک به ابتلا به این ویروس است و بعد از انجام آزمایش تایید و یا رد می شود.

عرفانی با بیان اینکه درمان اختصاصی علیه ویروس کرونا وجود ندارد افزود: درمان عوارض تنفسی آن به صورت حمایتی در دسترس است البته تاکنون واکسن اختصاصی این ویروس ساخته نشده لذا باید خود مراقبتی کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکثریت موارد در ابتدا، علائم خفیف و عفونت تنفسی ساده دارند گفت: در 30 درصد موارد ممکن است عفونت حاد و شدید تنفسی ایجاد شود که به بستری نیاز دارد و از این تعداد هم بین 5 تا 10 درصد به مراقبت های ICU تنفسی نیاز پیدا می کنند.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ویروس کرونا شدت کشندگی زیادی ندارد و نهایتاً دو تا سه درصد است اما قدرت سرایت آن در تهدید سلامت عمومی بیشتر است. اگر یک عزم بین المللی ایجاد شود تحت دو تا سه ماه تحت کنترل در می آید.

وی با بیان اینکه بالغ بر 23 کشور موارد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کردند افزود: این بیماری در برخی شهرهای چین اپیدمی شده اما در امارات چهار مورد مبتلا داشته و همه گیر نشده است.

عرفانی با اشاره به توصیه های بهداشتی برای افرادی که حالت سرماخوردگی دارند تأکید کرد: شست و شوی مرتب دستها، استراحت در منزل، مصرف مایعات گرم، تقویت سیستم ایمنی بدن، خودداری از دست دادن و روبوسی کردن و استفاده از ماسک به ویژه بیماران افراد سالمند و زیر پنج سال ضروری است.

برچسب‌ها:

نظر شما