شناسهٔ خبر: 37990570 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همراه با نمایش فیلم‌ها در کاخ جشنواره؛ روز سوم

پایان کنجکاوی در مورد «روز صفر» و تماشای «ابر بارانش گرفته»

تهران- ایرنا- روز سوم سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت با نمایش فیلم‌هایی همراه است که با ترجیح کارگردان‌های آنها در سکوت خبری ساخته شده‌اند. «روز صفر» یکی از این فیلم‌هاست؛ با سوژه‌ای که حتی نام شخصیت اصلی به حد کافی مخاطب را گیر می‌اندازد؛ عبدالمالک ریگی.

صاحب‌خبر -

سعید ملکان برای جشنواره امسال، روز صفر را کارگردانی کرده است. فیلمی که علاوه بر بخش سوادی سیمرغ، پیش از این نامش در بخش نگاه نو نیز به ثبت رسیده بود. این فیلم سینمایی اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه چهره‌پردازی و تهیه‌کنندگی است. سوژه‌ای که او برای این فیلم سینمایی انتخاب کرده، ماجرای ملتهبی دارد که باعث شد از جزئیات آن به جز چند عکس، اطلاعات دیگری درز نکند. البته همین جزئیات اندک و نوع گریم بازیگران نشان می‌دهد هسته اصلی فیلم پیرامون نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی شکل گرفته است.

سعید ملکان را بیشتر به چهره‌پردازی و تهیه کنندگی در سینما و تلویزیون می‌شناسند؛ اما او امسال تصمیم گرفت پس از تهیه کنندگی دو فیلم موفق تنگه ابوقریب و تختی، فیلم سینمایی روز صفر را کارگردانی کند. این فیلم با حضور امیر جدیدی، ساعد سهیلی و بازیگران ایرانی و خارجی در ایران و چند کشور خارجی تصویر برداری شد و امروز دوشنبه (۱۴ بهمن) در نوبت اول و ساعت ۱۳:۳۰ در کاخ جشنواره اکران می‌شود.

در حالیکه فیلم شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس آبیار سال گذشته در جشنواره سی‌وهفتم با محوریت موضوع فعالیت‌های این شخصیت توانست برنده جوایز اصلی جشنواره شود، عده ای فیلم روز صفر را دنباله‌ شبی که ماه کامل شد دانستند، هر چند تکذیب هایی در این مورد مطرح شد، همه این حرف و حدیث ها کنجکاوی در مورد روز صفر را افزایش داد.

ابر بارانش گرفته

مجید برزگر آخرین حضور خود در جشنواره بین المللی فیلم فجر را ۴ سال قبل یعنی سال ۱۳۹۴ با فیلم یک شهروند معمولی تجربه کرد. پس از آن دیگر شاهد حضورش در جشنواره نبودیم تا این که اکنون با ساخت فیلم ابر بارانش گرفته به دنیای فیلمسازی بازگشته است.

این فیلم که در سکوت کامل خبری ساخته شده است هنرمند نام‌آشنایی ندارد و نقش اول آن را بازیگری به نام نازنین احمدی ایفا کرده است. این کارگردان در خصوص فیلمش گفته یک فیلم آرام، بی ادعا و جمع و جور ساخته‌ام. این فیلم ساعت ۱۶.۳۰ در سینما کاخ جشنواره به نمایش در می‌آید.

آبادان یازده ۶۰

مهرداد خوشبخت سریال‌های زیادی ساخته که با اقبال عمومی روبرو شده اند و اغلب او را کارگردان تلویزیونی می‌دانند؛ اما او امسال با  آبادان یازده ۶۰ در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است.

همانطور که از نام این فیلم پیداست، موضوع اصلی در دهه ۶۰ می‌گذرد و میانه جنگ. در این فیلم که محوریت آن دفاع مقدس است؛ بازیگرانی مانند علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان و نادر سلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. او با ساخت این فیلم قصد داشته دین خود را به مردم آباد و خوزستانی‌ها ادا کند. اهالی رسانه می‌تواند فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ را در سانس سوم سینما کاخ جشنواره ساعت ۱۹:۳۰ تماشا کنند.

جایی برای فرشته ها نیست

مستند ۸۶ دقیقه‌ای جایی برای فرشته‌ها نیست، ساخته سام کلانتری از آن دست فیلم‌هایی است که قبل از ورود به جشنواره فیلم فجر هم بسیار از آن شنیده‌ایم. دلیل شهرت این فیلم مستند بیش از همه بخاطر چالش‌هایی است که دختران تیم ملی فوتبال با آن مواجه هستند. این مستند در سانس چهارم و ساعت ۲۲:۳۰ اکران می‌شود. آن‌ها در حالی عازم مسابقات آسیایی کره می‌شوند که فدراسیون توانایی تامین هزینه رفت و آمدشان را ندارد. این مسئله آن‌ها را وارد یک روحی بحرانی می‌کند. بحرانی که پای یک دکتر روانکاو را به قصه باز می‌کند و آن‌ها به فکر راه‌اندازی یک کمپین حمایتی می‌افتند. این مستند علاوه بر روایت قصه، وارد زندگی شخصی برخی از اعضای تیم هاکی می‌شود و مخاطب را با آن آشنا می‌کند.

امتحان

سونیا حداد در فیلم کوتاه امتحان ماجرای زندگی دختری به نام صدف را روایت می‌کند. دختری که روز امتحان مدرسه درگیر چنان اتفاقات غیر معمولی و عجیبی می‌شود که باورکردنی نیست.

این فیلم کوتاه در سانس چهارم فیلم‌های کاخ جشنواره به نمایش در خواهند آمد و در آن بازیگرانی به نام‌های صدف عسگری، حدیث میرامینی، مسیح کاظمی، الهه افشاری، هوتن پارسی به ایفاق نقش پرداخته‌اند.  

این فیلم کوتاه با دریافت جایزه بزرگ هیأت داوران جشنواره AFI (جشنواره موسسه فیلم آمریکا) شرایط لازم برای رقابت در شاخه اسکار بهترین فیلم کوتاه نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار را به دست آورد. بر اساس قوانین اسکار، فیلم‌های کوتاهی که جایزه اصلی فهرستی از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی را به دست بیاورند، اجازه‌ رقابت در شاخه اسکار کوتاه را کسب می‌کنند.

از آن جایی که فیلم کوتاه امتحان خارج از بازه (۱ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹) موفق به کسب جایزه بزرگ بهترین فیلم کوتاه جشنواره موسسه فیلم‌ آمریکا می‌شود، برای اسکار ۲۰۲۱ واجد شرایط شناحته شده است.  

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره آمار نهایی فیلم‌های پذیرفته شده ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم در بخش مستند به نمایش در می‌آیند که بعضی آثار پذیرفته شده در بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ نیز با دیگر آثار رقابت دارند.

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچ‌یک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.

جز پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

نظر شما