شناسهٔ خبر: 37984203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

تحولات منطقه و برجام محورهای سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران مطرح شده:

محکوم کردن ترور سلیمانی اولین مطالبه از بورل

صاحب‌خبر -

در حالی امروز قرار است مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران بیاید و با مقامات کشورمان به رایزنی بپردازد که ۳کشوراروپایی به جای اجرای تعهداتشان مکانیسم ماشه را فعال کردند و بیش از گذشته در همراهی با سیاست‌های مغرضانه آمریکا علیه ملت ایران بر طبل رسوایی خود کوبیدند؛ حال در چنین شرایطی وقتی اروپا حاضر به اجرای هیچ کدام از تعهدات برجامی خود نیست، این سوال مطرح می‌شود این سفر بر چه مبنا و دلیلی صورت گرفته و چرا باید آقای بورل به تهران سفر و با مقامات کشورمان رایزنی کند؟
نکته جالب توجه اینکه اتحادیه اروپا در بیانیه خود از رایزنی پیرامون تحولات منطقه خبر داده است که بعد ترور و به شهادت سردار سلیمانی از سوی آمریکای خبیث، آنها مواضعی همچون مواضع آمریکایی‌ها را اتخاذ کردند و نشان دادند در دشمنی علیه ملت ایران از سیاست‌های واشنگتن پیروی می‌کنند.
از سویی دیگر گفت‌وگو پیرامون برجامی که به گفته مقامات کشورمان اروپا حتی یک درصد از آن را نیز اجرا نکرده است چه معنا و دلیلی دارد؟ بطورحتم آقای بورل برای اجرای تعهدات به ایران سفر نمی‌کند، به نظر می‌رسد تلاش برای تحمیل شرایط و خواست آمریکا برای آوردن تهران پای میز مذاکره موشکی و توان دفاعی یکی از اهداف شوم این سفر باشد!
اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه درباره سفر مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به تهران، از رایزنی او با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه ایران درباره برجام و تحولات منطقه خبر داده است. به گفته دفتر بورل، وزرای خارجه اتحادیه اروپا به او برای انجام مذاکرات دیپلماتیک با شرکای منطقه‌ای، کاستن از تنش‌ها و تلاش برای حصول به راه‌حل‌های سیاسی ماموریت و اختیار مهمی داده‌اند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: سفر (بورل به تهران) همچنین فرصتی برای تاکید بر تعهد قوی اتحادیه اروپا به حفظ برجام و صحبت درباره روابط دوجانبه و همکاری بین اتحادیه اروپا و ایران خواهد بود.
در این اطلاعیه آمده است: سفر بورل فرصتی را برای گفت‌وگو درباره تحولات اخیر در منطقه فراهم می‌کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه موظف شده است که برای کاهش تنش‌ها و یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای بحران کنونی با بازیگران منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شود.
اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه خود آورده است: این سفر پس از سفر جوزپ بورل به اردن در روز دوم فوریه انجام خواهد شد. او در اردن با پادشاه و وزیر امورخارجه این کشور دیدار می‌کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: این سفر، علاوه‌براین فرصتی است برای ارسال پیام تعهد جدی اتحادیه اروپا بر حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رایزنی درباره روابط دوجانبه و همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا.
در حالی این سفر انجام خواهد شد که سه کشور اروپایی طرف ایران در توافق هسته‌ای، پس از گام‌های تهران در کاهش تعهدات هسته‌ای، تصمیم به فعال کردن مکانیزم ماشه گرفتند؛ اروپایی‌ها در شرایطی برخلاف روح و متن برجام، مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرده‌اند که طی ۲۲ ماهی که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد علی‌رغم وعده‌های خود به ایران، هیچ اقدام ملموسی را برای تضمین منافع برجامی ما انجام نداده‌اند؛ در این زمینه مشخصا باید به ۱۱ تعهدی اشاره کرد که اروپایی‌ها چند روز بعد از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ (روز خروج آمریکا از برجام) طی جلسه‌ای به ایران دادند؛ یازده تعهدی که محور‌های اصلی آن شامل «فروش نفت ایران»، «بازگشت پول نفت ایران»، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، «هوانوردی» و «کشتیرانی» بود. یازده تعهدی که به گفته «ظریف» اگر عملیاتی شود، تازه مقدمه‌ای بر اجرای اینستکس محسوب می‌شود؛ اما حالا که ۲۲ ماه از وعده اروپایی‌ها می‌گذرد نه تنها خبری از اجرایی شدن آن ۱۱ تعهد نیست، بلکه اروپایی‌ها با وقاحت، مکانیسم ماشه را نیز علیه ایران فعال کرده‌اند.

نظر شما