شناسهٔ خبر: 37982785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

چرا بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان بيشتر مي‌شود؟

صاحب‌خبر -

 يک بيماري جديد عفوني به طور معمول فقط براي يکبار شيوع پيدا مي‌کند اما اين ويروس جديد- که تصور مي‌شود حيوانات وحشي منشاء آن بوده‌اند- نشان دهنده خطر بيماري‌هايي است که از جانب اين گونه ويروس‌ها انسان را تهديد مي‌کنند.به گزارش ايسنا، پرفسور "تيم بنتون" از"چتم هاوس" (مؤسسه سلطنتي امور بين‌الملل) لندن در مقاله‌اي نوشت: در حاليکه تغييرات اقليمي و جهاني شدن نحوه رفتار متقابل انسان‌ها و حيوانات را تغيير مي‌دهد، احتمالا اين خطر در آينده مشکل بزرگتري ايجاد مي‌کند.

در دهه 1980 بحران ويروس HIV آغاز شد، در سال‌هاي 2004 تا 2007 شيوع آنفلوآنزاي پرندگان به دليل سرايت ويروس از پرندگان به انسان اتفاق افتاد و در سال 2009 خوک‌ها باعث شيوع آنفلوآنزاي خوکي شدند.در طول تاريخ همواره بيماري‌هايي از حيوانات به انسان سرايت کرده و در حقيقت عامل بيشتر بيماري‌هاي عفوني جديد، حيوانات وحشي هستند اما تغييرات محيط زيست موجب تسريع اين روند شده و افزايش جمعيت شهرنشين و سفرهاي بين‌المللي سبب شده که اين بيماري ها با سرعت بيشتري گسترش پيدا کنند.

بيشتر حيوانات، ناقل يک رشته پاتوژن‌ها يعني باکتري‌ها و ويروس‌هايي هستند که مي‌توانند موجب بيماري شوند. لازمه بقاي تکاملي پاتوژن، عفوني کردن ميزبان يا ناقل جديد است و يکي از راه‌ها گذر ويروس به ساير گونه‌هاست. سيستم ايمني ميزبان جديد سعي مي‌کند پاتوژن‌ها را از بين ببرد و به عبارت ديگر اين دو در تلاش براي يافتن مسيري براي شکست دادن ديگري هستند. تغييرات محيط زيست و اقليمي، زيستگاه حيوانات را از بين برده و نحوه زندگي، زيستگاه آن‌ها و نوع تغذيه جانوران را تغيير داده است. روش زندگي انسان هم تغيير کرده، اکنون 55 درصد جمعيت جهان در شهرها سکونت دارند در حاليکه 50 سال قبل، تنها 35 درصد جمعيت دنيا شهرنشين بودند.

نظر شما