شناسهٔ خبر: 37967441 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم بسیج و آمادگی همگانی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا

تهران- ایرنا- کرونا ویروسی جدید که همزمان با سال نو میلادی، کشور چین را در معرض تهدید قرار داده و به دنبال آن به چند کشور دیگر نیز قدم گذاشته‌است و حالا به یکی از خبرهای اصلی رسانه‌های داخلی کشورمان تبدیل شده و مدام شاهد نقل قول‌هایی از طرف مسوولان وزارت بهداشت در ارتباط با اهمیت پیشگیری و مقابله با این ویروس مرموز هستیم.

صاحب‌خبر -

دسامبر ۲۰۱۹، خوشه‌ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر «ووهان» چین گزارش شد. در ابتدا بر اساس مشاهدات اینگونه به نظر می‌رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند. بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید. چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوویروس، کرونا ویروس سارس، کرونا ویروس مرس و دیگر عوامل بیماری زا، مشخص شد در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ ویروسی به عنوان عامل بیماری در ۱۵ مورد از ۵۹ بیمار بستری اعلام و باعث نگرانی زیادی شد.

کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است. در حال حاضر این ویروس به اختصار ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری موقت شده است تا اطلاعات بیشتر به دست بیاید. در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرد.

حالا با گسترش این ویروس به ۲۶ کشور دیگر دنیا، سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده در ارتباط با کرونا ویروس اعلام کرده است و این به معنای خطرناک بودن شیوع این بیماری است.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر پوشش اخبار و گفت و گوها در جهت شناسایی و عوامل بروز کرونا، راه های پیشگیری این بیماری واگیردار و سخت را نیز مورد واکاوی قرار دادند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

مراقبت‌های مرزی برای مقابله با ورود ویروس کرونا

عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه شدت بیماری زایی ویروس کرونا از ویروس H۱N۱  اخیر کمتر است، گفت: به نظر بخش پزشکی، خطر و مشکل ویروس کرونا از آنفلوانزا کمتر است. خبرگزاری ایلنا: در خصوص ویروس کرونا سرعت انتقال متفاوت است؛ به عنوان مثال با وجود اینکه ویروس آنفلوانزا از طریق عطسه منتشر می شد و ویروس کرونا از طریق تنفس منتقل می‌شود، اما شدت بیماری کمتر است. همچنین فرم‌های امنیتی لازم در نظر گرفته شده است و نیروهای بهداشتی در این زمینه آموزش های لازم را دیده اند.

همتی با بیان اینکه مرکز درمانی حضرت علی اصغر(ع) برای مقابله با هرگونه موردی آماده است، عنوان کرد: در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) سه تخت ایزوله فشار منفی و ۳ تخت آی. سی. یو فشار منفی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز هیچ مشکلی برای این موضوع ندارد و شرایط کاملا تحت کنترل است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم  پزشکی شیراز با بیان اینکه ویروس کرونا به راحتی قابل پیشگیری است، افزود: پیشگیری مهم ترین مسئله است و با کاهش تماس مستقیم با دیگران، قابل کنترل است. با شستن مکرر دست ها، رعایت بهداشت، دست ندادن و... می توان از انتقال ویروس کرونا خودداری کرد.

وی همچنین در خصوص استفاده از ماسک گفت: استفاده از ماسک تاثیر چندانی ندارد و برخی مواقع حتی محیط را آلوده‌تر می کند، چرا که ماسک فقط چند ساعت اثر دارد و اگر آلوده شود خطر بیشتری دارد.

استقرار دوربین‌های حرارتی در ۵ مرز اصلی کشور

روزنامه ایران می‌نویسد: وزیر بهداشت هم دیروز در دیدار با سفیر کشور چین با تأکید بر اینکه برای مبارزه با طغیان کروناویروس با همه امکانات در کنار دولت و ملت چین هستیم، درعین حال محدودیت موقت در مراودات و تعلیق پروازهای ایران و چین را گریزناپذیر دانست. در این جلسه دکتر سعید نمکی گفت: «چین، کشور دوست و برادر ماست و مناسبات دیرینه دو کشور چین و ایران در حوزه‌های مختلف تداوم خواهد یافت و برای مبارزه با طغیان کرونا ویروس با همه امکانات در کنار دولت و ملت چین هستیم اما به‌عنوان متولی سلامت کشورم اولویتی بالاتر از سلامت هموطنانم نمی‌شناسم.» وی خطاب به سفیر چین عنوان کرد: «ابعاد بیماری‌زایی ویروس‌ کرونای جدید هنوز روشن نیست و به‌عنوان وزیر بهداشت و یک معلم ایمنی شناسی دانشگاه، معتقدم وضع محدودیت‌های موقت در مراودات و تعلیق پروازها از ایران به چین در کند کردن ورود ویروس، محدودیت انتشار و کاهش شیوع آن تا اطلاع ثانوی گریزناپذیر است. وزیر بهداشت همچنین دیروز در پیام توئیتری خبر داد که با همکاری وزارت ارتباطات از امروز پیامک‌های آموزش پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی درباره مقابله با ویروس کرونا به مردم ارسال می‌شود.

به‌گزارش روزنامه تلگراف؛ تیموتی شیاهان متخصص کرونا ویروس و استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه گیلینگز کارولینای شمالی می‌گوید: یافتن راه‌هایی برای پیشگیری و معالجه مبتلایان به این ویروس جدید مهم‌ترین اولویت محققان است چرا که «این یک اتفاق نیست.» این چیزی است که در آینده شیوع پیدا می‌کند. با وجود این در حال حاضر هیچ درمان ضد ویروسی و واکسنی برای پیشگیری از عفونت کرونا ویروس ۲۰۱۹ وجود ندارد. بهترین راه جلوگیری از ابتلا پرهیز از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا است و افراد آلوده نیز باید مراقبت‌های حمایتی دریافت کنند تا علائم‌شان تسکین پیدا کند. با این حال CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) اقدامات پیشگیرانه از جمله بهداشت دست‌ها را برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس‌های تنفسی توصیه می‌کند. روزنامه تلگراف در گزارشی که دیروز منتشر کرد اینگونه نوشت؛ ویروس کرونا به‌طور رمزآلودی بسرعت در چین در حال گسترش است. بیش از ۱۱ هزار نفر آلوده شده‌اند و حداقل ۲۵۹ نفر جانشان را از دست داده‌اند. بخش عمده‌ای از مبتلایان محدود به چین است. پروفسور «کریس ویتی» رئیس ارشد کالج پزشکی انگلیس می‌گوید: بیماران مبتلا به ویروس کرونا تحت مراقبت‌های ویژه NHS (سرویس سلامت همگانی) قرار می‌گیرند و آنها از روش‌های کنترل و آزمایش عفونت برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس استفاده می‌کنند. طبق گزارش مشاوران برجسته NHS تاکنون تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد شناسایی شده مبتلا به نوول کرونا ویروس جزو موارد شدید طبقه‌بندی شده‌اند و میزان مرگ و میر فعلی آن آن‌طور که روزنامه تلگراف گزارش داده در حدود دو درصد است.

احساس خستگی، تنفس دشوار، دمای بالای بدن، سرفه و گلو درد جزو علائم کرونا ویروس است. این علائم مشابه سایر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی است اما اگر علائمی دارید حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید: آیا در دو هفته گذشته به مناطق پر خطر سفر کرده اید و دوم اینکه آیا با کسی که مبتلا به ویروس کرونا بوده تماس داشته اید یا خیر؟ گفته می‌شود این علائم بین دوتا ۱۰ روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می‌شود. همچنین شواهدی وجود دارد که هنوز تأیید نشده است اما به نظر می‌رسد که ویروس توسط افراد بدون علامت نیز می‌تواند گسترش یابد یعنی افرادی که حامل ویروس‌اند اما هنوز بیمار نیستند. اگر این فرضیه صحیح باشد کنترل ویروس دشوارتر خواهد شد.

اعلام وضعیت فوق‌العاده برای کرونا ویروس

رونامه آرمان ملی در یادداشت صفحه نخست خود به قلم سلمان سلطانی استادیار دانشگاه و بافت‌شناس نوشت: از اواسط تعطیلات ژانویه ۲۰۲۰ میلادی خبری بهت‌آور و شوکه‌کننده سراسر چین را درنوردید و پرجمعیت‌ترین کشور جهان را دچار بهت حیرت‌آوری کرد که آن ابتلای مجدد شهر ووهان در این کشور به بیماری کرونا ویروس بود که به شدت روی تلکس خبرگزاری‌های جهان نشست و بیشتر کشورهای جهان را به رعایت تدابیر بهداشتی و قرنطینه کردن احتمالی مسافران برگشتی از چین مجبور ساخت. ویروس کرونا ۱۱میلیون چینی را به گفته کارشناسان امور بهداشت چین قرنطینه کرده است و آمار بیماران و تلفات این ویروس با یک شیب تصاعدی رو به گسترش است. مقام‌های چینی ۱۱ بهمن ماه اعلام کردند شمار افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند از ۲۱۳ نفر گذشته و نزدیک ۹ هزار مورد جدید ابتلا به این بیماری تایید شده است، دیروز علی ربیعی، سخنگوی دولت هم اعلام کرد: «ایرانی‌های مقیم چین در صورت تمایل به بازگشت با هواپیمای تجهیز شده به کشور بازگردانده می‌شوند». در این راستا وزیر بهداشت هم اعلام کرده است: «در مذاکره با دولت چین مقرر شده هموطنان حاضر در شهر ووهان هفته آینده به کشور بازگردند. بازگشت این افراد با رعایت کامل همه موارد بهداشتی و مراقبت‌های خاص صورت خواهد گرفت و تا این لحظه ابتلا به کرونا در ایران مشاهده نشده است».

وزارت بهداشت هم گفته است مردم اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران را فقط از طریق رسانه ملی دنبال کنند و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند، سازمان بهداشت جهانی در پی احتمال شیوع ویروس کرونا وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرده است. ویروس کرونا علاوه بر۳۰ استان و منطقه چین به ۱۶ کشور هم سرایت کرده است. اولین مورد بیماری کرونا در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی در مردی ۶۰ ساله در عربستان سعودی کشف شد که به مرگ بیمار انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود. دومین مورد ابتلا در مردی ۴۹ ساله در قطر مشاهده شد که او نیز درگذشت و کشف بیماری اولین بار در یک آزمایشگاه در لندن به تایید رسید. یک گونه شدیدتر این ویروس که تصور می‌شود از خفاش ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ میلادی اپیدمی جهانی سارس را موجب شد که حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند. این خانواده از ویروس‌ها اولین بار در سال ۱۹۶۰ میلادی کشف شد. این خانواده از ویروس‌ها موجب بروز بیماری‌هایی از خانواده سرماخوردگی در انسان و ‌حیوانات می‌شود و از ویژگی‌های آنها زواید تاج مانند روی سطوح دیواره ویروس است. هنوز منشأ این ویروس مشخص نیست اما پژوهشگران احتمال می‌دهند این ویروس در اثر جهش در بدن جانوران یا پرندگان ایجاد شده باشد.

عوامل مختلفی به عنوان منشأ این بیماری مطرحند که میمون و شتر از جمله آنها هستند. کرونا ویروس‌ها RNA تک‌رشته‌ای دارند و طیف وسیعی از گونه‌های پستانداران و پرندگان را بیمار می‌کنند. این ویروس‌ها از عوامل اصلی ایجاد بیماری‌های تنفسی، گوارشی، آنسفالومیلیت، هپاتیت، تورم پرده‌های سروزی و تورم عروق لنفاوی در دام هستند. کرونا ویروس یکی از چند گروه ویروس سرماخوردگی انسان هستند. غالب کرونا ویروس‌ها گرایش مشخصی به سلول‌های اپیتلیال دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارند. به طور عمده و کلی کرونا ویروس‌ها باعث عفونت‌های مخفی و پنهان در بالغین ولی بیماری‌های شدید در نوزادان یا دام‌های جوان می‌شوند. کرونا ویروس‌ها موجب بیماری‌های تنفسی، گوارشی و عصبی در خرگوش، میمون، موش، اسهال کروناویروسی گاو، گاستروآنتریت قابل انتقال خوک، اسهال کرونا ویروسی سگ، پریتونیت عفونی گربه، برونشیت عفونی طیور، بیماری تاج آبی برای اولین در بوقلمون‌های ایالات متحده در سال ۱۹۵۱ میلادی، هپاتیت موش و گونه‌های دیگر می‌شوند. این ویروس‌ها را کرونا ویروس می‌نامند، زیرا پیلومرهای چماقی شکل بزرگی به صورت غیرمعمول از غشای آنها بیرون زده و شکل تاج خورشید به آنها می‌دهد. ریبونوکلئوپروتئین مارپیچی آنها در میکروگراف‌های الکترونی به سختی مشاهده می‌شود. این خانواده فقط دارای جنس کرونا ویروس است که آن هم به۴ گروه آنتی ژنی تقسیم می‌شود. ویروس‌های هر گروه واجد بعضی از واکنش‌های متقاطع آنتی ژنی هستند و یک گونه از ویروس چند سروتیپ دارد. دام‌های ایمن به یک سروتیپ نسبت به سروتیپ‌های متفاوت همان ویروس حساسند.

رسانه‌های اصولگرا

افزایش تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین

 به گزارش خبرگزاری فارس، تلویزیون دولتی چین روز یکشنبه خبر داد که روز شنبه ۴۵ نفر دیگر در استان هوبی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند تا شمار قربانیان این ویروس کشنده در چین به ۳۰۴ نفر برسد.

خبرگزاری فارس: همچنین روز یکشنبه ابتلای دست کم ۱۹۲۱ نفر دیگر در چین به ویروس کرونا ثبت شد تا بدین ترتیب تعداد مبتلایان به این ویروس در چین به ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر برسد.

تعداد کشورهای خارجی (به غیر از چین) درگیر با معضل این نوع ویروس نیز به ۲۶ رسیده که شامل آمریکا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، سنگاپور، تایلند، استرالیا، نپال، ویتنام، هنگ‌کنگ، ماکائو، مالزی، کانادا، کامبوج، سریلانکا، آلمان، امارات عربی متحده، هند، فیلیپین، فنلاند، ایالات متحده، سوئد، ایتالیا، روسیه و اسپانیا است.

با ین حال شیوع این ویروس در خارج از مرزهای چین تا حدی کنترل شده و البته هنوز تلفاتی از مبتلایان در کشورهای خارجی گزارش نشده است.

کرونا چقدر خطرناک است؟

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به خبرنگار مهر، گفت: بیشتر بیماران مبتلا به کرونا ویروس که فوت شده اند، اغلب یک بیماری زمینه‌ای داشته اند. وی، رعایت بهداشت فردی و جمعی را بهترین راهکار پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های واگیر عنوان کرد و افزود: آنچه مسلم است اینکه کرونا ویروس به کشور ما هم خواهد آمد، اما باید آمادگی مقابله با این ویروس را داشته باشیم.

در همین حال، حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، به وجود دو آزمایشگاه تشخیص موارد مثبت کرونا ویروس در کشور اشاره کرد و گفت: تشخیص کرونا ویروس در حال حاضر در دو آزمایشگاه ملی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه انستیتو پاستور انجام می‌شود. دستورالعمل نمونه برداری از افراد مشکوک به کرونا ویروس، به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده و تمامی نمونه‌ها از سراسر کشور، با رعایت کامل موارد بهداشتی، به این دو آزمایشگاه ارسال می‌شود. تشخیص این بیماری هم همچون سایر بیماری‌های ویروسی و واگیردار، در دو نوبت آزمایش انجام می‌شود که آزمایش اول با حساسیت بالایی صورت می‌گیرد.

طلعت مختاری آزاد استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با کرونا ویروس، گفت: خطر این ویروس کمتر از خطر آنفلوانزا است. وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های ویروسی دارویی ندارند، افزود: بر اساس مشاهدات و مستندات ثبت شده، هنوز شدت بیماری زایی کرونا ویروس تشدید نشده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بزرگترین مشکل در سر راه پیشگیری از ابتلاء به این ویروس را، نحوه آموزش سرفه کردن مردم دانست و گفت: نحوه صحیح سرفه کردن، سرفه بر روی آستین یا لباس و داخل یقه است. بدین ترتیب ویروس در هوا پراکنده نخواهند شد و چه بسا ویروس بر اثر ماندن در بافت گرم لباس از بین برود. این امکان وجود دارد که وقتی یک فرد از ماسک استفاده می‌کند، پس از مدتی این ماسک مرطوب می‌شود و پس از دور انداخته شدن بعید نیست که سبب اشاعه ویروس در محیط باشد، از این رو عمر مفید هر ماسک را می‌توان نهایتاً دو ساعت عنوان کرد.

در همین حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: کرونا ویروس، دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملاً شبیه آنفلوانزا است و برخی از مبتلایان که بیماری آنها شدید می‌شود، دچار ذات الریه می‌شوند. عمدتاً افراد کهنسال و یا دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید کرونا ویروس جدید شده‌اند. بهتر است به جای ایجاد نگرانی در مردم، اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس، آشنا شوند و از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم.

کرونا؛ شبیه سرماخوردگی است و کودکان نمی‌گیرند!

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین اطلاعیه اش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در جهان، وضعیت اضطراری اعلام کرد. این سازمان، شامگاه پنج شنبه در گزارشی اعلام کرد آمار مبتلایان به ویروس کرونا در خارج از چین به ۹۸ تن رسیده و برای این که با این ویروس مقابله شود، نیاز به اعلام شرایط اضطراری است. دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در همین باره گفته است: «هم اکنون اطلاعاتی درباره خسارت‌ها و تلفات ناشی از شیوع این ویروس در کشوری با سیستم سلامت ضعیف وجود ندارد. ما باید به کشورها کمک کنیم تا برای مواجهه با هر شرایطی آمادگی لازم را داشته باشند». در همین حال، تا امروز چندین نفر مشکوک به این ویروس در شهرهای مختلف کشورمان معاینه شده اند که ابتلای هیچ کدام شان به کرونا تایید نشده است. در این مطلب، توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده و جدیدترین نتایج پژوهش‌ها و تحقیقات دانشمندان درباره کرونا را خواهید خواند. تاکنون درباره راه‌های شیوع ویروس‌های انسانی کرونا مطالعات چندانی صورت نگرفته با این حال، این روزها ثابت شده که ویروس‌های انسانی کرونا از یک فرد مبتلا به فردی دیگر از طریق هوا به وسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن یا دست دادن انتقال می‌یابد. این ویروس‌ها ممکن است از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس دست با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد. گاهی اوقات این ویروس‌ها ممکن است منجر به بیماری‌های شبکه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه شود. در خور ذکر است هم اینک واکسنی برای حفاظت در برابر ابتلا به ویروس انسانی کرونا وجود ندارد، اما می‌توان با رعایت یک سری اصول بهداشتی از ابتلا یا تشدید بیماری پیشگیری کرد.

یکی از دلایلی که تشخیص این بیماری را در مراحل اولیه کمی سخت می‌کند، شباهت زیاد علایم و نشانه‌های آن به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. از جمله این علایم می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد اشاره کرد که می‌تواند تا چند روز ادامه پیدا کند. همچنین ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد. سازمان بهداشت جهانی بعد از اعلام وضعیت اضطراری در پی شیوع ویروس کرونا در جهان، داده‌هایی تصویری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را در چهار دسته منتشر کرد: «مانع بیمار شدن خودتان و دیگران شوید»، «مواد غذایی ایمن مصرف کنید»، «در محل کار، مراکز خرید و مکان‌های شلوغ، بیشتر مراقب باشید» و «از مراقبت‌های لازم در سفر غافل نشوید».

هیچ موردی از ویروس کرونا در قم مشاهده نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا قدیر در گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان قم که با حضور استاندار و مدیران استان در استانداری قم برگزار شد با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف گفت: این بیماری به شدت واگیردار است و کشورهای بسیاری گرفتار این ویروس شده‌اند. تا این لحظه، هیچ مورد از شیوع ویروس کرونا در کشور، گزارش نشده و در استان قم نیز یک مورد علائم این ویروس گزارش شده بود که پاسخ تمامی آزمایش‌ها منفی بود و در استان نیز شاهد این موضوع نیستیم. مهمترین علائم ویروس کرونا، تب و اختلال در سیستم تنفسی است که با پیشگیری می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد. تمهیدات لازم در حوزه درمان نیز انجام و بیمارستان‌های کامکار، حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) به عنوان بیمارستان‌های سانتر انتخاب شده است تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنیم.

سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: این بیماری سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و هیچ مورد قطعی تاکنون در کشور مشاهده نشده است. باید این موضوع همواره در دستور کار باشد و شستشوی عمده دست‌ها و فراگیری آموزش‌های لازم برای همه گروه‌های هدف از جمله دانش آموزان و اولیا، باید مورد توجه قرار گیرد.

بهرام سرمست استاندار قم نیز در این جلسه گفت: بعد از دستور معاون اول رئیس جمهور این جلسه را برگزار کردیم و محور اصلی کار بر عهده دانشگاه علوم پزشکی بوده که انتظار است همه دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند. شخص رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان متولی، فقط با رسانه‌ها در ارتباط باشد و دیگران حق مصاحبه در موضوع ویروس کرونا را ندارند. کمیته‌های تخصصی در خصوص این موضوع نیز باید فعال شوند و کارها به صورت عملیاتی دنبال و گزارش کار به این گروه کاری گزارش داده شود.

آماده‌باش آمریکای مرکزی در برابر کرونا

به گزارش افکارنیوز، رسانه های غربی گزارش دادند، دولت های گواتمالا و الساوادور اعلام کردند که این محدودیت ها در قبال افرادی که اخیرا در چین بوده اند، اعمال می‌شود. مقامات کاستاریکا نیز تصریح کرده‌اند که بر مناطق ترانزیتی از جمله فرودگاههای به دقت نظارت دارند اما از ورود اتباع چینی به خاک این کشور جلوگیری نمی کنند.

در همین حال الخاندرو گیاماتئی رئیس جمهوری گواتمالا عنوان کرد که این محدودیت ها شامل افرادی خواهد شد که طی ۱۵ روز گذشته در چین بودند. وی افزود: هدف اصلی ایجاد سپری مقاوم در برابر شیوع ویروس کرونا در گواتمالا است.

"نایب بوکله" رئیس جمهوری السالوادور نیز اعلام کرد که از پنج شنبه این محدودیت ها در دستورکار مسئولان قرار گرفته و مدتش نیز نامحدود می باشد.

همچنین "خوان اورلاندو" هرناندز رئیس جمهوری هندوراس به خبرنگاران گفت که دولتش بزودی در مورد مدیریت موثر اوضاع مربوط به شیوع ویروس کرونا اطلاع رسانی خواهد کرد.

تمهیداتی نیز در رفت و آمدهادر کانال پاناما ایجاد شده است.

تاکنون بیش از ۱۳۰ مورد تایید شده در ۲۴ کشور جهان در مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده اما به جز چین در هیچ کشور دیگری مرگ افراد در این زمینه گزارش نشده است. شمار تلفات انسانی در مورد ابتلا افراد به ویروس کرونا در چین تاکنون به ۲۱۳ نفر افزایش یافته است.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر ووهان واقع در استان هوبی چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، نمایان شد. این ویروس علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، همچنین به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و فرانسه نیز سرایت کرده است. این ویروس دوره نهفته نسبتاً طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی در آمریکا

افکارنیوز در گزارش دیگری اعلام کرد؛ بامداد شنبه تارنمای هیل، از این پس ورود افرادی که در ۱۴ روز گذشته(قبل از ورود به خاک آمریکا) به چین مسافرت کرده‌ باشند، ‌ به آمریکا ممنوع می شود.

الکس آزار» وزیر خدمات بهداشتی و انسانی آمریکا اعلام کرد: خطر ابتلای آمریکایی‌ها به این ویروس پایین است. با این اقدام و اقدامات دیگری که اتخاذ شده، سعی می‌کنیم تا این خطر را پایین نگه داریم.

همچنین شهروندان آمریکایی که از سفر چین بازگشته‌اند تا ۱۴ روز در قرنطینه خواهند ماند.

آمریکا تاکنون ۶ مورد ابتلا به کرونا را شناسایی کرده است. پنج نفر از این بیماران به تازگی از سفر چین بازگشته بودند. یک فرد دیگر نیز ناشی به دلیل انتقال کرونا از انسان به انسان، به این بیماری مبتلا شده است. این در حالی است که سه شرکت هواپیمایی آمریکا یعنی دلتا، امریکن و یونایتد اعلام کرده‌اند که همه پروازهای خود به چین را به دلیل نگرانی از انتشار ویروس کرونا تعلیق می‌کنند.

ویروس کرونا که از چین شیوع پیدا کرد تا کنون حدود ۱۰ هزار نفر را مبتلا کرده و ۲۱۳ نفر را کشته است. استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که مواردی از ابتلا به کرونا را شناسایی کرده‌اند.

غربالگری و آموزش مردم توسط دانشجویان برای مبارزه با کرونا

احمد مهری کارشناس ارشد همه‌گیر شناسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع تشخیص و پیشگیری کرونا اظهار کرد: بروز و شیوع ویروس کرونا در دنیا همه به فکر مقابله با این ویروس هستند و تمام کارشناسان و صاحب نظران تأکید جدی در رعایت مسائل پزشکی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارند. بر اساس ساختار سلامت کشور موضوع بهداشت و پیشگیری از بیماری کرونا بر عهده به‌ورزان در مناطق روستایی و مراقبان سلامت در شهرها است و انتظار می‌رود که وزارت بهداشت براساس دستورالعمل‌ها کار پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری کرونا را در اختیار مراجع پزشکی قرار دهد و معتقدم که اینگونه اقدامات به وسیله کارشناسان زبده بهداشتی مانند به‌ورزها و مراقبان سلامت به خوبی انجام می‌شود. یکی از اتفاقات خوب امروز برای پیشگیری از بروز بیماری کرونا ارسال بسته‌های آموزشی و بهداشتی به صورت پیامک به مردم است اما اقدام مهمتری تعیین وظایف نیروهای بهداشتی مانند به‌ورزها و مراقبان سلامت برای پیشگیری از انتشار احتمالی ویروس کرونا در کشور است. امروزه کارشناسان بهداشت با حساسیت هر چه بیشتر در حال چیدمان بسته‌های آموزشی برای مقابله با ویروس کرونا هستند و فعالیت‌های خوبی در زمینه آموزش مردم به وسیله به‌ورزها و مراقبان سلامت در مدارس و مساجد انجام می‌گیرد به طوری که با حضور کارشناسان زبده بهداشتی در این گونه مراکز برنامه‌های آموزشی خوبی جهت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا انجام شود به طوری که در این دوره‌های آموزشی تخصصی ترین موضوعات در زمینه ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

لغو پروازهای هوایی فیلیپین به چین به دلیل کرونا

به گزارش پایگاه خبری پارسینه؛ درپی شیوع ویروس کرونا در چین ۳ شرکت هواپیمایی فیلیپین به نام‌های فیلیپین ایرلاینز، سبو پاسیفیک و ایر آسیا تمامی پروازهای خود به چین را لغو کردند. پیش از این نیز وزارت کار و حمل و نقل لبنان با دستوری به اداره بنادر این کشور مبنی بر ممانعت از لنگر انداختن یک کشتی چینی در ساحل بیروت و طرابلس اعلام کرد باید قبل از پهلو گرفتن این کشتی، از سالم بودن خدمه آن و عدم ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا اطمینان حاصل شود.

وزارش کار و حمل و نقل عمومی لبنان در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که وزارت بهداشت لبنان متولی معاینه خدمه آن و سالم بودن آن‌هاست. ویروس کرونا که چندی پیش ناشناخته بود نخستین بار در اواخر ماه دسامبر (اوایل دی) سال گذشته میلادی در شهر ووهان مشاهده شد، اما به سرعت به شهرهای دیگر چین نیز گسترش یافت.

براساس آخرین آمار در خصوص میزان آلودگی به این ویروس تا به امروز بیش از ۸۰۰۰ نفر تاکنون به آن آلوده شده اند و حدود ۲۰۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. تاکنون، به غیر از چین ۱۵ کشور دیگر نیز اعلام کرده‌اند که موارد ابتلا به این ویروس را در کشور خود مشاهده کرده‌اند.

واکسن کرونا ۴۰ روزه تحویل می شود

 به گزارش مهر و به نقل از شینهوا، گروهی از انستیتوهای چینی مشغول ساخت واکسنی برای ویروس کرونا هستند. دانشگاه چینگ هوا (Tsinghua) در پکن تیمی از محققان باتجربه توسعه واکسن‌ها و عوامل ضد ویروس‌های کروناویروسی که به عفونت‌های بدن انسان منجر می‌شود، تشکیل داده است.

ژانگ لینکویی محقق ارشد این تیم می‌گوید: توسعه یک واکسن در برابر این ویروس بسیار ساده‌تر از کشف واکسنی برای HIV است.

تیم او با بیمارستان‌های سراسر چین مشغول همکاری است تا آزمایش‌های کلینیکی در این زمینه انجام دهد.

این در حالی است که بیمارستان شرق شانگهای از دانشگاه تونگی با همکاری شرکت Stermirna Therapeutics برنامه‌ای را برای توسعه یک واکسن mRNA طراحی کرده‌اند که ویروس کرونا را از بین می‌برد. آنها اعلام کرده‌اند تولید نمونه اولیه واکسن ۴۰ روز طول می‌کشد.

محققان دانشگاه فودان در شانگهای نیز با کالج پزشکی بایلور، دانشگاه پزشکی تگزاس و مرکز خون نیویورک برای تولید واکسن همکاری می‌کند.

در این میان شرکت‌های چینی نیز در تحقیقات برای توسعه واکسن همکاری کرده‌اند. شرکت علی بابا اعلام کرده به دانشمندان اجازه دسترسی کامل به قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تولید واکسن کرونا را می‌دهد.

نظر شما