شناسهٔ خبر: 37963303 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری تظاهرات و اعتراض مردمی در دیگر کشور‌ها

واکنش‌های جهانی به توطئه قرن ترامپ

در بسیاری از کشور‌ها در اعتراض به طرح موسوم به معامله قرن تظاهرات‌ گسترده و مردمی برگزار شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ در بسیاری از کشورهای جهان در اعتراض به طرح موسوم به معامله قرن تظاهرات گسترده و مردمی برگزار شده است.
تجمع اعتراض آمیز فلسطینیان در رام الله
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد: فلسطینیان با برگزاری تجمع اعتراضات آمیز در منطقه سلفیت در شهر رام الله در کرانه باختری، بر مخالفت با طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن تاکید کردند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4467093"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4467093?width=350&height=250"></script></div>
 
راهپیمایی یمنی‌ها علیه معامله قرن در استان‌های البیضاء، إب و تعز یمن
مردم یمن در محکومیت توطئه جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن در استان‌های البیضاء، إب و تعز راهپیمایی گسترده برگزار کردند.
به گزارش المسیره، خشم مردم در مخالفت با معامله ترامپ در حال تشدید است. استان البیضاء عرصه برگزاری دو راهپیمایی جدای از یکدیگر بود. یکی از راهپیمایی‌ها در منطقه رداع و دیگری در شهر البیضاء برگزار شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4467104"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4467104?width=350&height=250"></script></div>
خشم مردمی از توطئه ترامپ بشارت دهنده هشیاری گسترده ملت‌های منطقه است.
یکی از شهروندان یمنی گفت: تا وقتی که همه مقدسات را بازپس نگیریم، تسلیم نخواهیم شد.
دیگری گفت: برای جهاد در فلسطین آماده خواهیم بود.
این شبکه در ادامه گزارش داد منطقه شمالی استان إب عرصه برگزاری راهپیمایی پرشوری در محکومیت معامله ترامپ بود. در دانشگاه إب نیز تظاهراتی برگزار شد که بر لزوم وحدت امت اسلامی در مقابل دشمنان تاکید کرد.
خبرنگار این شبکه گزارش داد: مواضع خشمگینانه در استان إب در مخالفت با معامله ترامپ پی در پی ادامه دارد. شرکت کنندگان در این راهپیمایی تاکید کردند قدس عربی و اسلامی باقی خواهد ماند و امت اسلامی هیچ گزینه‌ای جز موضع گیری قاطعانه برای مقابله با قلدرمآبی رژیم صهیونیستی ندارد.
از سوی دیگر، انجمن دانشجویی دانشگاه إب در محکومیت این معامله ننگین تظاهرات برگزار کرد و شرکت کنندگان در این تظاهرات تاکید کردند نظام‌های مزدور نماینده ملت‌های آزاد نیستند و بر ادامه تلاش‌ها برای آزادسازی مناطق اشغالی عربی و مقدسات اسلامی آن تاکید کردند.
در همین راستا، برنامه‌های مردمی در مناطق ساحل غربی در تعز و منطقه صبر الموادم در این استان در مخالفت با معامله ترامپ و تاکید بر حمایت از آرمان فلسطین و عملیات البنیان المرصوص ادامه دارد.
خبرنگار این شبکه گزارش داد: مردم مناطق ساحل غربی در تعز شنبه صبح برای محکومیت معامله ترامپ و طرح نابودی آرمان فلسطین و تاکید بر اینکه آرمان فلسطین در رأس مسائل امت اسلامی قرار دارد، تجمع قبیله‌ای برگزار کردند.
ساکنان منطقه صبر الموادم هم به سبب اجرای عملیات البنیان المرصوص تجمع کردند و خواستار ادامه حضور در جبهه‌ها شدند.
شرکت کنندگان ضمن محکوم کردن نظام‌های سعودی و امارات، تاکید کردند تجاوزگری به یمن چیزی جز اجرای طرح صهیونیستی آمریکایی در منطقه نیست و از گزینه مقاومت، پایداری و روریارویی دست برنخواهند داشت.
 
کرملین: طرح ترامپ بر خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: سخنگوی کرملین تاکید کرد: طرح صلح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن، با شماری از قطعنامه‌های سازمان ملل در تناقض است.
 
ادامه اعتراض فلسطینی‌ها به معامله قرن
شهروندان فلسطینی به راهپیمایی‌های خود در محکومیت معامله قرن ادامه می‌دهند.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم؛ فلسطینیان راهپیمایی‌های اعتراض آمیز خود را ضد معامله قرن در کرانه باختری و نوار غزه ادامه می‌دهند. این در حالی است که نظامیان ارتش اسرائیل برای سرکوب اعتراضات گسترده مردم فلسطین در مرکز رام الله از گاز اشک آور استفاده کردند. ده‌ها شهروند فلسطینی بر اثر استشمام گاز اشک آور دچار حالت خفگی شدند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4467127"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4467127?width=350&height=250"></script></div>
راهپیمایی‌های اعتراض آمیز مردم فلسطین از مرکز رام الله آغاز شد و شهروندان فلسطینی به سمت ورودی شمالی شهر البیره نزدیکی شهرک صهیونیست نشین «بیت ایل» حرکت کردند. همچنین شهر الباقه الغربیه در داخل منطقه موسوم به سبز نیز شاهد تظاهرات مردمی گسترده شد. در این راهپیمایی‌ها ساکنان مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ حضور داشتند و پرچم‌های فلسطین برافراشته شد. گفتنی است در تل آویو نیز راهپیمایی در مخالفت با معامله قرن برگزار شد. این راهپیمایی را شهروندان فلسطینی به همراه فعالان صلح برگزار کردند.
دالیا النمری خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در گزارشی گفت: پیش بینی می‌شود اعتراضات مردمی ضد معامله قرن به شکل‌های مختلف ادامه یابد؛ به ویژه اگر دولت اسرائیل تصمیم بگیرد جزئیات معامله قرن را -که با دولت آمریکا درباره آن توافق کرده است - به اجرا درآورد این اعتراضات افزایش خواهد یافت و در صورتی که دولت نتانیاهو بخواهد گام‌هایی در این زمینه بردارد با خشم شدید مردم فلسطین مواجه خواهد شد.
 
 
 
تظاهرات لبنانی ها مقابل سفارت آمریکا در بیروت
صد‌ها نفر از شهروندان لبنانی و فلسطینی‌های ساکن لبنان با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در برابر سفارت آمریکا در بیروت، طرح پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور موسوم به معامله قرن را محکوم کردند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4466814"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4466814?width=350&height=250"></script></div>
رسانه های آمریکایی طرح ترامپ را اقدامی برای اشغالگری دائم دانستند
برخی رسانه‌های آمریکایی طرح رئیس جمهور این کشور موسوم به معامله قرن را به منزله نسخه‌ای برای اشغالگری دائم رژیم صهیونیستی و تثبیت راه حل نظامی علیه میلیون‌ها فلسطینی خواندند و تاکید کردند برخی کشور‌های عربی در حمایت از فلسطینیان علیه این طرح موضع گیری نخواهند کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، رسانه‌های آمریکایی این طرح را همچنین تلاشی برای خدمت به منافع انتخاباتی دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دانستند.
حسین الموسوی گزارشگر این شبکه گزارش داد: وقتی دونالد ترامپ طرح خود را برای حل و فصل اوضاع اعلام کرد، پیش از هر کسی می‌دانست که قابلیت اجرایی ندارد؛ اما اعلام زمان بندی و محتوای آن در راستای برخی اهداف خاص بود که رسانه‌های آمریکایی آن را با شک و تردید بسیار بررسی کردند و آن را کم اهمیت و غیر جدی دانستند.
روزنامه نیویورک تایمز این معامله را صرفا تلاشی تمسخرآمیز برای منحرف کردن توجه‌ها از ورطه‌ای دانستند که ترامپ و نتانیاهو با آن مواجه هستند؛ به طوری که دو طرف برای اینکه بار دیگر انتخاب شوند، تلاش می‌کنند. این روزنامه افزود معامله ترامپ پیش از اجرایی شدن، از بین می‌رود و به منزله از دست دادن نقش آمریکا برای ایفای هر نوع نقش میانجیگری در آینده است.
از سوی دیگر، پایگاه نشریه هیل با بررسی حمایت برخی کشور‌های عربی از این معامله، اعلام کرد مشکل فلسطینیان این است که کشور‌های عربی به سبب روابط گسترده بین دولت ترامپ و عربستان و دیگر کشورها، به صراحت با این موضوع مخالفت نکردند.
این پایگاه تاکید کرد کشور‌های عربی در حمایت از فلسطینیان موضع گیری نخواهند کرد.
در همین راستا، مجله تایم نوشت طرح ترامپ به دنبال سوق دادن فلسطینیان به تسلیم شدن از طریق کمک‌های اقتصادی و برداشتن بار از دوش رژیم اشغالگر برای ارائه هر نوع امتیازی است تا فلسطینیان به طور کامل اعلام کنند تسلیم شده اند.
از سوی دیگر، مجله فارن پالسی تاکید کرد هدف دولت آمریکا صلح نیست؛ بلکه درصدد عادی سازی حکومت نظامی بر میلیون‌ها فلسطینی است.
این مجله اقدام رئیس جمهور آمریکا را شبیه به ویروس سایبری دانست و این طرح را برنامه خبیثانه تری برای خلاصی از راه حل دو کشوری و عادی سازی اشغالگری دائم و ملحق کردن در چارچوب یک کشور دانست.
روزنامه نیویورکر فاش کرد طرح ترامپ مبتنی بر برخی معیار‌های امنیتی است که رژیم اسرائیل آن را تعیین کرد و این رژیم است که زمان پایان یافتن اشغالگری را مشخص می‌کند. این اقدام به منزله نسخه‌ای برای اشغالگری دائم است، زیرا اشغالگری هرگز پایان نخواهد یافت.
در همین راستا، مجله پولیتیکو اعلام کرد زمان بندی اعلام معامله ترامپ در راستای خدمت به کمپین انتخاباتی وی و تلاش برای منحرف کردن توجه‌ها از استیضاح ترامپ در کنگره است. این معامله همچنین هر آنچه را که رژیم اشغالگر خواهان آن است، در اختیارش قرار می‌دهد و آنچه را که رژیم اشغالگر نمی‌خواهد، به فلسطینیان می‌دهد و برای خرید فلسطینیان با کمک‌هایی که هرگز به دستشان نخواهد رسید، تلاش می‌کند و این شرایط را صلح می‌خواند.
از سوی دیگر، مجله نیوزویک به نقل از یک سازمان یهودی ترقی خواه نوشت این معامله کاملا شکست خورده و حیله سیاسی ترامپ و نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات است.
به گفته این سازمان یهودی، این طرح به منزله ادامه راهبرد ترامپ مبنی بر محروم کردن فلسطینیان از حقوق، قدرت و هویت آن‌ها و طرحی برای اشغالگری است نه صلح.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4467057"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4467057?width=350&height=300"></script></div>
فلسطینی ها تصایر ترامپ و نتانیاهو را آتش زدند
به گزارش شبکه تلویزیونی آ اف پ، حاضران در تظاهراتی در غزه با سر دادن شعار و در دست داشتن پرچم‌های فلسطین مخالفت خود را با طرح صلح ترامپ نشان دادند.
حاضران در این تظاهرات همچنین با حمل تابوتی نمادین که تصاویر ترامپ و نتانیاهو و پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بر روی آن قرار داشت آن را به آتش کشیدند.
بلال الجمال یکی از حاضران در این تظاهرات گفت:این طرح پیش از آنکه متولد شود مرده است، زیرا فلسطینی‌ها با آن کاملا مخالفند. این تصمیم را فقط یک کشور گرفته و جامعه بین المللی این تصمیم را نگرفته است.
تصمیم در دستان مردم فلسطین است، زیرا آن‌ها مالک این سرزمین هستند و ما اشغالگران را از تمامی خاک ملی فلسطین بیرون خواهیم راند.
انتقاد جهاد اسلامی از ادامه هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان با آمریکا و رژیم صهیونیستی
محمد الهندی عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به افشای سفر سری جینا هاسپل رئیس سیا به کرانه باختری پس از اعلام طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن گفت: خطرناکترین رفتار تشکیلات خودگردان ادامه همکاری سازمان‌های امنیتی آن با سازمان‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، الهندی افزود: اگر هماهنگی امنیتی با اشغالگران بلافاصله متوقف نشود، تشکیلات خودگردان اعتبار خود را در برابر همه نهاد‌های عربی و بین المللی از دست خواهد داد و صدای آن در محکومیت معامله قرن شنیده نخواهد شد. تشکیلات خودگردان با این رفتار خود، آمریکایی‌ها و دشمن صهیونیستی را تشویق می‌کند تا به اجرای آنچه معامله قرن خوانده می‌شود، ادامه دهند.
ادامه مخالفت‌های اعراب و فلسطینی‌ها
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، طرح موسوم به معامله قرن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تنش زا شده است. فلسطینی ها و اتحادیه عرب با آن مخالفت کردند و مردم در سراسر جهان به آن اعتراض دارند . کشورهای عرب همچنین متعهد شده اند با کاخ سفید در اجرای این طرح همکاری نکنند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار تشکیل نشست فوق العاده اتحادیه عرب شد. در این نشست وی طرح رئیس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه را محکوم کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4465162"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4465162?width=350&height=250"></script></div>
عباس گفت: هرگز این پیشنهاد مناقشه برانگیز را نخواهد پذیرفت. وی همچنین طرح ترامپ را ناقض توافق اسلو در سال 1993 دانست و گفت فلسطین همه روابط خود با اسرائیل و آمریکا را از جمله روابط امنیتی قطع می کند. وی همچنین افزود، اسرائیل به عنوان نیروی اشغالگر باید مسوولیت کامل این مسئله را بپذیرد.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از رهبران عرب خواست موضع شفافی در برابر سیاست های ترامپ اتخاذ کنند.
اتحادیه عرب در بیانیه ای با رد طرح ترامپ، آن را غیرمنصفانه دانست و تاکید کرد این طرح حداقل حقوق و خواست مردم فلسطین را نیز در بر نمی گیرد.
در این بیانیه آمده، رهبران عرب متعهد شده اند با کاخ سفید در اجرای این طرح همکاری نکنند.
ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین در این نشست گفت، ما در ابتدا به عنوان گام اول روی حمایت اعراب که بنیان گام های بزرگتر است، حساب می کنیم. ما روز دوشنبه به سازمان همکاری اسلامی می رویم و در آنجا تصمیمی مشابه اینجا می گیریم. پس از ان به نشست سران اتحادیه آفریقا می رویم و امیدواریم از حمایت مشابهی برخوردار شویم.
این در حالی است که برخی از کشورهای عضو اتحادیه عرب، پیش تر از پیشنهاد ترامپ حمایت کرده اند. رئیس جمهوری آمریکا در 28 ژانویه رئیس جمهوری آمریکا از طرح موسوم به صلح خاورمیانه رونمایی کرد و مدعی شد
هدف از این طرح پایان دادن به دهه ها مناقشه میان اسرائیل و فلسطین است. با این حال طرح با انتقادات گسترده ای روبرو شده است. در این طرح حق حاکمیت اسرائیل بر قدس به عنوان پایتخت به رسمیت شناخته شده است. این طرح همچنین به اسرائیل اجازه می دهد مدعی تمام بخش های اشغالی دره اردن شود.
مردم در سراسر جهان با برپایی تجمعاتی، این اقدام را محکوم کردند. سفرای برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین، عمان و امارات عربی متحده در مراسم رونمایی از این طرح حضور داشتند. برخی از ناظران بر این عقیده اند که آنچه ترامپ انجام داده تنها در راستای منافع اسرائیل است و ان را طرحی میان واشنگتن و تل آویو دانسته اند.
با وجود خیانت برخی از کشورهای عربی، گروه های مختلف فلسطینی به طور متحد این طرح یک جانبه را رد کرده اند. همزمان، مردم معمولی در سرزمین های اشغالی فلسطین نیز مخالف این طرح هستند.مساله ای که نشان می دهد طرح ترامپ در نهایت راه به جایی نخواهد برد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4464768"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4464768?width=350&height=250"></script></div>
تظاهرات ضد توطئه قرن برابر سفارت امریکا در لندن

شرکت کنندگان در این تجمع تاکید کردند که این طرح موجب تضعیف جبهه مقاومت نخواهد شد. آنهاضمن رد طرح دونالد ترامپ، تصریح کردند این طرح حقوق اولیه فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرد. 

از زمان اعلام این طرح توسط رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل، اعتراضات مختلفی در منطقه و در داخل سرزمین‌های فلسطینی برپا شده است. در این تجمعات صد‌ها تن زخمی شدند. نوار غزه نیز در این مدت از حملات اسرائیل در امان نبود. 

یکی از شرکت کنندگان در تجمع مقابل سفارت آمریکا در لندن به خبرنگار پرس تی وی گفت، «از فلسطینی‌ها خواسته می‌شود خود را فدا کنند و از همه آنچه برای هفتاد سال برایش جنگیده اند دست بکشند. (در این طرح) کشور فلسطینی وجود ندارد، اسرائیل تعیین می‌کند که در کتاب‌های درسی فلسطینی‌ها چه مواردی گنجانده شود و بر عملکرد سیاسی و قضایی فلسطین کنترل دارد تا مانع از آن شود که فلسطینی‌ها اسرائیل را براساس قوانین بین المللی تحت پیگرد قرار دهند.»

 

فلسطینی‌ها طرح ترامپ را «سیلی قرن» نامیده اند

کریس ناینهام، از اعضای ائتلاف جنگ را متوقف کنید، که در این تجمع حضور داشت به پرس تی وی گفت، «اگر حمایت گسترده دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و مهم‌تر از همه نظامی آمریکا و قدرت‌های غربی نبود، اسرائیل نمی‌توانست با این روش وحشیانه، فلسطینی‌ها را سرکوب کند. از این رو ما در اینجا مسوولیت مهمی بر دوش داریم.»

عفو بین الملل و سایر نهاد‌های حقوق بشری هشدار داده اند که این طرح به اصطلاح صلح، قوانین بین المللی را نقض می‌کند. ترامپ در مدت حضور خود در کاخ سفید تلاش کرده است با ایجاد واقعیات روی زمین، امکان ایجاد کشور فلسطینی را از بین ببرد. ترامپ، قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخته است، حمایت مالی از انروآ (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) را متوقف کرده و همه ادعا‌های ارضی اسرائیل را به رسمیت شناخته است. 

معترضان در برابر سفارت آمریکا در لندن از دولت انگلیس خواستند طرح موسوم به معامله قرن را رد کند و این پیام را به آمریکا برساند که انگلیس قویا مخالف این طرح است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4464771"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4464771?width=350&height=250"></script></div>

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4465868"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4465868?width=350&height=250"></script></div>

شبکه تلویزیونی العربی درباره جدی بودن محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در زمینه قطع روابط با آمریکا و رژیم صهیونیستی تردید کرد.

العربی گزارش داد: اتحادیه عرب پس از مواضعی ضد و نقیض و استقبال برخی از کشور‌های عربی عضو این اتحادیه از طرح‌های آمریکا و اسرائیل، در نشستی فوق العاده اعلام کرد با معامله قرن مخالف است و درباره استفاده از زور برای اجرای بند‌های آن، هشدار داد. محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در این میان در اظهاراتش در این نشست فوق العاده از قطع روابط خود با رژیم اشغالگر قدس از جمله قطع هماهنگی‌های امنیتی خبر داد. همچنین همکاری تشکیلات خودگردان فلسطینی با واشنگتن به عنوان میانجیگر برای اجرای صلح را نیز قطع کرد، اما در اینجا این سئوال مطرح می‌شود که آیا تشکیلات خودگردان فلسطینی این بار این وعده هایش را عملی می‌کند و از توافقنامه‌هایی که با اسرائیل به امضا رسانده است رها می‌شود؟! در این صورت بازتاب این اظهارات محمود عباس در داخل فلسطین چه خواهد بود؟ آیا کشور‌های عربی جرأت خواهند داشت که مخالفت‌های خود را با برداشتن گام‌هایی عملی ترجمه کنند؟ 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4464984"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4464984?width=350&height=250"></script></div>

ساره آبت خرصه گزارشگر العربی در گزارشی گفت: «امروز مسئله فلسطین در مرحله خطرناکی قرار دارد» و محمود عباس اینچنین به وزیران خارجه کشور‌های عربی در نشست فوق العاده اتحادیه عرب در قاهره هشدار داد؛ زیرا معامله قرن به طور واقعی در حال اجراست

تشکیلات خودگردان فلسطینی در مخالفت با معامله قرن از بار سنگین توافقنامه‌های صلحی که با اسرائیل به امضا رسانده رهایی خواهد یافت، زیرا کسی که این توافقنامه‌ها را امضا کرده (آمریکا و اسرائیل) امروز آن‌ها را پاره و معامله قرن را مطرح می‌کند! در این توطئه فلسطینیان نادیده گرفته شده و آن‌ها را از حقوقشان منع می‌کنند

تازه این بدان معنی نیست که مردم فلسطین به ملتی بی دفاع زیر اشغال قرار بگیرد و اشغالگر تأمین امنیت و امور معیشتی مردم فلسطین را به عهده بگیرد! 

محمود عباس گفت: هرگونه رابطه‌ای با اسرائیل و آمریکا را قطع کرده است و با تحویل گرفتن طرحی که جزئیات آن سابقا به او می‌رسید! مخالفت کرده است. او از بررسی هر بندی از معامله قرن امتناع ورزیده و با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قطع رابطه کرده است، زیرا در حال حاضر واشنکتن به دشمن تبدیل شده است نه مجری برنامه‌های صلح!

اما بسیاری بر این باورند که محمود عباس در هیچ یک از تصمیمات خود قاطع نخواهد بود، ظاهرا رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی با حضور در نشست اتحادیه عرب به دنبال کسی است که از وی پشتیبانی و حمایت کند. 

او مواضع غیر شفاف برخی کشور‌های عربی را فاش کرد، زیرا این کشور‌ها جرأت مخالفت صریح با معامله قرن را ندارند. او برای اینکه برخی رژیم‌های عربی را که از آن‌ها کمک می‌خواهد از تنگنا خارج کند از آن‌ها خواست اگر مورد بازخواست قرار بگیرند، بگویند آنچه را که فلسطینیان می‌خواهند، می‌پذیرند و با آنچه فلسطینیان مخالفت می‌کنند، موافقت نمی‌کنند.

گزارشگر شبکه العربی افزود: بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در مخالفت با معامله قرن بود. قاهره موضع غیر شفاف سابق خود را اصلاح کرد و خواستار ایجاد کشور مستقل فلسطین بر اساس مرز‌های سال ۱۹۶۷ شد؛ اما جدی بودن این مواضع هنوز مشخص نیست و در بوته آزمایش قرار دارد؛ زیرا در میان اعضای این نشست، رژیم‌هایی وجود دارند که از معامله قرن از همان آغاز مطرح کردنش حمایت می‌کردند و متعهد شدند هزینه‌های مالی آن را هم تأمین کنند! 

بنابراین هنوز مشخص نیست که اظهارات رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی آیا همانند قبل خشمی گذرا و تهدید‌هایی غیر قابل اجراست یا خیر! زیرا تشکیلات خودگران هر بار که در تنگنا قرار می‌گیرد چنین مواضعی می‌گیرد. فلسطینیان می‌گویند امروز طوری در معرض تهدید هستند که گویا همه چیز را از دست خواهند داد؛ بنابراین آن‌ها باید هم اکنون از چیز‌هایی که در دست دارند به شدت دفاع کنند؛ زیرا حق گرفتنی است. صدا‌های مردم بیانگر خشم آنهاست، اما این خشم‌ها بدون متحد شدن فلسطینیان و شورش در برابر اشغالگر و درگیر شدن با اشغالگران فایده‌ای نخواهد داشت.

هزاران نفر در تل آویو به طرح ترامپ اعتراض کردند

هزاران اسرائیلی با برپایی تظاهرات در تل آویو در اعتراض به طرح به اصطلاح صلح ترامپ موسوم به معامله قرن، الحاق بیشتر سرزمینهای فلسطینی به اسرائیل را محکوم کردند و این طرح را بیشتر طرح آپارتاید دانستند تا طرح صلح.
پایگاه اینترنتی روزنامه تایمز آو اسرائیل در گزارشی نوشت: هزاران نفر از اسرائیلی ها در تظاهرات شب گذشته که از سوی گروه اسرائیلی مخالف شهرک سازی «صلح اکنون» برگزار شده بود در میدان دیزنگوف تل آویو تجمع کردند و مخالفت خود را با طرح (به اصطلاح) صلح آمریکا اعلام کردند.
تظاهرات کنندگان با در دست داشتن بنر «طرح صلح و نه طرح مصادره» 52 سال اشغالگری اسرائیل را محکوم کردند و شعار دادند: مصادره یک فاجعه است و نه صلح است و نه امنیت.
برخی اعضای کنست (پارلمان) اسرائیل نیز در این تظاهرات شرکت داشتند.

زخمی شدن شماری از فلسطینیان و خبرنگاران در حمله نظامیان صهیونیست در کرانه باختری

دانشجویان دانشگاه برزیت در کرانه باختری اشغالی رود اردن در اعتراض به توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن تظاهرات برگزار و نظامیان رژیم صهیونیستی برای سرکوب آنها گلوله های جنگی و گاز اشک آور شلیک و شماری از فلسطینیان و خبرنگاران را زخمی کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، کرانه باختری عرصه برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز علیه معامله قرن ترامپ در چارچوب برنامه های مستمر در کرانه باختری بود.
مؤسسات جامعه مدنی و برخی شخصیت های فلسطینی طرحی برای اتحاد گروه های فلسطینی و تعیین راهبرد متحد در مقابله با معامله قرن ترامپ مطرح کردند.
فارس الصرفندی خبرنگار این شبکه گزارش داد: نبردها در خاک فلسطین ادامه دارد. نبردهای موجودیتی که آمریکا در پی اعلام معامله قرن ترامپ، علیه فلسطینیان اعمال کرد. دانشجویان دانشگاه برزیت به سمت رویارویی با معامله قرن پیش رفتند و با برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز به سمت ورودی شمالی شهر البیره حرکت کردند که ارتش اسرائیل آن را به نبردی واقعی تبدیل کرد.
سلاح فلسطینیان در این نبرد فقط سنگ و سلاح رژیم اشغالگر گلوله جنگی، پلاستیکی و گاز اشک آور بود که شلیک آنها به زخمی شدن شماری از جوانان و خبرنگاران منجر شد. نظامیان صهیونیست عمدا خبرنگاران را هدف قرار می دهند تا جلوی اقدام آنها را در انتقال واقعیت به جهان از طریق ارسال تصاویر و فیلم هایی از اوضاع میدانی، بگیرد.
یکی از جوانان فلسطینی گفت «اکنون همه جوانان فلسطینی بر گزینه مقاومت و اتحاد گروه های فلسطینی برای مقابله با معامله قرن تأکید می کنند. همچنین تأکید می کنیم که همه گروه های ما و همه مردم فلسطین برای به شکست کشاندن معامله قرن متحد می شوند.»
خبرنگار این شبکه افزود: مؤسسات جامعه مدنی و مسئولان تحرکات فلسطین به سبب خطرناکی مرحله کنونی، از طرح سیاسی برای مقابله با معامله قرن خبر دادند که شامل برخی بندهای اساسی می شود و از طریق آنها می توان معامله قرن را به شکست کشاند و ازسرگیری وحدت و دعوت به برگزاری انتخابات پارلمانی و تعیین راهبرد متحد مبتنی بر مقاومت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل، در رأس این بندها قرار دارد.
عمر عساف رئیس تشکل فلسطینیان رانده شده از شهرها و روستاهای فلسطین گفت «اکنون زمان بسیار مناسبی برای همبستگی است. هر رهبر فلسطینی که اکنون بر اساس شرایط مرحله کنونی و مطالبات مردمی عمل نکند، منجر به تشدید شکاف خواهد شد.»
ممدوح العکر نماینده کل مرکز مستقل حقوق بشر فلسطین گفت: «بازدارندگی در برابر این شرایط از طریق اعلام موضع واضح سیاسی انجام خواهد شد. لغو همه مسائل مربوط به پیمان اسلو مانند هماهنگی امنیتی و به رسمیت نشاختن اسرائیل و.. باید انجام شود و ملت فلسطین خواستار همه این مسائل هستند.»
خبرنگار این شبکه در ادامه گفت: همواره عزم و اراده ملت هاست که خالق طرح های سیاسی است و عزم و اراده ملت ها اوضاع را آنگونه که می خواهند، تغییر می دهد. هیچ کس اهمیت گسترده نبرد سیاسی را انکار نمی کند اما اگر نبردهای سیاسی با حمایت رویارویی واقعی همراه نباشد، بیهوده خواهد بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4465387"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4465387?width=350&height=250"></script></div>
 
صدها نفر از زنان یمنی در صنعا در محکومیت طرح معامله قرن و خیانت کشورهای حامی این طرح توطئه آمیز تظاهرات کردند
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4465825"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4465825?width=350&height=250"></script></div>
برگزاری تجمع در تونس در مخالفت با طرح آمریکایی معامله قرن
شماری از شهروندان تونس در پایتخت این کشور در مخالفت با طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، اعضای جمعیت انصار فلسطین، تجمع اعتراض آمیز در مخالفت با معامله قرن و برای اعلام حمایت از ملت فلسطین، برگزار و همدستی بعضی سران عرب را در تلاش برای اجرای آنچه ”معامله ننگین“ خواندند، محکوم کردند.
معترضان بر لزوم کنار گذاشتن سیاست سکوت، در برابر تحولات در مسئله فلسطین و حمایت از فلسطینی‌ها در این مرحله تاکید کردند و خواستار تحریم اسرائیل و توقف هر نوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند.
البشیر الخضیری مدیر جمعیت انصار فلسطین به المیادین گفت: ”به ملت فلسطین و مقاومت فلسطین می‌گوییم از شما حمایت می‌کنیم و شما نوک پیکان هستید. ملت‌های عرب به ویژه ملت تونس حامی شما هستند و اگر مرز‌ها و حاکمان نبودند، ما در یک جبهه در کنار شما می‌ایستادیم. حمایت از فلسطینی‌ها را افتخاری برای خود می‌دانیم. “
الدالی البراهمی یکی از شرکت کنندگان در این تجمع به المیادین گفت: ”حاکمان عرب ما را ناامید کردند. شاهد آن بودیم که در اعلام معامله قرن، همدست و شریک بودند یا از آن استقبال کردند. این اقدام، خیانت به خون کودکانی است که سنگ پرتاب می‌کردند و
برای سرزمین خود، شهید شدند. “
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4466747"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2635398/4466747?width=350&height=250"></script></div>
آیت الله عیسی قاسم معامله قرن را معامله ننگ و خیانت دانست
آیت الله شیخ عیسی قاسم، روحانی بحرینی با صدور بیانیه‌ای «معامله قرن» را معامله ننگ و خیانت توصیف کرد. ‏
در متن بیانیه آیت الله شیخ عیسی قاسم آمده است: این معامله شرم، ننگ و خیانت موسوم به «معامله ‏قرن» یکی از معامله‌های بسیار وقیح، خطیر و تحریفی است که بدست محور شرارتی که آمریکا و اسرائیل ‏آن را هدایت می‌کنند، ارائه شده و ماهیت و هستی امت ما را هدف قرار داده است، معامله‌ای که باعث ‏ننگ بسیار برای همه کشورها، حکومت ها، سازمان‌ها و افرادی از امت [اسلامی]است که در آن ‏مشارکت کرده اند. مشارکت در آن اعلام صریح مقابله با امت ماست و از موضع مخالف آنان پرده ‏بر می‌دارد و باعث بی اعتباری کسانی می‌شود که در آن مشارکت کردند. ‏
در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام در واقع، اقدام خبیثانه، خطرناک و جسورانه‌ای است. هر فردی به نوبه‌ی خود برای بستن این راه مسول است. ‏
آری ملت‌ها قادر به انجام این امرند. اگر عزم و اراده، برنامه‌ریزی و تلاش کرده و آنچه در وسعشان است ‏در راه الهی تقدیم و جانفشانی کنند -راهی که راه عزت، قوت و کرامت آنان است- هیچ کس بزرگ‌تر از ‏آنان نخواهد بود. ‏
همه امت، تمامی ملت‌های آن و همه اقشار آن در مسیر پیروزی‌قرار دارند، پیروزی نزدیک و قدرتمندانه در ‏تمامی قضیه‌های امت، ان شاء الله. ‏
ملت‌ها هرگاه که در راه الهی شانه به شانه متحد شده و تلاششان را برای او خالص نمودند، از ‏ایمان خود برای عزم و اراده الهام گرفتند و هدایت حرکت خود را به دین و شرع الهی سپردند، اراده ‏شیطانی خصمانه علیه خود را شکست داده و راهشان را برای رسیدن به پیروزی کوتاه کرده اند. ‏
در پایان این بیانیه تاکید شد این حق است که بر همه چیز برتری می‌یابد و هیچ چیز را بر آن ‏برتری نیست. ‏‎ ‎
 
شیخ دعموش: هدف معامله قرن پس از فلسطین, لبنان است
رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان ضمن درخواست برای مقابله یکپارچه عربها و مسلمانان با توطئه جدید آمریکا و صهیونیسم علیه آرمان فلسطین موسوم به معامله قرن و با اشاره به نقشی که واشنگتن و تل آویو برای رژیم سعودی به منظور اجرای این توطئه تعریف کرده اند, این توطئه را خطرناکترین تلاش برای زیرپا گذاشتن و حقوق تاریخی و مشروع ملت فلسطین دانست و گفت پس از فلسطین نوبت لبنان است و برای اسکان دائم آوارگان فلسطینی در لبنان تلاش خواهد شد.
شیخ علی دعموش در مراسم یادبودی در حسینیه الهادی در منطقه الأوزاعی در جنوب بیروت تأکید کرد طی دهه ها و سالهای گذشته تلاشهای بسیاری برای نابودی آرمان فلسطین و آواره کردن ملت فلسطین و زیرپا گذاشتن حقوق تاریخی و مشروع آنها صورت گرفته است اما خطرناکترین تلاشهای صورت گرفته چیزی است که تحت عنوان معامله قرن شناخته می شود و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش آن را اعلام کرد. این تجاوزگری آمریکایی- صهیونیستی فقط علیه ملت فلسطین نیست بلکه علیه کل امت اسلام است. معامله قرن بزرگترین توطئه علیه فلسطین و امت اسلام در طول تاریخ است. زیرا طرح رسمی و علنی آمریکایی-صهیونیستی است که هدف آن نه فقط آرمان فلسطین بلکه کل جنبش های مقاومت در منطقه و نابودی همه کسانی است از فلسطین و ملت فلسطین حمایت می کنند.
شیخ دعموش گفت: کشورهای غربی و رژیم های عربی و حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شریک اصلی در تدوین معامله قرن هستند. چنانکه روزنامه های اسرائیلی دیروز فاش کردند محمد بن سلمان از جزئیات کامل این طرح مطلع است و مسئولیت تهدید کردن فلسطینی ها را برعهده دارد.
شیخ دعموش گفت: امروز بیش از هرزمان دیگری ضرورت دارد که عربها و مسلمانان اعم از دولتها و ملتها با استفاده از هر ابزار ممکن بر حمایت خود از قدس و فلسطن و اساساً مسئله ملت فلسطین تاکید و مخالفت قاطعانه خود را با معامله قرن اعلام کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه همه ملت فلسطین با معامله قرن مخالفند و خواستار حقوق مشروع خود هستند سرنوشت این طرح شکست خواهد بود و به مانند توطئه های دیگر نقش بر آب خواهد شد و به همراه آن همه اهداف و رؤیاها و امیدهای صهیونیستها و آمریکائی ها و رژیم های عربی برباد خواهد رفت.
شیخ دعموش خواستار حفظ وحدت داخلی لبنان و اجماع در مخالفت با معامله قرن شد زیرا لبنان پس از فلسطین نخستین هدف معامله قرن خواهد بود و آوارگان فلسطینی در لبنان اسکان دائمی داده خواهند شد. به همین علت همه جریان های سیاسی در لبنان باید قاطعانه از مواضع رسمی این کشور در نشست وزرای امور خارجه عرب حمایت کنند و از دولت جدید برای مقابله با خطرات معامله قرن و چالشهای دیگری که لبنان با آن مواجه است حمایت بعمل آورند.
شیخ دعموش گفت: دولت جدید لبنان متعلق به همه لبنانی ها است. این دولت به گروه سیاسی یا جریان و حزب خاصی تعلق ندارد. امیدواریم دولتی هماهنگ و کارآمد باشد و بتواند همچون تیمی یکپارچه و ملی برای نجات کشور و جلوگیری از فروپاشی اقدام کند.
وی افزود: حزب الله همه تلاش خود را به کار گرفته است تا پیچیدگی های به وجود آمده را برطرف کند و موانع را کنار بزند و هرگونه تسهیلات ممکن را در اختیار دولت جدید گذاشته است زیرا موفقیت دولت جدید به نفع همه لبنانی هاست.
دعموش گفت: همه لبنانی ها باید با دولت همکاری کنند و فرصت و وقت کافی در اختیارش بگذارند تا ببینیم چه می کند و چه دستاوردهایی خواهد داشت.
این مسئول حزب الله از دولت جدید لبنان نیز خواست به امیدها و آرمان ها و فریاد های لبنان پاسخ دهد و جدّیت و توانایی خودش را در مسئولیتی که برعهده گرفته است، نشان دهد. از تجربیات دولت های قبلی استفاده کند و اولویتش حل بحران اقتصادی و پولی و اجتماعی و معیشتی باشد. زیرا تاخیر در حل مشکلات پولی و معیشتی و عدم جدّیت در آن ممکن نیست.
 
 

نظر شما