شناسهٔ خبر: 37960713 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

وقتی دود جگرکی جلوی دید معاون استاندار را می‌گیرد!

آیا ممکن است فعالیت یک جگرکی روی شاخص آلودگی هوای کلانشهر، آن هم کلانشهری در ابعاد تهران بزرگ تاثیر بگذارد و مسئولان را به خطا بیندازد؟ در کمال تعجب، پاسخ یک مقام عالی رتبه استان به این سوال مثبت است!

صاحب‌خبر -

تابناک اجتماعی

آیا ممکن است فعالیت یک جگرکی روی شاخص آلودگی هوای یک کلانشهر تاثیر بگذارد و مسئولان را به خطا بیاندازد؟ در کمال تعجب، پاسخ یک مقام عالی رتبه به این سوال مثبت است!

به گزارش «تابناک»؛ محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استاندار تهران ـ که اخیرا بابت عبور مکرر شاخص آلودگی هوای تهران از مرز اضطرار، برای انبوه شهروندان تهران و حومه نام آشنا شده ـ اخیرا سخنان بر زبان آورده که در نوع خود بسیار شگفت آور است، تا جایی که اگر اعتراض مسئولان چند نهاد را هم به دنبال داشته باشد، جای تعجب نخواهد داشت.

تقی زاده در گفتگو با فارس ضمن ابراز مخالفت با اعمال تصمیمات اضطراری به صورت منطقه‌ای در تهران، به این صورت که وقتی شاخص آلودگی هوا در منطقه‌ای از مرز اضطرار عبور کند، آن تصمیمات اجرایی شوند و محله‌های دیگر که هوایشان آنقدر آلوده نیست شامل این تصمیمات نشوند، دو مثال عجیب برای تایید نگاه خود بیان کرد.

وی گفت: «علت اینکه در برخی نقاط شاخص بسیار بالاست، به شرایط استقرار ایستگاه سنجش و نزدیکی آن به منابع آلاینده باز می‌گردد، برای مثال در یک نقطه که دستگاه سنجش نصب شده، شاهد بودیم که یک کامیون یا اتوبوس هم برای مدت طولانی و به صورت روشن در کنار آن توقف کرده بودند که این دود مستقیم به ایستگاه سنجش وارد می‌شد و بلافاصله شاخص را از ۸۰ به ۱۴۵ رساند.»
 
وقتی دود جگرکی جلوی دید معاون استاندار را می‌گیرد!

معاون عمرانی استانداری تهران که عضو کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران است، در ادامه این روایت شازتر را بیان کرده: «در یکی از روز‌ها که آلاینده‌های هوا در حد ۹۰ بود، فرماندار پاکدشت با من تماس گرفت و اعلام کرد که شاخص آلودگی به طور ناگهانی به ۱۹۰ رسیده و وارد شرایط بنفش شده‌ایم! ایستگاه‌های پیرامونی همه در حد ۱۱۰ بودند، لذا از حوزه محیط زیست خواستیم که مسئله را بررسی کنند و پس از بررسی متوجه شدند که یک جگرکی سیار در نزدیکی ایستگاه مستقر شده و دود آن هم مستقیم به ایستگاه سنجش وارد می‌شود...»

ادامه این روایت هم دورکردن آن جگرکی از ایستگاه سنجش آلودگی هوا و بازگشت شرایط به وضع سابق بوده است. موضوعی که اگر منجر به این نتیجه گیری شود که مسئولان در جانمایی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا هم کارشناسی عمل نکرده و قصور فاحشی از خود نشان داده اند، جای تعجب ندارد، هرچند بعید است آقای معاون به این صراحت چنین ادعایی را مطرح کند.

البته اینکه کارشناسان محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران -که ایستگاه‌های سنجش را دایر کرده و اداره می‌کنند- اینقدر از حداقل‌های ضروری کارشان فاصله دارند که دود اگزوز یک اتوبوس یا بساط یک جگرکی روی نتیجه کارشان تاثیر می‌گذارد و از آن مهم تر، مسئولان ایستگاه‌ها هم متوجه این اشکالات نمی‌شوند و موضوع را گزارش می‌کنند، تنها یکی از نکات مهمی است که در سخنان معاون استاندار مستتر است.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این مقام ارشد استان، ظاهرا اطلاع دقیقی از فرایند تعیین شاخص آلودگی هوای تهران ندارد؛ اینکه سنجش آلاینده‌ها در هر ایستگاه امری مدام و ۲۴ ساعته است و در نهایت ماحصل این سنجش‌ها در کنار سنجش چند ده ایستگاه دیگر در سطوح مختلف شهر قرار می‌گیرد و میانگین گیری می‌شود و آن میانگین، شاخص آلودگی هوای شهر در هر روز را شکل می‌دهد.

بر این اساس، اگر به هر دلیل اطلاعات ثبت شده در یک ایستگاه خطا نشان دهد، کنار گذاشته می‌شود و در تعیین شاخص آلودگی هوای شهر نقش نخواهد داشت. چه دلیل بروز آن خطا معیوب شدن ابزار‌های ویژه سنجش باشد و چه به قول آقای معاون، دود بساط جگرکی سیاری که امثالش در سطح شهر فراوانند و لابد نقش بسزایی در افزایش میزان آلودگی تهران دارند!

گزاره‌هایی دور از باور که بعید نیست اعتراض محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و انبوه کارشناسان و فعالان این عرصه را به دنبال داشته باشد که همه فعالیت‌های مداوم و تخصصی شان اینقدر سطحی معرفی شده اند که دود کباب هم رویشان تاثیر می‌گذارد و خطا‌هایی به غایت فاحش را موجب می‌شود. خطایی که می‌شود تعمیمش داد و مدعی شد همه آنچه به عنوان سنجش آلودگی هوای تهران انجام و اعلام می‌شود، تا این اندازه پر ایراد و دور از واقعیت است.
 

نظر شما