شناسهٔ خبر: 37953658 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پامپئو در بلاروس به دنبال ارتقای روابط و مقابله با چین و روسیه

وزیر خارجه آمریکا به دنبال بهبود روابط با بلاروس و مقابله با نفوذ روسیه و چین، به این کشور سفر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سفر از سوی مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به بلاروس در حالی صورت گرفته که روابط این کشور با روسیه بیش از گذشته دچار تنش شده است.

این نخستین سفر از سوی یک وزیر خارجه آمریکا در دو دهه گذشته به بلاروس است؛ پامپئو امروز (شنبه) و در بحبوحه تنش‌ها بین مینسک و مسکو وارد بلاروس شده است.

وی در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس ابراز امیدواری  کرد که یک فرصت برای بلاروس به منظور دستیابی به قدرت و استقلالی که به دنبال آن است، به دست بیاید.

بلاروس نگران است روسیه تلاش کند تا این کشور را زیر سلطه خود فرو ببرد و از ماه گذشته میلادی به جای تامین گاز از روسیه، به خرید گاز از نروژ روی آورده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده به دنبال کمک به پر کردن جای خالی روسیه است و به افزایش تعداد کارمندانش در سفارت آمریکا در مینسک ادامه می‌دهد؛ ۱۲ سال قبل تعداد کارمندان سفارت آمریکا در بلاروس کاهش یافت.

بلاروس قرار بود وارد لیست ممنوعیت سفر دولت ترامپ شود که روز جمعه اعلام شد اما قرار شد با انجام کارهایی به منظور بهبود همکاری امنیتی و اطلاع‌رسانی درباره تهدید مسافر احتمالی به آمریکا وارد این فهرست نشود.

همچنین پامپئو در راستای تلاش برای تقویت نفوذ آمریکا در بلاروس، به دنبال تاکید بر اصلاحات اقتصادی و سیاسی و همچنین بهبود شرایط حقوق بشری است که قرار است در ازبکستان و قزاقستان هم همین موارد را به مقام‌های این دو کشور اعلام کند. وزیر خارجه آمریکا در هر توقف، نسبت به تلاش‌های تهاجمی روسیه و چین در اروپا و آسیای میانه هشدار می‌دهد.

روسیه پس از ۳۱ دسامبر سال گذشته میلادی تامین نفت به بلاروس را متوقف کرد. دو کشور بر روی قیمت نفت برای سال جاری میلادی به توافق نرسیدند.

این اقدام از سوی روسیه تاثیری بر صادرات نفت بلاروس به اروپا یا تامین گاز طبیعی نگذاشته اما برای بلاروس که برای بیش از ۸۰ درصد از نیازهای انرژی خود به روسیه متکی است، پیامدهایی داشته است.

لوکاشنکو ۳۱ دسامبر قول داد تا جایگزینی برای تامین‌کنندگان نفت بیابد و روز جمعه اعلام کرد، بلاروس در حال حاضر با آمریکا، عربستان و امارات برای تامین مازاد در حال مذاکره است.

کرملین در حال حاضر فشارها بر بلاروس را افزایش داده که شامل توقف سوبسیدها و افزایش قمیت انرژی است و تاکید دارد که اگر بلاروس می‌خواهد تا به دریافت منابع انرژی با قیمت داخلی روسیه ادامه دهد، باید یکپارچگی بزرگتر اقتصادی با روسیه را بپذیرد.

این مساله نگرانی‌هایی را در بلاروس به وجود آورده است، مبنی بر اینکه کرملین در حال توطئه‌چینی برای ایجاد یکپارچگی با بلاروس برای نگه داشتن ولادیمیر پوتین در قدرت پس از پایان ریاست جمهوری وی در ۲۰۲۴ است. لوکاشنکو مکررا این ایده را رد کرده و می‌گوید، بلاروس هرگز به بخشی از  روسیه تبدیل نمی‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما