شناسهٔ خبر: 37947540 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

تحقیقات و پژوهش های پزشکی

توسعه ماسک‌های نمکی برای از بین بردن ویروس کرونا

محققان'دانشگاه آلبرتا'( University of Alberta) کانادا موفق به گسترش ماسک های نمکی شده اند که به گفته آن ها میتواند کرونا ویروس را از بین ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، اگر این روزها به کشور چین بروید، افراد زيادي را مشاهده خواهید کرد که از ماسک های جراحی برای محافظت دربرابر کروناویروس استفاده می کنند. اما اخیرا هیو جیک چوی، دانشمند کانادایی ادعا کرده است که چنین ماسک هایی اگر بصورت صحیح استفاده نشوند به جای جلوگیری از ابتلای افراد به کرونا ویروس میتوانند آسیب بیشتری به آن ها هم وارد کنند بدین ترتیب وی یک ماسک نوین توسعه داده است که طبق گفته هایش میتواند این ویروس را از بین ببرد.

اخیرا افراد بعضی منطقه های کشور چین و برخی کشورهای ديگر به ویروسی به نام" کرونا"( corona) مبتلا شده اند و این ویروس به قدری پرخطر است که مقامات چین دستور قرنطینه چند شهر این کشور را صادر کرده اند. شیوع این بیماری در" ووهان"، ششمین شهر پرجمعیت چین بوده است.

پروفسور" هیو جیک چوی"( Hyo- Jick Choi) مهندس زیست پزشکی دانشگاه آلبرتا کانادا اخیرا اظهار کرده است که دو مشکل اصلی در استفاده از ماسک های جراحی برای محافظت دربرابر کروناویروس وجود دارد.

مشکل اول این است که آن ها تنها قادر به ضبط قطرات کوچک آب الوده به ویروس هستند. متأسفانه ویروس های تنفسی مثل کروناویروس هم میتوانند از طريق قطرات بسیار کوچک هواپخش به داخل ماسک ها راه یابند. ماسک های" N95/ N99" قادر به تصفیه هواپخش ها هستند اما تنفس در آنها چندان راحت نیست به علاوه آنها برای استفاده روزمره گران هستند.

مشکل دیگر ماسک ها در این واقعیت نهفته است که هرچند امکان دارد بعضی ویروس ها را به دام بیندازند اما ویروس ها را نمی کشند و از بین نمی برند در نتیجه زمانی که افراد ماسک های استفاده شده را دور می اندازند ویروس ها می توانند از آن ماسک ها به دیگر سطوح منتقل شوند.

با توجه به این مشکلات، پروفسور چوی و همکارانش یک ماسک ویروس کُش را که از دو نوع نمک یعنی کلرید سدیم و کلرید پتاسیم تشکیل شده ، طراحی کردند.

محققان اظهار کردند زمانی که یک قطره در هر اندازه ای با این ماسک ها برخورد می کند نمک ها درون آن حل میشوند و با توجه به اینکه این قطره متعاقباً تبخیر می شود، نمک های حل شده در درون آن متبلور می شوند و لبه های تیز کریستال ها به ویروس هایی که ممکن است وجود داشته باشد می رسند و آن ها را می کشند.

چوی در این باره گفت:ما سیستم خود را بر روی سه ویروس گوناگون آنفلوانزا ازمایش کرده ایم و دریافتیم هنگامیکه ویروس روی سطح ماسک قرار می گیرد و ویروس در عرض پنج دقیقه غیرفعال و طی ۳۰ دقیقه کاملاً از بین می رود.

چوی معتقد است که این فناوری باید دربرابر از بین بردن کروناویروس نیز مؤثر باشد. کروناویروس ها( Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که بیماری های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS( سارس) ایجاد می کنند. کروناویروس ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسانها درگیر می کنند و عامل یک سوم سرماخوردگی های شایع هستند.

محققان این دانشگاه اکنون در حال سعی برای همکاري با شرکتی هستند که بتوانند طی ۱۲ الی ۱۸ ماه آینده این ماسک ها را در حجم انبوه تولید کرده و دردسترس عموم قرار دهند.

در انتها چوی توصیه کرد افرادی که از ماسک های معمولی استفاده می کنند قسمت فیلتر ماسک را لمس نکنند و همیشه دست های خود را قبل و بعد از دست زدن به ماسک بشوند و هرگز ماسک های استفاده شده را در مکان هایی مانند جیب های خود نگذارند و پس از هر بار مصرف ماسک های خود را تعویض کنند و از یک ماسک چندبار استفاده نکنند. حامی مالی این تحقیق سازمان غیرانتفاعی" میتاکس"( Mitacs) بود.

نظر شما