شناسهٔ خبر: 37937412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

نامه نیوز بررسی کرد؛

نفس بایدن در سینه حبس شده است/ پیروزی سندرز در آیووا همه معادلات را بر هم می ریزد/ عزم سران حزب دموکرات برای جلوگیری از پیروزی سندرز/ احتمال تقلب سران حزب دموکرات به سود بایدن 

چندی پیش اخباری در رسانه های آمریکایی مبنی بر مخالفت سران حزب دموکرات با نامزدی نهایی  برنی سندرز در رقابتهای انتخابات  ریاست جمهوری سال 2020 منتشر شده بود.

صاحب‌خبر -
نامه نیوز: نظرسنجی های اخیر در ایالت کوچک، اما مهم و سرنوشت ساز آیووا نشان می دهد که "برنی سندرز"، سناتور ایالت ورمونت شانس زیادی برای پیروزی در نخستین مرحله انتخابات درون حزبی دموکراتها خواهد داشت. بر اساس نظرسنجی مشترک "ان.بی.سی" و " وال استریت ژورنال"، سندرز و بایدن رقابت تنگاتنگی با یکدیگر در ایالت آیووا خواهند داشت. آیووا نخستین ایالتی است که نخستین دور از رقابتهای انتخابات درون حزبی به صورت سنتی در آنجا برگزار می شود. با توجه به اینکه پس از ایالت آیووا، این رقابت در ایالت نیوهمپشایر از سر گرفته خواهد شد، پیروزی در آیووا برای همه نامزدهای حزب دموکرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نظرسنجی ها نشان می دهد که سندرز کار راحتی را در ایالت نیوهمپشایر در برابر رقبایش پیش رو دارد و با اختلافی فاحش از آنها پیش افتاده است. بنابراین، اگر سندرز بتواند در ایالت آیووا نیز بر اصلی ترین رقیب خود یعنی بایدن و دیگر رقبای دموکراتش پیروز شود، بازی وارد مرحله جدیدی خواهد شد! 
در سال 2008 میلادی، باراک اوباما پس از پیروزی در ایالت "آیووا" در برابر هیلاری کلینتون، توانست همه نظرسنجی هایی که حکایت از پیروزی آسان کلینتون در برابر وی داشت را به چالش بکشد. پس از پیروزی اوباما در آیووا، دیگر ایالاتی که در آن رقابتهای درون حزبی دموکراتها برگزار شد نیز به صورت کم و بیش از این ایالت کوچک تاثیر پذیرفتند و بسیاری از آرای سفید و خاکستری به سود باراک اوباما به گردش در آمد. در نهایت ، اوباما توانست با اختلافی اندک بر هیلاری کلینتون پیروز شود و راهی مرحله نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 شود. 
در دور مقدماتی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی نیز "برنی سندرز" و " هیلاری کلینتون" رقابت بسیار نزدیکی در آیووا با یکدیگر داشتند اما در نهایت، تقلب در برخی حوزه های رای گیری منجر به پیروزی هیلاری کلینتون شد. این مسئله با اعتراض شدید سندرز و هوادارانش مواجه شد اما کمیته مرکزی حزب دموکرات که بعدها زد و بند آن و هیلاری کلینتون در جریان افشای ایمیلهای وی به اثبات رسید، مانع از رسیدگی به آرای سندرز گردید. در هر حال، پیروزی در ایالت آیووا برای هر یک از نامزدهای حزب دموکرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
نظرسنجی ان .بی سی و وال استریت ژورنال نشان می دهد که برنی سندرز، حمایت 27 درصد از رای دهندگان را در ایالت آیووا جلب کرده است. پس از سندرز، بایدن 26 درصد آرا را کسب کرده است. نکته حائز اهیت اینکه آرای سندرز نسبت به نظرسنجی قبلی و مشابهی که در ماه دسامبر سال 2018 و توسط ان .بی.سی و وال استریت ژورنال برگزار شده بود، 6 درصد رشد داشته و بالعکس، آرای بایدن 2 درصد افت کرده است. دیگر نامزدهای حزب دموکرات، تقریبا نسبت به بایدن و سندرز وضعیت خوبی ندارند. الیزابت وارن توانسته است 15 درصد آرای دموکراتهای ایالت آیووا را در نظرسنجی اخیر به خود اختصاص دهد. مایک بلومبرگ و پته بوتجیج نیز به ترتیب 9 درصد و 7 درصد آرا کسب کرده اند. نتیجه این نظرسنجی و دیگر نظرسنجی ها نشان می دهد که رقابت اصلی در آیووا، بین بایدن و سندرز خواهد بود. 
چندی پیش اخباری در رسانه های آمریکایی مبنی بر مخالفت سران حزب دموکرات با نامزدی نهایی  برنی سندرز در رقابتهای انتخابات  ریاست جمهوری سال 2020 منتشر شده بود. حتی برخی منابع نزدیک به اوباما به نقل از رئیس جمهور سابق ایالات متحده تاکید کردند که وی ( اوباما ) در صورت رشد آرای سندرز، مانع از حضور وی در رقابتهای نهایی انتخابات خواهد شد! این موضوع هرگز از سوی اوباما رسما تکذیب نشد و البته برنی سندرز نیز واکنشی در برابر آن نشان نداد. در هر حال بر همگان مسجل است که سران حزب دموکرات و چهره های سرشناس در این حزب مانند بیل کلینتون، هیلاری کلینتون، مادلین آلبرایت، باراک اوباما و ال گور به شدت مخالف پیروزی سندرز در انتخابات درون حزبی دموکراتها و متعاقبا راهیابی وی به دور نهایی انتخابات سال 2020 هستند. در چنین شرایطی اگر سران حزب دموکرات بار دیگر به ضرر سندرز و به سود دیگر نامزدها( خصوصا جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا) دست به تقلب بزنند، بار دیگر با خشم طرفداران سندرز مواجه می شوند. در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، اگرچه برنی سندرز در دور نهایی انتخابات از هیلاری کلینتون حمایت کرد، اما تقلب گسترده سران حزب دموکرات به ضرر سندرز سبب شد تا بسیاری از طرفداران وی ترجیح دهند آرای خود را به سود نامزد رقیب هیلاری کلینتون، یعنی دونالد ترامپ به گردش در بیاورند. سوال اصلی اینجاست که آیا ممکن است دوباره چنین اتفاقی در رقابتهای انتخاباتی پیش رو رخ دهد؟ آیا دموکراتها بار دیگر خطای بزرگ خود در سال 2016 را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تکرار می کنند؟
 

برچسب‌ها:

نظر شما