شناسهٔ خبر: 37934392 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شورای کلیساهای خاورمیانه: مبارزه ملت فلسطین، حق است

بیروت- ایرنا- شورای کلیساهای خاورمیانه جمعه شب با صدور بیانیه در بیروت تأکید کرد: مبارزه ملت فلسطین برای برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شرقی، حق است.

صاحب‌خبر -

در بیانیه این شورا به دبیرکلی «ثریا بشعلانی» آمده است: پذیرفته نیست که انتظار و مبارزه پناهندگان فلسطینی ظرف ده‌ها سال گذشته برای بازگشت به وطن، با معامله‌های بی ارزش مانند معامله قرن نادیده گرفته شود.

در این بیانیه اضافه شده است: ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ میلادی و پس از تاسیس رژیم اسراییل سختی‌های زیادی را متحمل شده و جنگ و درگیری‌های فراوان در پی آن در منطقه خاورمیانه رخ داده است.

شورای کلیساهای خاورمیانه خاطر نشان کرد: اکنون وقت آن رسیده که صلح  بر پایه عدالت در فلسطین تحقق یابد و این صلح باید به دور از توافق‌های یک جانبه و فقط بر مبنای قطعنامه‌های سازمان ملل انجام گیرد.

این شورا با بیان این که از مبارزه ملت فلسطین حمایت می‌کند از جامعه جهانی خواست با بازگشت به وجدان خود و اقدام‌های هدفمند و عقلانی، ظلم به این ملت را پایان دهد و حق آنان را بازگرداند.

«میشل معوض» نماینده مجلس ملی لبنان در صفحه توییتر خود نوشت: طرح «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای صلح میان رژیم اسراییل و ملت فلسطین، اراده و خواست این ملت را نادیده گرفته که تاثیر و بازتاب‌های خطرناک و بلند مدتی بر منطقه خاورمیانه خواهد داشت.

وی افزود: طرح "معامله قرن" مردم لبنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما با اصول خود از جمله تاکید بر حق بازگشت پناهندگان فلسطینی در کشورمان، با آن برخورد می‌کنیم.

بر اساس بندهای طرح معامله قرن که سه‌شنبه هشتم بهمن ۹۸ در واشنگتن رونمایی شد ۴۰ درصد زمین‌های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد. شهر قدس پایتخت رژیم اسراییل خواهد بود و بخش هایی از کرانه باختری که در آنها شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می‌شود.

هم چنین پناهندگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان، از جمله لبنان اسکان دایم بگیرند.

مقام‌ها، احزاب و گروههای لبنانی بارها اسکان دایم پناهندگان فلسطینی را در کشور خود رد و بر بازگشت آنان مطابق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۱۹۴۹ میلادی تصویب شد تاکید کرده‌اند.

۵۰۰ هزار پناهنده فلسطینی در اردوگاه عین الحلوه و المیه و میه در جنوب، الجلیل در شرق، برج البراجنه، صبرا و شاتیلا در مرکز و نهرالبارد و البداوی در شمال لبنان زندگی و در بخش خدمات این کشور، کار می‌کنند.

پناهندگان فلسطینی در اردوگاه های یاد شده ظرف دیروز و امروز (جمعه) با تجمع، تحصن و تظاهرات علیه ترامپ شعار دادند و معامله قرن را محکوم کردند.

نظر شما