شناسهٔ خبر: 37922211 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نورمحمدی خبر داد:

دستگیری شکارچیان کبک وحشی در بخش بایگ تربت حیدریه

رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه از دستگیری شکارچیان کبک وحشی در بخش بایگ تربت حیدریه خبرداد.

صاحب‌خبر -

داوود نور محمدی در گفتگو‌ با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه، گفت: برف نعمت الهی است و از این جهت باید خداوند را شاکر بود اما متاسفانه به تبعیت این فرهنگ غلطی هنوز در بین بعضی مانده و حالا همین برف بلای جان کبک های وحشی شده است.

وی گفت :بر اساس یک سنت غلط و دیرینه اهالی روستاهای کوهستانی بعد از بارش برف به جای شکر گذاری به خاطر نزول این نعمت الهی که باعث سیراب شدن زمینها و احیای چشمه ها و منابع آبی می شود به جای اینکه با تهیه علوفه و دان برای پرندگان و حیات وحش شرایط زیست بهتری را محیا کنند، متاسفانه به صورت گروهی از پیر و جوان به بهانه تفریح و سرگرمی به دامنه کوه ها رفته و علاوه بر بر هم زدن آرامش اکوسیستم و حیوانات محیط زیست با روش های غیر انسانی و غیر اخلاقی و با استفاده از ضعف کبک وحشی در هنگام برف، اقدام به زنده گیری این موجود زیبا می کنند.

نور محمدی تاکید کرد: با حذف این حیوان از اکوسیستم ها ناخواسته و بدون علم و آگاهی خسارات جبران ناپذیری بر پیکره طبیعت وارد می شود، چرا که کبک وحشی در کنترل آفات، امراض و حشرات خصوصا از بین بردن سن غلات نقش کلیدی و موثری داشته و با حذف این پرنده روستائیان عملا به افزایش امراض وحشرات در مزارع و باغات خود دامن می زنند.

رییس اداره محیط زیست تربت حیدریه افزود: علی رغم هشدار های قبلی به روستائیان توسط مامورین حفاظت محیط زیست و بخشداری ها اما هنوز شاهد این اقدام ناشایست هستیم.

نورمحمدی خاطر نشان کرد: در پی اخذ نیابت قضایی در بازرسی از منزل چهار نفر از اهالی یکی از روستاهای بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه با همکاری پاسگاه انتظامی بخش بایگ تعداد یک قطعه تیهو و پانزده قطعه کبک زنده از یک منزل کشف و ضبط و افراد خاطی پس از تشکیل و تکمیل پرونده تحویل مقامات قضایی شهرستان شدند.

نظر شما