شناسهٔ خبر: 37907702 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مفتی لبنان: معامله قرن محکوم به ناکامی است

بیروت – ایرنا - «عبدالطیف دِریان» مُفتی اهل سنت و جماعت لبنان چهارشنبه شب گفت: ملت های عربی و اسلامی اجازه نخواهند داد که رژیم صهیونیستی برای همیشه بر فلسطین حکمرانی کند از این رو طرح معامله قرن محکوم به ناکامی است.

صاحب‌خبر -

وی در بیانیه ای که در بیروت منتشر شد تاکید کرد که رویارویی با رژیم اسراییل واجب شرعی است و وحدت گروه های فلسطینی ضامن امنیت آنان در رویارویی با طرح یاد شده و آزادی شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطین است.

مفتی لبنان افزود: مسلمانان و لبنانی ها معامله قرن را که مخالف مفاد قوانین بین المللی و قطعنامه  های شورای امنیت سازمان ملل است رد کرده اند وخواستار نابودی آن هستند زیرا نابودکننده «مساله ی فلسطین» و حافظ موجودیت رژیم صهیونیستی است.

 «ناصیف حِتّی» وزیر امور خارجه لبنان نیز گفت: آن چه  صلح عادلانه را در فلسطین تحقق می بخشد  نه معامله  قرن که اجرای طرح صلح عربی است که سال ۲۰۰۲ میلادی در بیروت و با حضور سران کشورهای اسلامی و عربی پیشنهاد شد.

آنان در نشست بیروت پیشنهاد تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی بخش شرقی شهر قدس را مطرح و تصویب کردند اما رژیم اسراییل نپذیرفت.

وزیر خارجه لبنان ادامه داد: در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب که شنبه آینده در قاهره پایتخت مصربرگزار می شود راه های اجرا و تحقق بندهای طرح صلح عربی در بیروت  بررسی می شود.

ناصیف حِتی با یادآوری اینکه هیچ طرح صلحی بدون تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی، جواب نمی دهد، گفت که  اسراییل هر روز اقدام های ضد صلح انجام می دهد. 

وی بازگشت فلسطینیان به وطن را حق قانونی و اخلاقی آنان دانست و اسکان دایم پناهندگان در کشورهای میزبان مانند لبنان را رد کرد. 

وزیر خارجه لبنان افزود: هیچ فلسطینی هویت ملی خود را با مسایل مادی و مالی عوض نمی کند.

«فواد سَنّیوره» نخست وزیر پیشین لبنان هم گفت: هدف ترامپ و نتانیاهو از طرح معامله قرن در این شرایط، گرفتن امتیازهای انتخاباتی و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نخست وزیری اسراییل است.

وی در بیانیه ای در بیروت تاکید کرد: طرح یاد شده طرح صلح نیست بلکه طرح تشدید کننده ی نزاع عربی – اسراییلی است و مخالف تشکیل دولت فلسطینی و بازگشت پناهندگان به فلسطین است.

سنیوره از همه ی گروه ها و احزاب عربی و فلسطینی خواست اجازه ی تحقق معامله قرن را ندهند.

«طلال ارسلان» نماینده مجلس و رییس حزب «دموکراتیک ملی» لبنان در تماس تلفنی با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین طرح معامله قرن را محکوم و بر گزینه مقاومت در مقابل آن و دیگر طرح های آمریکایی - اسراییلی تاکید کرد.

«سامی الجُمیّل» رییس حزب کتائب لبنان در صفحه توییتر خود نوشت: طرح معامله قرن در پی اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در کشورهای میزبان و اعطای حقوق شهروندی به آنان است و این چیزی است که ما به شدت آن را رد می کنیم.

وی افزود: در یک معامله، هر دو طرف باید راضی باشند حال آن که در این طرح، اکثریت مقام ها و مردم فلسطین و پناهندگان فلسطینی مفاد آن را نپذیرفته اند.

اردوگاه پناهندگان فلسطینی عین الحلوه ، المیه و میه نزدیک شهر صیدا در جنوب لبنان، اردوگاه الجلیل در بعلبک در شرق، اردوگاه های صبرا ، شاتیلا و برج البراجنه نزدیک بیروت در مرکز لبنان و اردوگاه های البداوی و نهرالبارد در طرابلس در شمال این کشور، روز چهارشنبه در اعتصاب سراسری بودند.

پناهندگان و نمایندگان احزاب و گروه های فلسطینی ساکن در لبنان، در اعتراض به رونمایی طرح معامله قرن، مدارس و مغازه های موجود در این اردوگاه ها را تعطیل و در خیابان ها علیه این طرح تظاهرات کردند و ضد ترامپ و نتانیاهو شعار دادند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی  پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی  به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است ؛ طرحی که برخلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل است . این طرح هم چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی  کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی است.

نظر شما