شناسهٔ خبر: 37906383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خیزش مردم در خیابان های کرانه باختری و قدس و غزه علیه «معامله قرن»

تهران-ایرنا- مناطق مختلف کرانه باختری، قدس اشغالی و غزه امروز چهارشنبه شاهد تظاهرات گسترده مردم فلسطین در اعتراض به طرح سازش «معامله قرن» بود که با یورش و سرکوب گسترده نظامیان رژیم صهیونسیتی منجر به درگیری و زخمی شدن شماری از معترضان فلسطینی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رسانه های فلسطینی، شهرهای مختلف کرانه باختری از بیت لحم، الخلیل و الاغوار گرفته تا قلقیله و طولکرم و البیره امروز شاهد خشم مردم فلسطین علیه طرح ضد فلسطینی معامله قرن بود.

اهالی شهر بیت لحم فلسطین در راهپیمایی گسترده به سمت مسجد بلال بن رباح نزدیک ورودی شمالی این شهر با سرکوب نظامیان اسرائیلی روبه رو شدند.  

نظامیان صهیونیستی با شلیک گاز های اشک آور شمار زیادی را زخمی کردند.

طبق برخی از رسانه ها، ۷ نفر در بیت لحم زخمی شدند.

در همین حال، نظامیان اسرائیلی به صدها فلسطینی که در منطقه الاغوار در اعتراض به معامله قرن به خیابان آمدند، یورش بردند.

نیروهای اسرائیلی برای متفرق کردن معترضان، به سمت آنها تیراندازی کرده و از گازهای اشک آور استفاده کردند.

در جریان این حمله، ده ها فلسطینی بر اثر استشمام گازهای سمی دچار حالت خفگی شدند. بسیاری از معترضان فلسطینی نیز مورد ضرب و شتم مستقیم نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند.

مردم شهر الخلیل نیز در اعتراض به طرح ترامپ به خیابان آمدند که با سرکوب نظامیان اسرائیل روبه رو شدند.

نظامیان اشغالگر در جریان تظاهرات مسالمت آمیز نزدیک ارودگاه های العروب و الفوار در شمال الخلیل، سه نوجوان فلسطینی را دستگیر کردند.

نیروهای صهیونیستی با شلیک گلوله های پلاستیکی و استفاده از گازهای اشک آور، ده ها معترض فلسطینی را زخمی کردند.

در استان طولکرم نیز مردم در یک راهپیمایی گسترده در مخالفت با معامله قرن شرکت کرده و حمایت خود را از محمود عباس در مخالفت با این طرح واهی اعلام کردند.

گروه ها و جریان های دولتی و مردمی و دانش جویان و زنان در این تظاهرات شرکت کرده و با در دست داشتن پرچم فلسطین و تصاویر محمود عباس، شعارهایی علیه معامله قرن دادند که هدفی جز نابودی مسئله فلسطین ندارد.

شهر قلقیلیه کرانه باختری نیز صحنه حضور مردم فلسطین در اعتراض به معامله قرن و جنایت های اشغالگران در حق مردم فلسطین بود.

معترضان فلسطینی با محکوم کردن طرح رئیس جمهوری آمریکا موسوم به «طرح صلح خاورمیانه»، تاکید کردند که کنار رئیس تشکیلات خودگردان می مانند و از او حمایت می کنند.

«رافع رواجبه» استاندار قلقیلیه در سخنرانی تاکید کرد: طیف ها و گروه های مختلف فلسطینی موضع قاطع و جدی و یکپارچه ای در برابر معامله قرن دارند. فلسطین در شرایط دشواری قرار دارد و به یکپارچگی موضع و حمایت از رهبری فلسطین در برابر این طرح نیاز دارد.

در همین حال هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که دو نفر در درگیری با نیروهای اسرائیلی در منطقه البیره، بر اثر تیراندازی زخمی شدند.

در شهر اشغالی قدس نیز درگیری های میان جوانان فلسطینی و نظامیان اسرائیلی نزدیک دانشگاه القدس در شهرک ابودیس رخ داد که گزارشی از زخمی های آن اعلام نشده است. این در حالی است که مردم غزه نیز برای نشان دادن مخالفت خود با طرح ترامپ، دست به اعتصاب سراسری زدند.

«دونالد ترامپ» روز سه‌شنبه به وقت محلی همراه با «بنیامین نتانیاهو»  نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح سازش خود موسوم به معامله قرن را اعلام کرد.

وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

این طرح که با مخالفت گسترده عموم مردم و گروه های فلسطینی روبه رو شده است،  خواستار چشم‌ پوشی پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است؛ طرحی که برخلاف مفاد قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

نظر شما