شناسهٔ خبر: 37887517 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گزینه هایی که نه تکذیب می شوند و نه تایید؛ گزینش نهایی سرمربی تیم ملی در مراحل پایانی

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- سخنگوی فدراسیون فوتبال دیشب رسما اعلام کرد سرمربی تیم ملی ایران خواهد بود و به نظر می‌رسد علی دایی یا امیر قلعه‌نویی جای ویلموتس را خواهد گرفت.
به گزارش آریا، سخنگوی فدراسیون فوتبال نسبت به اعلام شدن نام های قلعه نویی و دایی برای سرمربیگری تیم ملی واکنش نشان داد. امیر مهدی علوی در گفت و گو با شبکه خبر اظهار داشت: کارهای مربوط به گزینش نهایی سرمربی تیم ملی در مراحل پایانی است و فدراسیون هم طی روزهای گذشته اطلاع رسانی شفافی را ارائه کرده و قطعا موارد رسمی و نهایی انتخاب سرمربی تیم ملی را در روزهای آتی به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.
وی در خصوص اینکه واقعیت این است که فدراسیون فقط دایی و قلعه‌نویی را به عنوان گزینه داشته است گفت: در این زمینه هر لحظه ممکن است خبری در فضای مجازی منتشر شود ولی رسانه‌های رسمی و خبرگزاری ها اطلاعات دقیق را به اطلاع مردم تاکنون رساندند. این روزها با انتشار اخبار در فضای مجازی ممکن است فضایی به وجود بیاید که باعث تکذیب برخی اخبار باشیم. سخنگوی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: قطعا سرمربی تیم ملی ایرانی خواهد بود، ما مربیان بزرگی مثل آقایان مهاجرانی، علی پروین، زنده‌یاد پورحیدری و .... در تیم ملی داشتیم که افتخاری کردند. وی در خصوص اینکه چه زمانی سرمربی تیم ملی معرفی می‌شود گفت: امروز این اتفاق رخ نخواهد داد و ان‌شالله طی روزهای آتی نام سرمربی تیم ملی به استحضار مردم خواهد رسید.
اما مدیرعامل باشگاه سپاهان مخالفت رسمی خودش را با سرمربیگری امیر قلعه نویی در تیم ملی اعلام کرد. بعد از آنکه سخنگوی فدراسیون فوتبال شب گذشته اعلام کرد سرمربی تیم ملی انتخاب شده، همه گمانه زنی ها به این سمت رفت که گزینه فدراسیون برای این مورد امیر قلعه نویی، سرمربی حال حاضر سپاهان است. قلعه نویی که در عضویت باشگاه سپاهان است، اگر بخواهد هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد، باید رضایت باشگاه اصفهانی را جلب کند. اتفاقی که مدیران سپاهان راضی به آن نیستند.
مسعود تابش درباره بحث حضور امیر قلعه نویی در تیم ملی عنوان کرد: ما مذاکره مستقیم و رسمی با فدراسیون فوتبال نداشتیم. چیزی که مشخص است آقای قلعه نویی با باشگاه سپاهان قرارداد دارند و اگر فدراسیون به این جمع بندی رسیده که ایشان را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کند، باید با ما مذاکره کنند. وی ادامه داد: تیم فوتبال سپاهان در چند سال گذشته شرایط خوبی نداشت اما با حضور آقای قلعه نویی دوباره سر و سامان گرفته و خداراشکر موفق بوده ایم. اگرچه پارسال نایب قهرمان شدیم اما موفقیت های خوبی کسب شد و همین حالا نیز یکی از گزینه های اصلی قهرمانی هستیم. مدیرعامل سپاهان همچنین گفت: ما صد درصد مخالف حضور آقای قلعه نویی در تیم ملی هستیم چراکه احساس می کنیم باید منافع باشگاه مان هم حفظ شود.
تابش درباره اینکه برخی افراد ادعا می کنند تیم ملی در اولویت باید باشد، تاکید کرد: تیم ملی مهم است، اما سپاهان هم به همان اندازه اهمیت دارد. ما به عنوان نماینده ایران باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنیم و به نوعی تیم ملی ایران محسوب می شویم. سپاهان تیم بسیار بزرگ ، ریشه دار و پر هواداری است و باید منافع و شرایط باشگاه ما در نظر گرفته شود. ظرف دو سال گذشته با حمایت های همه مجموعه باشگاه و حامی ما شرکت فولاد مبارکه و با زحمات آقای قلعه نویی توانستیم به یک تیم فوتبال پویا و زنده تبدیل شویم که برای قهرمانی رقابت می کند. به همین خاطر نباید بگوییم تیم ملی باید در اولویت باشد چراکه سپاهان هم به اندازه تیم ملی مهم است.
مدیرعامل سپاهان در پاسخ به این پرسش که اگر با شما درباره حضور قلعه نویی در تیم ملی صحبت شود، با هیچ شرایطی حاضر به پذیرش این خواسته نیستید، تاکید کرد: ما قبلا هم سرمربیانی داشته ایم که از سپاهان به تیم ملی بروند. در گذشته برای آقای یاوری این اتفاق افتاد و الان هم مثل آن زمان مایه افتخارمان است که سرمربی ما به تیم ملی برود اما باید بنشینیم و با فدراسیون جلسه بگذاریم تا راهکاری برای این امر پیدا کنیم. همانطور که گفتم نباید سپاهان ضرر کند. وی در پایان صحبت های خودش اضافه کرد: ما به هیچ عنوان آقای قلعه نویی را از دست نمی دهیم.

مشکلات اقتصادی، وضعیت نابسامان تیم ملی و تیم های پایه، عدم هماهنگی با نهادهای دیگر همه خطرهایی است که رئیس جدید را تهدید می کند و به اعتقاد کارشناسان تنها راه برون‌رفت از بحران‌های کنونی و آتی انتخاب یک تیم مدیریتی توانا و با انگیزه است. رئیسی که با تمام نهادهای موثر کشور هماهنگ باشد و پیرامون انتخاب او یک اجماع حداکثری و ملی وجود داشته است. مطمئنا رئیس بعدی با مشکلات زیاد به‌جا مانده از وضعیت فعلی فدراسیون درگیر خواهد بود. اینکه انتخاب یک سرمربی ایرانی بازگشت به عقب و کم کردن شانس صعود است بحثی جداست، موضوع اصلی این است چه ضرورتی دارد فدراسیون بدون رئیس برای تیم ملی سرمربی انتخاب کند و برای رئیس بعدی تعهد ایجاد کند.
شاید رئیس بعدی به سرمربی خارجی اعتقاد داشته باشد و اصلا علاقه‌ای به سرمربی‌گری یک مربی ایرانی نداشته باشد. تصمیمش این باشد که تیم ملی با یک سرمربی موقت مانند وحید هاشمیان از دو بازی کامبوج و هنگ کنگ عبور کند و بعد در فرصت مناسب یک سرمربی خارجی برای تیم ملی برگزیده شود.  در هر صورت انتخاب دایی و قلعه‌نویی یک تحمیل به رئیس بعدی است که می تواند برای تیم ملی تنش‌زا باشد و مشکلات زیادی ایجاد کند. باید حق انتخاب را به رئیس بعدی داد، شاید انتخاب او همین انتخاب فدراسیون کنونی باشد اما آن انتخاب، انتخابی است که با پاسخگویی همراه خواهد بود.




نظر شما