شناسهٔ خبر: 37871396 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر انرژی عربستان: توانایی کنترل پیامدهای کرونا بر بازار جهانی نفت را داریم

تهران - ایرنا - «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ریاض و کشورهای عضو «اوپک پلاس» توانایی لازم برای مقابله با تغییرات احتمالی ناشی از انتشار ویروس «کرونا» بر بازارهای جهانی نفت را در اختیار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، وزیر انرژی این کشور تاکید کرد که ریاض تاثیرات منفی انتشار ویروس کرونا بر اقتصاد چین و اقتصاد جهانی و تاثیرات احتمالی آن بر عدم توازن بازار نفت را از نزدیک دنبال می کند.

وزیر سعودی عامل روانی و نگاه بدبینانه معامله کنندگان را مهم ترین دلیل ایجاد تنش در بازارهای جهانی دانست و گفت که قطعا دولت چین و جامعه جهانی از پیشروی این ویروس جلوگیری خواهند کرد و این نگرانی تمام خواهد شد.

وزیر انرژی عربستان همچنین تاکید کرد که تاثیر ویروس کرونا بر تقاضای جهانی نفت بسیار محدود بوده و پیشتر نیز در سال ۲۰۰۳ انتشار ویروس سارس باعث نگرانی جهانی شده بود ولی آن زمان نیز انتشار سارس تاثیری بر تقاضای نفت جهانی نگذاشت.

ویروس کرونا که گمان می رود اواخر سال گذشته میلادی از بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان واقع در استان هوبی در مرکز چین سرچشمه گرفته اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم شیوع پیدا کرده است.  

آمارها حاکی است تا صبح امروز دوشنبه دو هزار و ۷۶۱ نفر در چین و ۳۷ نفر در ۱۲ کشور دیگر به این ویروس مبتلا شده اند. این ویروس همچنین تا کنون جان ۸۰ تن را گرفته است و  ۵۱ تن هم درمان شده اند بیش از دو هزار تن از مبتلایان، ساکن شهر ووهان و استان هوبی کانون شیوع این ویروس هستند که گفته می شود دستکم حال ۳۲۰ تن آنها وخیم است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت که شیوع این بیماری کشنده در چین، رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحت تاثیر قرار داده است و همچنین باعث واهمه از چشم‌انداز اقتصاد جهان در صورت شیوع این بیماری شده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی شاخص صنعتی داوجونز در وال‌استریت بعد از قرنطینه شدن مردم در شهر ووهان، نزدیک به ۲۰۰ واحد فروریخت. قیمت‌های نفت نیز به دلیل پیش‌بینی معامله‌گران از رکود دوباره در اقتصاد جهان کاهش یافت.

نظر شما