شناسهٔ خبر: 37869586 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عریقات: ترامپ با معامله قرن به دنبال نجات خود و نتانیاهو در انتخابات است

تهران - ایرنا - «صائب عریقات» رییس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان ان» گفت که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با اجرای «معامله قرن» به دنبال پیروزی «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات پیش روی پارلمان اسرائیل و پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است و این مضحک ترین فصل معامله قرن است.

صاحب‌خبر -

عریقات در این مصاحبه که امروز (دوشنبه) پخش شد، طرح دولت ترامپ برای پایان دادن به قضیه فلسطین موسوم به معامله قرن را باعث نابودی کامل روند صلح در فلسطین خواند و گفت: نمی توان این طرح را معامله قرن خواند بلکه باید آن را «فریب قرن» نامید.

مسئول جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین همچنین تاکید کرد که اجرای معامله قرن به معنای لغو تمامی قراردادهای پیشین امضا شده میان طرف فلسطینی و اسرائیلی از جمله توافق اوسلو و به منزله مقابله با جامعه جهانی و قانون بین الملل است.

وی افزود: شخصی مانند رییس جمهوری آمریکا تلاش می کند آینده ما و آینده نسل پس از ما را به تنهایی و بدون مشاوره با طرف فلسطینی تعیین کند و بازی دولت واشنگتن ظالمانه ترین اتفاقی است که تاریخ روابط بین الملل به خود دیده است.

این مقام ارشد فلسطینی در ادامه با مخاطب قرار دادن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت: ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت، ساخت شهرک ها در اراضی اشغالی را قانونی خواند. حمایت ها از سازمان «اونروا» (آژانس سازمان ملل در کمک به آوارگان فلسطینی) و بیمارستان ها و نهادهای فلسطینی را متوقف کرد  و سپس از گفت و گو با فلسطینی ها سخن به میان آورد؛ اقدامات او سراسر فریب و خدعه است. او می خواهد تنها خواسته های خود را به ما تحمیل کند.

عریقات خاطرنشان کرد که هدف از معامله قرن تاسیس یک دولت نژادپرست است که حقوق مسلمانان و مسیحیان را به رسمیت نمی شناسد و این همان خواسته نهایی ترامپ است.

مذاکره ‌کننده ارشد فلسطینی روز گذشته (یکشنبه) نیز به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که سازمان آزادیبخش فلسطین برای مقابله با طرح معامله قرن «حق خروج از توافق موقت» که بخش مهمی از پیمان اسلو است، را برای خود محفوظ می‌داند.

تشکیلات خودگردان فلسطین راهبردی را برای حرکت در سه زمینه از جمله «مراجعه به شورای امنیت و دیوان بین المللی لاهه»، «کارآمدسازی تمام اشکال مقاومت مردمی و متوقف کردن توافقنامه‌های امنیتی و سیاسی با رژیم اشغالگر اسرائیل» و «تحریم فراگیر رژیم اشغالگر اسرائیل» را برای مقابله با طرح معامله قرن ارائه کرده است.

طرح معامله قرن که توسط دولت آمریکا ارائه شده است، شامل انضمام کامل قدس و شهرک‌های موجود در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی است.

قرار است ترامپ روز سه‌شنبه پیش از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رهبر حزب آبی‌سفید این رژیم، از طرح یادشده رونمایی کند.

نظر شما