شناسهٔ خبر: 37823499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رخشانی مهر:

سوریه درخواست بازسازی و نوسازی مدارس از ایران نداشته است

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: سوریه درخواستی بازسازی و نوسازی مدارس از ایران نداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست خبری دستاوردهای سوریه بیان کرد: اطلاعات کاملی در حوزه سازه و مقاوم‌سازی داریم البته موضوع مقاوم سازی مدارس بحثی پیچیده و علمی است.

او ادامه داد: مجموعه دانشگاهی اطلاعات کافی در زمینه مقاوم‌سازی نداشتند و سازمان نوسازی مدارس ناچار شد تا در زمینه مقاوم‌سازی مدارس کارهای پژوهشی داشته باشد و بعد از همکاری با دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس، صنعتی شریف و پژوهشگاه زلزله آیین نامه‌های کاملی را استخراج کردیم.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه اگر هزینه مقاوم سازی شده بنا یک سوم هزینه ساخت باشد، این اقدام انجام می شود، گفت: براساس این شرایط کار مقاوم سازی را در مدارس دنبال کردیم؛ این در حالی است که قبل از سال ۱۳۶۸ آیین‌نامه‌ای نبوده است.

رشد بیش از ۳/۵ برابری سرانه فضای آموزشی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی قبل از انقلاب نسبت به زمان فعلی رشد بیش از ۳/۵ برابری داشته است، تصریح کرد: این در شرایطی است که رشد جمعیت دانش آموزی را در چهار دهه گذشته شاهد بودیم.

او با اشاره به اینکه مدرسه‌سازی و ساخت بنا و فضا چند وجهی است اما تجربیات خوبی در حوزه معماری مدارس داشتیم، در زمینه سازه هم اطلاعات خوبی داریم اما مهم ترین موضوع مکان یابی است و اخیرا روی معیارها و ضوابط مکان یابی کار کردیم؛ همچنین باید توجه داشته باشیم در مجموعه‌های تخریب شده جمعیت مهاجرت می‌کنند و طبیعی است با توجه به این شرایط در مکان‌یابی باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم که البته سامانه مکان یابی به زودی راه اندازی می‌شود.

رخشانی مهر بیان کرد: در این سفر طرف سوری هیچ درخواستی برای بازسازی یا نوسازی مدارس از ایران نداشته است و صرفا انتقال دانش فنی و تجارب است و بار مالی برای کشور ندارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره تخریب مدرسه نوساز در مسجد سلیمان گفت: این مدرسه در مقابل زلزله مقاومت لازم را داشت.

انتهای پیام/

نظر شما