شناسهٔ خبر: 37821119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يك نكته از هزاران

صاحب‌خبر -

 لزوم اعلام وضعيت اضطراري در رابطه با ويروس کرونا

چين کشوري است با جمعيتي بسيار زياد؛ در سال 2018 جمعيت چين در حدود 1.42 ميليارد نفر بود. چين در حال حاضر بزرگ‌ترين اقتصاد جهان است و در اين زمينه پيش از آمريکا ايستاده است. در حال حاضر هيچ‌جايي در اين کره خاکي وجود ندارد که از اقتصاد اثري از آن ديده نشود؛ از صنعت و کشاورزي گرفته تا پوشاک و لوازم‌التحرير و مواد غذايي.

طبعا دولت‌مردان چين، با روش اقتصادي که در پيش گرفتند، توانستند با استفاده از نيروي کار بسيار زياد خود، چنين موفقيتي را در اقتصاد جهاني رقم بزنند و حتي وضع اقتصادي مردم خود را بهبود بخشند.

اما البته سيرکردن شکم اين تعداد از مردم در حالي‌که اين کشور خاک کمي دارد، يکي از بزرگ‌ترين مشکلات چين است؛ به همين دليل اين مردم توانسته‌اند عادت کنند، هر چيزي را که بشود خورد بخورند! آنان هيچ ابايي از خوردن هر نوع حيوان و گياهي ندارند و طبعا تابع محرمات و تابوهاي غذايي جوامع معتقد به اديان ابراهيمي نيستند. اما همين بي‌پروايي غذايي، موجب شده است اين مردم خود را در معرض انواع و اقسام بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان قرار دهند؛ اينک هم‌چنان که اقتصاد جهاني چين به بسياري از اقتصاد کشورها از جمله کشور خودمان لطمه‌هاي بسياري وارد کرده است، نحوه خورد و خوراک آنان، مي‌رود که امنيت سلامتي مردم جهان را تهديد کند.

ويروس جديدي که فعلا به آن«کرونا» گفته مي‌شود؛ موجب بيماري تعداد بسياري از چينيان و البته سرايت آن به کشورهاي ديگر شود. اين ويروس به گفته کارشناسان احتمالا نوع جهش يافته‌اي از ويروس سارس باشد؛ ويروسي که با خوردن گربه و سگ در کشورهاي خاور دور، منتشر شد!

اين ويروس ابتدا از شهر ووهان که به شيکاگوي چين مشهور است آغاز شده، اين شهر به دليل جذابيت‌هاي طبيعي خاصي که دارد، گردشگران بسياري را به سوي خود جلب مي‌کند. اما اکنون اين شهر 11 ميليون نفري قرنطينه شده و کسي اجازه ورود و خروج به آن‌را ندارد. با اين حال، رفته رفته بر تعداد شهرهاي درگير افزوده مي‌شود و طبق آخرين اخبار علاوه بر ووهان، 8 شهر ديگر نيز قرنطينه شده‌اند و دولت چين وضعيت اضطراري اعلام کرده و از ابتلاي حدود 900 نفر و مرگ نزديک به 30 نفر گزارش مي‌دهد. براي جلوگيري از گسترش ويروس کرونا، فعاليت بيشتر مراکز فرهنگي و هنري در پکن پايتخت چين و 70 هزار سالن سينما در چين تعطيل شده است.

اما خبر بد اين که مبتلايان به اين ويروس در کشورهايي مثل هند، فرانسه، آمريکا، سنگاپور، ايتاليا، عربستان و ... نيز شناسايي شده‌اند. در واقع با وجود تمام اقدامات، اين ويروس در حال انتشارو پيشروي است.

چينيان پرتعداد، اينک در سرتاسر کره خاکي پراکنده‌اند و البته در کشور ما نيز حضور دارند و در پروژه‌هايي فعاليت مي‌کنند. به‌عنوان نمونه تعداد چيني‌ها در پروژه‌هاي نفتي و در مناطق نفت‌خيز کشور مانند عسلويه قابل توجه است. و اين افراد طبعا رفت و آمدهايي بين کشور ما و خودشان دارند. اين روزها هم که به سال نوي چيني نزديک مي‌شويم، اين کارگران و مهندسان براي جشن سال نو به کشور خود بازخواهند گشت.

حال نکته مهم اين است که آيا تدابيري در مورد رفت‌وآمد اين افراد و قرنطينه کردن آنان انديشيده شده است؟ آيا ايران نيز به کيت‌هاي تشخيص اين بيماري که آلمان بلافاصله در اختيار اغلب کشورها قرارداده، دسترسي دارد تا در همان فرودگاه يا مبادي ورودي، اين بيماران را تشخصي داده و قرنطينه کند؟

در روسيه، روسپوتربنادورس با استفاده از تصوير گرما دماي مسافران ورودي از سنگاپور به مسکو را براي شناسايي ويروس کرونا بررسي مي‌کنند. و تمام کشورهاي محدوديت‌هايي براي رفت و آمد چيني‌ها قائل شده‌اند؛ آيا تدابيري در مورد محدوديت ورود چيني‌ها به کشور انديشيده شده است؟ آيا موادغذايي و پوشاکي و هرچيز ديگري که اين روزها از چين چه به‌طور قانوني و چه به صورت قاچاق وارد مي‌شوند؛ نمي‌توانند تهديدي براي سلامتي مردم کشور ما باشند؟!

بديهي است که براي جلوگيري از شيوع اين بيماري ناشناخته هم‌چنان در حال تلفات گرفتن از مبتلايان است، بايد تمهيدات خاصي انديشيده شود. آيا لازم نيست مردم در مورد اين بيماري و نحوه جلوگيري از ابتلا به آن بيشتر بدانند؟ طبعا يکي از مهم‌ترين وظايف صدا و سيما به‌عنوان رسامه ملي و فراگير، آگاهي دادن به مردم در اين زمينه و نحوه مقابله با آن است.

در رابطه با شيوع ويروس کرونا سفارت ايران در پکن، به مردم هشدار داده

و با صدور اطلاعيه‌‌اي از افرادي که قصد سفر به چين را دارند خواسته تا «آخرين وضعيت شيوع ويروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگي اجتناب ورزند. دراين اطلاعيه از ايرانياني که در چين زندگي مي‌کنند خواسته شده به هشدارهاي مسئولان توجه کنند و از تردد در مکان‌هاي شلوغ خودداري کنند.» در حالي‌که به نظر مي‌رسد بهترين روش، فعلا و تا روشن شدن تکليف اين بيماري خطرناک، جلوگيري از تردد افراد ميان دو کشور باشد. البته رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اعلام کرده که در حال حاضر مسافراني که از چين وارد ايران مي‌شوند، در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) از نظر علائم ابتلا به ويروس کرونا بررسي مي‌شوند. اما فرودگاه تنها مسير ورود چيني‌ها به کشور نيست و بايد توجه داشت که بسياري از کشورها اعلام کرده‌اند تمام مسافران خارجي را که به کشور آنان وارد شوند، معاينه و حتي قرنطينه خواهند کرد و اين تمهيد تنها محدود به چيني‌ها نيست، مسئله‌اي که با توجه به فراگيري اين بيماري بايد مورد توجه مسئولان ما نيز قرار گيرد.

نظر شما