شناسهٔ خبر: 37811047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

افزایش سهم زنان در مدیریت کشور در دولت دوازدهم

سکان 20 درصد مدیریت کشور در دست زنان است

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در نشست هم‌اندیشی با زنان اقشار مختلف خراسان رضوی در مشهد گفت: این معاونت برای اصلاح قانون در زمینه کودک همسری وارد عمل شده و از کمیسیون لوایح مجلس شورای اسلامی درخواست کرده است با اولویت به این موضوع پرداخته شود.

عدالت جنسیتی
ابتکار درباره نگاه جنسیتی به پست‌های مدیریتی گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد از کارکنان دولت زن هستند و تحصیلات دانشگاهی زنان کارمند بیشتر از مردان کارمند است اما به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی زنان نتوانستند پست‌های مدیریتی بیشتری به دست آورند. یکی از برنامه‌های راهبردی در این معاونت، عدالت جنسیتی است که برای همه شناخته‌شده است و هر فرد از دیدگاه خود نظر متفاوت نسبت به آن دارد اما در همه ادوار تاریخ جهت‌گیری بشریت اتخاذ نگاه جامع به عدالت بوده و قرآن هم به برقراری قسط و عدالت بین زن و مرد تأکید کرده است. خداوند در قرآن می‌فرماید، برتری افراد نسبت به همدیگر فقط ازنظر میزان تقوای آن‌هاست و به‌هیچ‌وجه قوم، رنگ، نژاد و جنسیت به‌عنوان برتری نسبت به یکدیگر در نظر گرفته نشده لذا تلاش شده است در قانون برنامه ششم نیز توسعه این نگاه در برنامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لحاظ شود.ابتکار تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان رضوی را کار بزرگی دانست و افزود: این سند نقشه راه و برنامه عملیاتی استان برای رسیدن به عدالت جنسیتی خواهد بود که در محورهای هشت‌گانه با ۸۹ شاخص به استانداران و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌شده است.

سهم زنان در پست‌های مدیریتی
معاون رئیس‌جمهوری افزایش انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی را از دستاوردهای دولت دانست و افزود: رئیس‌جمهوری در ابتدای دولت دوازدهم بنا بر در اختیار گذاشتن ۳۰ درصد پست‌های دولتی به زنان داشت که در این راستا سهم زنان در پست‌های مدیریتی از ۱۳.۶ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۲۰ درصد در سال جاری رسیده است. در حال حاضر ۴۲ درصد از کارکنان دولت زن هستند و تحصیلات دانشگاهی زنان کارمند بیشتر از مردان کارمند است اما به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی زنان نتوانستند پست‌های مدیریتی بیشتری به دست آورند.وی با اشاره به برنامه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حوزه توان‌افزایی زنان در بخش بین‌المللی و برگزاری نشستی در این خصوص با وزارت امور خارجه گفت: هم‌اکنون معاونان ۱۱ استاندار در کشور زن هستند و ۶۰ زن در این دولت معاون وزیر یا هم‌تراز با معاون وزیر می‌باشند. بااین‌حال تلاش داریم مسئولیت اجتماعی زنان باعث نشود آنان از نقش همسری، مادری و فرزند پروری خود بازبمانند. باید تلاش کنیم در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی حضورداشته باشیم، قدرت و توان مردم ایران ناشی از همگرایی و حضور همه طیف‌های سیاسی است، اگر قرار باشد یک جریان از مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بازبماند، مشارکت و امید و انگیزه بین مردم کاهش خواهد یافت.وی اظهار امیدواری کرد با اصلاح نگاه به رد صلاحیت‌ها ‌ضرورت حضور طیف‌های گسترده به‌ویژه بانوان در عرصه انتخابات فراهم شود.

نظر شما