شناسهٔ خبر: 37810823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اتصال خط عریض اینچه‌برون برای تحول اقتصادی است

راه آهن گلستان در انتظار تامین زیرساخت‌های مناسب و اتصال خط عریض اینچه‌برون برای تحول اقتصادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در سال ۱۳۹۳ راه آهن گرگان -اینچه‌برون -ترکمنستان قزاقستان به طول ۹۲۴ کیلومتر مربع با حضور رئیس جمهور ایران و مسوولان کشور ترکمنستان به عنوان کریدور شمال جنوب افتتاح شد که ۸۰ کیلومتر مربع آن در ایران و مابقی در کشورهای ترکمنستان و قزاقستان قرار دارد و از آن روز تاکنون متاسفانه خط عرض اتصال پیدا نکرده و در ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای توسعه و پیشرفت تحول اقتصادی رخ نداده است.
روزهای گذشته شاهد سفر  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از ترمینال جدید پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی گرگان و ایستگاه بین‌المللی راه آهن اینچه‌برون در مرز گلستان به ترکمنستان بودیم.

در این سفر قرار بود چگونگی اجرای طرح اتصال راه آهن اینچه‌برون،گنبدکاووس، آزادشهر شاهرود را بررسی کرده و از طرح‌های در حال تکمیل کمربندی علی‌آبادکتول به گرکان بازدید کند.
راه آهن اینچه‌برون به ترکمنستان به عنوان کریدور شمال جنوب طراحی و افتتاح شد اما در این سال‌ها توجهی به تامین زیرساخت‌های آن در راستای رونق اقتصادی نشده است.
قرار بود یک‌هزار و 250 هکتار از اراضی مرزی برای ایجاد بندر خشک و مرکز  لجستیک در اختیار راه آهن قرار گیرد که طی اخبار رسیده متاسفانه این اراضی هنوز واگذار نشده است.
با توجه به تحریم‌های اقتصادی شدید و ظالمانه دشمن در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد بهترین مسیر رونق اقتصادی کشور با کشورهای سی‌آی‌اس و چین تنها از طریق راه آهن اینچه‌برون به ترکمنستان و کشورهای خاور دور باشد.
در حال حاضر ایران تعامل و ارتباط اقتصادی خوبی با کشورهای سی‌آی‌اس و چین دارد و این مسیر کوتاه‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر به لحاظ تجاری است.
ایجاد بندر خشک و مرکز لجستیک در حوالی ایستگاه اینچه‌برون به ترکمنستان می‌تواند جابجایی بار را از 120 هزار تن به 6 میلیون تن بار در سال افزایش دهد.
امید  است با سفر وزیر راه و شهرسازی و بازدید استاندار گلستان از این ایستگاه شاهد واگذاری یک‌هزار و 250 هکتار اراضی منطقه برای راه‌اندازی بندر خشک و مرکز لجستیک بوده، اتصال خط عریض و تامین زیرساخت‌های آن برای رونق اقتصادی باشیم ضمن اینکه راه‌اندازی این بخش‌ها و با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش‌های خصوصی می‌تواند 3 هزار جوان جویای کار گلستان را اشتغالزایی کند.
مدیر کل راه آهن شمال شرق منطقه دو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایستگاه راه آهن اینچه‌برون اظهار کرد: در راستای  احداث مرکز لجستیک مرزی اینچه‌برون و افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در این پایانه اقدامات خوبی امسال انجام شده است که می‌توان به نصب تقاطع لوزی نرمال به عریض و سوزن عریض با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد ریال اشاره کرد.
مهدی عبدالکریم‌زاده افزود: همچنین دو سوله 3 هزار تنی ذخیره غلات با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است.
وی در راستای زیرسازی خطوط خاطرنشان کرد: زیرسازی خطوط هشت، 9 و 10 به اتمام رسیده و عملیات احداث روسازی خط نرمال هشت و خطوط عریض 9 و 10 در دست اجرا است.
مدیر کل راه آهن شمال شرق منطقه دو ادامه داد: در راستای ایمنی مسیر راه‌بندی بندرگز به صورت روسازی بتنی با اعتبار 5 میلیارد ریال در حال اجرا بوده و باکس بتنی برای هدایت آب‌های سطحی از اراضی کشاورزی احداث شده است.
وی افزود: حریم راه آهن در بلاک گلوگاه بندرگز کیلومتر 700*431 با اعتبار 2 میلیارد ریال نیز انجام شده است.

انتهای بیام/2307/ق

نظر شما