شناسهٔ خبر: 37787634 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

به همت شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی؛

مسائل استان یزد در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی تشریح شد

شورای تبیین مـواضع بسیج دانشجویی استان یزد در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رییس قوه قضاییه مشکلات و مسائل مهم استان یزد را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مـواضع بسیج دانشجویی استان یزد در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رییس قوه قضاییه مشکلات و مسائل مهم استان یزد را تشریح کرد.

متن نامه به این شرح است:
«ضمن عرض خیرمقدم، خبر حضور جنابعالی در استان دارالعباده و حسینیه ایران یزد، ازآن‌جهت فضایی از امید را در دل مردم شهیدپرور استان یزد ایجاد کرده است که شما به‌عنوان مرجع برپایی عدالت بتوانید سازوکار احقاق حقوق مردم و برقراری هرچه بیشتر عدالت را در استان اقامه نمایید و همچنین از شما انتظار می‌رود حضورتان در این استان شهیدپرور به بررسی و رفع معضلات و مسائل استان اختصاص‌یافته و در ادامه مسائلی را عرض می‌کنیم که امید است، موردعنایت و توجه جنابعالی قرار بگیرد و برای حل آن دستگاه قضایی استان را بسیج نمایید:
 
۱- وجود معادن متعدد در اطراف روستا‌ها و شهر‌های استان و همچنین رشد قارچ گونه آن‌ها باعث تخریب محیط‌زیست و نابود کردن منابع طبیعی استان یزد شده است.
۲- وجود صنایع مختلف در نزدیکی شهرها، باعث آلودگی شدید هوا گردیده و محیط‌زیست شهرهایمان را تهدید می‌کند؛ اما در حال حاضر، آنچه به نظر می‌رسد این است که برنامه‌ای جهت ورود دستگاه قضا به این مسئله در استان مشاهده نمی‌شود.
۳- آنچه در لایحه عملیاتی برای حمایت از تولید داخلی اجراشده، عمدتاً محدود به دو روش «حمایت‌های مالی» و «کمک به تأمین فناوری» بوده است؛ درحالی‌که به استناد گزارش‌ها معتبر مشکلات حقوقی و قضایی از مهم‌ترین چالش‌ها و موانع پیش روی فعالیت تولیدکنندگان است. درواقع مبرهن و مشخص است که اصلاحات حقوقی و قضایی یکی از ضرورت‌های پیشرفت اقتصاد کشور است. «ملزم کردن تجار به اجرای قرارداد»، «حمایت از حقوق مالکیت» و «حل‌وفصل ورشکستگی» سه حوزه حقوقی و قضایی تأثیرگذار در فضای کسب‌وکار کشور هست. همچنین در دو روش عملیاتی ذکرشده نیز تخلفاتی رخ می‌دهد و افرادی حمایت و تشویق می‌شوند که به اسم تولید، در تاراج ثروت آیندگان از هم سبقت‌گرفته و موفق‌تر عمل کرده، و خاک این سرزمین را به توبره می‌کشند.
۴- زمین‌خواری به گواه آمار، یکی از سه فساد رایج در کشور بوده که به دلیل نداشتن شاکی خصوصی و درنتیجه نبود مطالبه عمومی از طرف مردم، در اولویت حل‌وفصل دستگاه قضا قرار نگرفته و استان یزد نیز از این مقوله جدا نیست و دچار زمین‌خواری‌های متعددی گردیده است. همان‌طور که حضرت‌عالی میدانید یکی از مشکلات اصلی این موضوع اعتبار اسناد عادی در محاکم قضایی هست، زیرا که علاوه بر ایجاد انگیزه در زمین‌خوار برای زمین‌خواری امکان کشف جرم وی را در فرآیند زمین‌خواری از بین می‌برد. بالاخره چه زمانی بی‌اعتباری استاد عادی و اعتباربخشی به اسناد رسمی و مالکیت خصوصی قرار است در این کشور اجرا شود تا شاهد این معضلات در کشور خاصه در استان یزد نباشیم؟ ۵_حضرت‌عالی در یک سال گذشته نشان داده‌اید، مبارزه با فسادِ آشکارِ درون ساختاری برایتان در اولویت است، ازاین‌رو لازم است در کنار توجه به فسادِ آشکار به فسادِ پنهانی که گریبان گیر نظام قضایی است توجه فرمانید. توضیح این‌که ارتباط‌های برخی از قضات با دانشگاه چه به‌عنوان محصل و چه به‌عنوان مدرس باید موردتوجه قرار بگیرد و بخشنامه‌ای در تحدید این ارتباط تنظیم شود تا این موضوع درون دانشگاهی به مسئله بده بستان در دادگستری منتج نشود.
۶- از دیگر مسائل استان یزد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: افزایش آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه افزایش آمار طلاق در استان یزد، وضعیت نابسامان فضای مجازی و عدم نظارت بر این فضا، وجود فساد در مجموعه‌های اداری، پدیده حاشیه‌نشینی و ایجاد مشکلاتی از قبیل: فساد اخلاقی_امنیتی، فروش و پخش مواد مخدر و...

در پایان از رویکرد قاطع و محکم دستگاه قضا، در مبارزه با مفاسد اقتصادی و مدیران نالایق و فاسد حمایت کرده و از شما، برخورد جدی و سریع در پاک‌سازی نظام اداری و نهاد‌های حاکمیتی از فساد را باقدرت و همت مضاعف خواستاریم تا اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت به علت ناکارآمدی عده‌ای معدود از مسئولین بیشتر از این مورد خدشه قرار نگیرد و این را بدانید در این راه تمامی مردم دیار شهیدپرور و مؤمن استان یزد خاصه تمامی دانشجویان دانشگاه‌های استان حامی شما خواهند بود.

همچنین بسیج دانشجویی از جنابعالی به‌عنوان رئیس دستگاه قضایی کشور دعوت به عمل می‌آورد تا در جمع دانشجویان حضور یافته و پاسخگوی سؤالاتشان باشید.

امید است که این درخواست ما موردتوجه و عنایت شما قرار گیرد.»
 
مسائل استان یزد در نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی تشریح شد

نظر شما