شناسهٔ خبر: 37769343 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ایران به دادگاه CAS شکایت می‌کند

جلسه سرنوشت‌ساز با دبیرکل AFC

صاحب‌خبر -



گروه ورزش / پس‌از اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا شیوه برگزاری بازی‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان را برای فدراسیون ایران ارسال کرد و مدیران فوتبال ایران هم با دستورالعمل AFC مخالفت کرده و تأکید کردند که باید تمام بازی‌های خانگی در ایران برگزار شود، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از جلسه نمایندگان ایران با AFC خبر داد. در نامه‌ای که ایران در پاسخ به AFC فرستاد، درخواست برگزاری یک جلسه فوری با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا ذکر شده بود که بنابر گفته محمدحسن انصاری‌فرد، AFC با برگزاری آن موافقت کرده و این جلسه ممکن است گره‌گشای این ماجرای پیچیده و عجیب باشد.
طبق اعلام انصاری فرد، قرار است جلسه مورد اشاره امروز برگزار شود و در همین راستا، نمایندگان 4 باشگاه ایرانی و ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال دیشب راهی مالزی شدند تا جلسه سرنوشت ساز خود را با داتو ویندسور جان دبیر کل AFC برگزار و درباره ماجرای میزبانی رایزنی کنند.
در این میان، روزنامه استاد الدوحه قطر در گزارشی نوشت:«برگزاری مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا 2020 پس از تصمیم کنفدراسیون فوتبال این قاره مبنی بر میزبانی تیم‌های ایرانی از حریفان خود در زمین بی‌طرف و کناره‌گیری احتمالی تیم‌های ایرانی در صورت اصرار AFC، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.»
گفتنی است نام استقلال و شهرخودرو که باید در مرحله پلی‌آف به مصاف نمایندگان کویت و بحرین می‌رفتند، از جدول مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا خارج شده است. با این حال AFC هنوز جدول گروه‌های C و D که تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در آن حضور دارند را تغییر نداده اما نام محل میزبانی پرسپولیس و سپاهان از حریفان حذف شده است.
در این شرایط، مهدی علی‌نژاد اعلام کرد ایران قرار است شکایت خود را به دادگاه بین‌المللی ورزش (CAS) مطرح کند. سرپرست معاونت حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش گفت:«ظرف یکی، دو روز آینده لایحه را آماده می‌کنیم، باشگاه‌ها در کنار فدراسیون فوتبال این کار حقوقی را انجام خواهند داد. ما می‌خواهیم دستور موقت بگیریم. این تمام فعالیتی است که باید انجام دهیم. البته لابی‌هایی در این مدت شکل گرفته و دیپلماسی ما هم ورود کرده است. ما به CAS شکایت خواهیم کرد. در چند جهت کار می‌کنیم اما یادمان باشد این سناریو از پیش تعیین شده است.» علی کفاشیان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال به میزان گفت:«در صورتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا روی محرومیت تیم‌های ایرانی از میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا تأکید کند، فدراسیون فوتبال ۲۱ روز فرصت دارد تا به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده و از حق قانونی خود دفاع کند.»
علاوه بر اقدامات قانونی و راه‌هایی که مسئولان فدراسیون و باشگاه‌ها در پیش گرفته‌اند، اظهارنظرها در این خصوص همچنان ادامه دارد. محسن مهرعلیزاده رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای دیروز در مصاحبه‌ای با «رادیو گفت‌وگو» اظهارداشت:«نقش سفرای ما در کشورهای دیگر مهم است و آنها می‌توانند با مسئولان فیفا صحبت و اوضاع و شرایط را بدرستی تبیین کنند و از طرفی به صحبت با اعضای AFC و کمیته اجرایی بپردازند تا آنها را در جریان وضعیت امنیت در ایران قرار دهند.» امیررضا واعظ‌ آشتیانی مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال و قائم مقام اسبق سازمان تربیت بدنی نیز گفت:«اتفاقات ۴ سال پیش و مشکلاتی که در بحث میزبانی نمایندگان ایرانی از تیم‌های عربستانی رخ داد، AFC را گستاخ‌تر کرده و باید با مستندات کامل به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) شکایت کرد.»
جوادنکونام سرمربی فولاد خوزستان در مصاحبه با رادیو تهران، درباره شرایطی که به وجود آمده صحبت کرد:«اگر قرار باشد فوتبال ما فقط داخلی باشد قطعاً انگیزه از بین می‌رود. از طرف دیگر نباید همه خواسته‌های AFC و فیفا را قبول کنیم. تا زمانی که فردی نداشته باشیم که حق ما را بگیرد همین شرایط خواهد بود و دیدید که در همین چند روز گذشته راحت تصمیم گرفتند ما میزبانی نکنیم و امروز و فردا هم این کار را عملی می‌کنند.» ضمن اینکه سعید آذری مدیرعامل باشگاه فولاد هم معتقد است اسپانسرهای لیگ قهرمانان آسیا به خاطر انصراف 4 باشگاه ایرانی، یقه کنفدراسیون فوتبال آسیا را خواهند گرفت. رحمان رضایی مدافع پیشین تیم ملی هم در این رابطه گفت: «اگر به این تصمیمات تن بدهیم، فوتبال فوق‌العاده آسیب می‌بیند. بنابراین باید روی مواضع خودمان بایستیم و قاطعانه حق میزبانی را حق مسلم خودمان بدانیم.»

بازتاب
برانکو: امنیت ایران؟ حضور 4 ساله‌ام بهترین پاسخ است

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی جدید تیم ملی عمان با تأکید بر اینکه منظم بودن پروژه‌های این تیم، دلیل اصلی قبول هدایت عمان بوده است، گفت بیش از چهار سال در ایران بود و هیچ مشکلی هم نداشت و همین مسأله، بهترین تأیید برای امنیت این کشوراست. وی افزود:«تیم‌های ایرانی همواره حضوری پرشور در لیگ قهرمانان آسیا داشته‌اند و به همین سبب امیدوارم مشکلات حل شود و بازهم شاهد حضور ایرانی‌ها دراین مسابقات باشیم.»

نظر شما