شناسهٔ خبر: 37753452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

خلیج فارس مقصد نظامیان خارجی چرا؟

صاحب‌خبر -

العالم _ جهان اسلام

خبر:

  • در حالی که 8 کشور اروپایی از ابتکار اروپا برای تضمین امنیت تنگه هرمز اعلام حمایت کردند کره جنوبی نیز امروز اعلام کرد برای تامین امنیت کشتیرانی ناوشکن به خلیج فارس می‌فرستد.


تحلیل:

  • فرانسه، دانمارک، آلمان، یونان، بلژیک، ایتالیا، هلند و پرتقال اگر چه در واقع با این اقدام کوشیده اند تا مسیر خود را از آمریکا جدا معرفی کنند و در مجموعه ای غیر از ائتلاف به اصطلاح حفاظت از دریانوردی مورد نظر آمریکا در خلیج فارس ابراز وجود کنند اما واقعیت آن است که اقدام این کشورها دقیقا همسو با آمریکاست و ناامن بودن خلیج فارس را تبلیغ می کند.
  • کره جنوبی نیز اگرچه رسما اعلام کرده است به‌ رغم مناسبات دوستانه خود با ایران تصمیم گرفته یک ناوشکن و ۳۰۰ سرباز به تنگه هرمز اعزام کند و اعزام این ناوشکن مستقل از ماموریت دریایی بین‌المللی به فرماندهی آمریکا صورت می‌گیرد اما در واقع پیروی از سیاست های ترامپ را مدنظر دارد و البته بعید نیست طی روزهای اینده اخباری از این دست و در خصوص برخی دیگر از کشورها رسانه ای شود.
  • واقعیت ان است که یکی از انتقادات جهانی به ترامپ بویژه طی ماههای اخیر ناامن سازی منطقه خلیج فارس در سایه سیاست های امریکا بود این مساله که رکن مکمل انتقادها از رییس جمهور امریکا در خروج از برجام معرفی می شد مشمول این سیاست اعلامی ترامپ قرار گرفت که هرکشوری در خلیج فارس بایستی حافظ منافع خودش باشد متعاقب این رویکرد مسابقه حضور نظامی کشورها درخلیج فارس آغاز شد و ماجرا بگونه ای پیش رفت که حتی کشوری مثل ژاپن نیز کوشید تا از این قافله عقب نماند.
  • نظر به انچه گذشت می توان حدس زد یکی از دلایل تشدید تنش ها علیه ایران توسط ترامپ در منطقه خلیج فارس و به ویژه طی ماه های اخیر از یکسو رهایی از موج انتقاداتی است که به دلیل ناامن سازی منطقه متوجه او شده است و در عین حال ریشه در تلاش آمریکا برای معرفی ایران به عنوان عامل ناامنی منطقه به جای آمریکا دارد.
  • در خلق این موج از نگرانی نسبت به امنیت خلیج فارس نباید از تلاش های وابستگان منطقه ای امریکا به ویژه سعودی و همراهانش نیز غفلت نمود، کشورهایی که علی رغم ناامیدی از امریکا در مواجهه مستقیم و به نمایندگی از ایشان، از هیچ کوششی در تبلیغ والقای ایران به عنوان عامل ناامنی در خلیج فارس کوتاهی نکردند.

برچسب‌ها:

نظر شما