شناسهٔ خبر: 37732616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تازه ترین واکنش‌ها به ادعای وجود آفلاتوکسین در شیر در شبکه 3 سیما

شیـر فاقد سـم است

اشاره: اظهارات غیر کارشناسی و نادرست یک کارشناس مواد لبنی در شبکه سوم سیما درباره آلوده بودن شیر به سم آفلاتوکسین موجی از نگرانی در بین مردم ایجاد کرده است. دراین‌ارتباط رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرعامل اتحادیه سراسر دامداران ایران این اظهارات را تکذیب کردند. روز گذشته مدیرکل نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد: «استاندارد سم آفلاتوکسین در ایران پنج برابر سخت‌گیرانه‌تر از استاندارد جهانی است.» رئیس سازمان دامپزشکی نیز وجود هرگونه علوفه و خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسین را رد کرد. همچنین تاکنون آماری از علت مرگ شهروندان به‌وسیله این سم اعلام‌نشده است. آنچه در صداوسیما اتفاق افتاده باعث نگرانی اذهان عمومی شده است. دراین‌ارتباط لازم است دستگاه قضایی ورود پیدا کند و حرف‌های کارشناس را که در شبکه سه گفته است بررسی در صورت صحت وی را تشویق و چنانچه ادعای وی نادرست بوده او و مسئولان شبکه سه را محاکمه نمایند تا از تکرار چنین مسئله شبه برانگیز و نگران‌کننده برای مردم جلوگیری شود. در ادامه واکنش‌ها به این موضوع را می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

اذعان به‌اشتباه
غلامرضا امینی، مدیرکل نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی سازمان ملی استاندارد ایران دوشنبه ‌در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص مطرح‌شدن آلودگی شیرهای تولیدی به سم آفلاتوکسین از رسانه ملی، گفت: مطلبی که از رسانه و از زبان یک کارشناس مطرح شد، سراسر اشتباه بود و خود آن فرد هم به‌اشتباه اذعان کرده است. آفلاتوکسین سمی است که حاصل فعالیت نوعی قارچ است که این قارچ روی فرآورده‌های کشاورزی ازجمله غلات و خشکبار رشد کرده و چهار نوع سم بهنام‌های B۱، B۲، G۱ و G۲ تولید می‌کند. ‌این قارچ وقتی در جیره غذایی دام موجود باشد، در بدن دام هیدروکسیدِ شده و به آفلاتوکسین M۱ تبدیل می‌شود، بر این اساس روی آن شناخت کامل داشته و به همین دلیل از سال ۹۲ و باهدف کاهش مخاطرات این سم به‌شدت روی آن کارکرده‌ایم. وی در خصوص چگونگی انجام کار در این زمینه در مواجهه با سم آفلاتوکسین، گفت: وقتی خطر شناخته شد، برای آن ارزیابی ریسک انجام می‌شود، یعنی بررسی می‌کنیم چه میزان ازآنچه خطراتی دارد و بر اساس آن استاندارد حد مجاز را تعیین می‌کنیم.

استاندارد سختگیرانه ایران
این مقام مسئول سازمان ملی استاندارد یادآور شد:‌ کد کس (استاندارد جهانی غذایی) در سطح جهان متولی استاندارد این سم است و حد مجاز آن را نیم قسمت در میلیارد (نیم میکروگرم در هر کیلوگرم) تعیین کرده، اما ما در ایران استانداردی پنج برابر سخت‌گیرانه‌تر قراردادیم و حد مجاز آن را یک‌دهم قسمت در میلیارد تعریف کردیم. این سختگیری در حدی بوده که بسیاری کارخانجات تولیدی ایران پا را از این هم فراتر گذاشته و به رکوردهای به‌مراتب پایین‌تری رسیده‌اند، به‌طوری‌که شیر و فرآورده‌های لبنی یکی از اقلام عمده صادراتی کشور در سال‌های گذشته بوده و به‌تازگی برخی شرکت‌های ایرانی قراردادهای صادرات این اقلام به برخی کشورهای اتحادیه اوراسیا را منعقد کرده‌اند.امینی به آمار سال گذشته اشاره کرد و افزود: پارسال ۴۹۸ نمونه از شرکت‌های مختلف تولیدکننده شیر پاستوریزه در کشور گرفته شد که ۴۸۲ مورد آن کاملاً منطبق با استانداردهای سختگیرانه این سازمان بود و در ۲۷۵ بار (معادل ۹۸.۲ درصد) نمونه‌گیری از شرکت‌های تولیدکننده شیر استریلیزه نیز ۲۷۳ (معادل ۹۹.۳ درصد) نمونه مطابقت داشته است.

شش مرحله مراقبت
وی با اشاره به انجام ۶ مرحله مراقبت سیستمی در خصوص سم آفلاتوکسین، گفت: حد مجاز این سم در جیره غذایی واردشده به کشور پنج قسمت در میلیارد است، این در حالی است که در سایر کشورها تا ۲۰ قسمت در میلیارد تعریف‌شده است، همچنین دامپزشکان در هر واحد دامداری موظف به کنترل جیره غذایی هستند، دامپزشک مستقر در واحدها شیر تولیدشده را آزمایش می‌کند، پس‌ازآن در مراکز جمع‌آوری شیر، در بدو ورود به کارخانجات و پس از تولید شیر نیز به‌طور جداگانه کنترل میزان سم انجام می‌شود.‌ پس‌ازآن نمونه‌گیری‌های دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت آغاز می‌شود و نتایج به‌صورت برخط در همه آزمایشگاه‌ها قابل‌رؤیت است. روز گذشته و با داغ شدن این خبر در فضای مجازی، نمونه‌گیری از ۱۰ واحدهای مختلف تولید و توزیع‌کننده شیر انجام شد که نتیجه آن متوسط ۸۹ هزارم قسمت در میلیارد این سم بود و حتی از استاندارد سختگیرانه کشورمان پایین‌تر است.امینی تأکید کرد: ‌کد ۱۰ رقمی پایین علامت استاندارد در هر فرآورده تولیدی وجود دارد که مصرف‌کنندگان می‌توانند با ارسال آن به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ به اطلاعات کاملی راجع به آن فرآورده دست یابند.

علوفه آلوده به سم 
آفلاتوکسین نداریم
علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی ضمن رد این ادعا به ایسنا گفت: صحبت‌هایی که در خصوص انتقال آفلاتوکسین از خوراک دام به شیر دام با اعداد و ارقام عجیب‌وغریب مطرح‌شده است را قویاً رد می‌کنم. سازمان دامپزشکی به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح مسئولیت دارد هر نوع خوراک دامی را که وارد کشور می‌شود از جهات مختلف آزمایش کند.  در کنار آزمایش‌های سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد هم آزمایش‌های خود را انجام می‌دهد. خوشبختانه قوانین، مقررات و ضوابط سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد سخت‌گیرانه‌تر از اتحادیه اروپا و آمریکا است؛ یعنی میزان مجاز آفلاتوکسین در خوراک دام و شیر در کشور بسیار سخت‌گیرانه است.رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: میزان آفلاتوکسین استاندارد در خوراک دام در ایران  ۵ppb است، درحالی‌که استاندارد اتحادیه اروپا ۲۰ppb است؛ یعنی این میزان از اروپا نیز کمتر است.به گفته وی بیش از ۱۰ میلیون تن شیر خام در ایران تولید می‌شود که در مرحله اول توسط سازمان دامپزشکی و پس‌ازآن توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند. حتی بسیاری از این محصولات به کشورهای دیگر نیز صادر و در آنجا نیز دوباره آزمایشانی  روی آنها انجام می‌شود. سالانه بیش از ۸ میلیون تن نهاده‌هایی همچون ذرت، گنجاله و سویا وارد کشور می‌شود و حتی یک کیلوگرم از این محموله‌ها اگر میزان آفلاتوکسین‌ آنها مطابق با استانداردهای داخلی نباشد، وارد  نمی‌شوند. 

نظر شما