شناسهٔ خبر: 3773134 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یک ابرنظریه در علوم انسانی اسلامی رونمایی شد

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی در مراسم رونمایی از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی، این اثر را یک ابرنظریه خواند و اظهار کرد: این کتاب به بسیاری از ابهاماتی که امروز در مورد علوم انسانی اسلامی وجود دارد، پاسخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی نوشته حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، امروز طی مراسمی رونمایی شد. این کتاب توسط انتشارات آفتاب توسعه (ناشر آثار مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا) منتشر شده است.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی، نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی و دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، دبیر کنگره علوم انسانی و اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و جمعی از پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه علاقه مند به علوم انسانی اسلامی برگزار شد.
رفیعی آتانی در ابتدای این نشست گفت: مبانی علوم انسانی اسلامی باید به طور جدی در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌های آموزشی و پژوهشی و در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد. قطعاً رویکرد دینی به این علوم ما را در تربیت اسلامی، و عملی سازی احکام دینی کمک می‌رساند. در جامعه شناسی، روانشناسی و اقتصاد و تربیت و اخلاق اسلامی باید دستاوردهای‌مان از آزمون عملی در این زمینه‌ها را مستدل بیان کنیم. از منظر فلسفه اسلامی علم با عالم متحد است. وقتی دانشی پیدا می کنید فرایند آن به جان آدمی تبدیل می‌شود. واقعیت این است که ما به عنوان مسلمان چطور مجوز به خود می‌دهیم که از علومی که به تعبیر مقام معظم رهبری مبانی الحادی در آن نهفته است استفاده کنیم و انتظار داریم دانشجویان ما آنها را بخوانند و روحشان آلوده نشود؟ این یعنی از غذایی که برای روحشان مضر است تغذیه کنند.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی هم گفت: اسلامی کردن علوم دغدغه‌ای بوده که از گذشته در میان اندیشمندان ایرانی و شیعه و سنی وجود داشته است. شاید سید جمال الدین اسدآبادی اولین کسی بود که در این زمینه اظهار نظر کرد. اقبال لاهوری هم خواستار اسلامی سازی علوم جدید بوده است. در عمل و عملی سازی نظریات در رشته هایی مثل جامعه شناسی و روانشناسی و اقتصاد و سیاست کمتر کار کرده ایم. این کتاب، مسئله محور است. خواستم کار جدیدی کنم. از ارکان و هویت یک علم که بحث می شود، روش و هدف و غایت و موضوع و مبانی و نقش ارزشها و ایدئولوژی ها در آن علم است. در بخش دیگر کتاب مبانی فلسفی علوم انسانی اسلامی را در مقایسه با علوم انسانی غیر اسلامی به طورشفاف بیان کردیم.
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی گفت: زحمتی که حجت‌الاسلام شریفی در این کتاب کشیده‌اند یک تبیین جامع، منسجم و متقن از اَبَرنظریه علوم انسانی اسلامی است و این کتاب یک نظریه کلان و ابرنظریه است. البته در دلش ده‌ها نظریه کوچک وجود دارد. این کتاب بسیاری از ابهامات و سوالاتی که امروز در مورد اصل علوم انسانی اسلامی وجود دارد را پاسخ می‌دهد. این کتاب می‌تواند به کسانی که دچار سوء تفاهم در این مورد هستند، در رفع این سوء تفاهم کمک زیادی بکند. کتاب ادعا نمی‌کند که حرف آخر را در این زمینه زده است، بلکه می‌تواند کامل‌تر و جامع‌تر شود و مولف نیز از نقدهایی که به این کتاب وارد است، به ویژه از نقدهای عالمانه و دقیق استقبال می‌کند.

نظر شما