شناسهٔ خبر: 37726845 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زنگنه از مصوبه جدید هیات دولت گفت

فراخوان برای احداث پتروپالایشگاه، بزودی

وزیر نفت: با تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون احداث پتروپالایشگاه‌های بخش خصوصی در جلسه روز گذشته هیئت دولت، بزودی فراخوان دعوت از سرمایه گذاران انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسات کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون احداث پتروپالایشگاه‌های بخش خصوصی در جلسه روز گذشته هیئت دولت، بزودی فراخوان دعوت از سرمایه گذاران انجام خواهد شد.
وزیر نفت افزود: اولویت مهم ما در این بخش، بهینه سازی پالایشگاه‌های موجود برای تولید فرآورده‌های باکیفیت و استاندارد است.
وی درخصوص میزان صرفه جویی ناشی از سهمیه بندی بنزین گفت: هم اکنون حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در مصرف روزانه بنزین کاهش داریم که البته این میزان تثبیت نشده و فکر می‌کنم میزان صرفه جویی واقعی روزانه کمتر از این میزان باشد و مصرف بالاتر برود و بخش عمده این صرفه جویی هم اکنون صادر می‌شود و عمده مصرف بنزین مردم هم، بنزین سهمیه‌ای است.
وزیر نفت در خصوص احتمال تخصیص سهمیه نوروزی سوخت گفت: در این زمینه چیزی به وزارت نفت ابلاغ نشده است و در اختیار ما نیست و در لایحه بودجه هم چیزی به این عنوان وجود ندارد.
زنگنه درباره سوخت سی ان جی نیز گفت: این سوخت کاملا اقتصادی است و یک پنجم بنزین هزینه دارد و آنچه مهم است این که مردم برای سی ان جی سوز کردن خودرو‌های خود تشویق شوند.
وی افزود: در این زمینه برای سی ان جی سوز کردن خودرو‌های عمومی و وانت بار‌ها ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است که بازپرداخت آن نیز برعهده دولت است و دولت هم اکنون درحال کار کردن روی گازسوز کردن خودرو‌های دیگر و موتورسیکلت هاست که با توجه به میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: چند شرکت با علاقه این موضوع را دنبال می‌کنند و به دنبال توسعه جایگاه‌های ثابت و سیار سی ان جی که امکان سوخت گیری سریع را برای موتورسیکلت‌ها فراهم خواهد کرد هستند و فکر می‌کنم از این طرح استقبال خوبی انجام شود چراکه هزینه گاز یک پنجم بنزین است و اشتغال وسیعی هم به دنبال دارد.
وزیر نفت افزود: البته الان نیمی از ظرفیت ایستگاه‌های موجود سی ان جی بدون استفاده مانده است.

نظر شما