شناسهٔ خبر: 37707168 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد

توریسم سلامت، بازوی قدرتمندی برای اقتصاد کشور

صاحب‌خبر -

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: «شرکت‌های تسهیلگری گردشگری سلامت چند ماهی است که ایجاد شده است اما شاهد هستیم که کیفیت خدمات توریست درمانی در کشور به مراتب بهتر شده و اتفاقات کم نظیری در این حوزه رخ داده است.»
به گزارش سپید به نقل از وبدا، علیرضا عسگری در نخستین نشست مشترک بیمارستان‌های دارای مجوز گردشگری سلامت و مدیران عامل شرکت‌های تسهیل‌گر دارای مجوز از وزارت بهداشت گفت: «حوزه توریسم سلامت می‌تواند بازوی قدرتمندی برای اقتصاد کشور باشد‌. علی‌الخصوص در شرایطی که تحریم‌ها بسیاری از حوزه ها را نشانه گرفته‌اند، مسلماً بحث گردشگری سلامت قادر است کشور را از برخی بحران‌های‌ اقتصادی برهاند.»
عسگری افزود: «دلالان، گردشگری سلامت کشور را مجالی برای سوداگری خود یافته‌اند و سبب آشفتگی این صنعت هستند. بنابراین تغییر مسیر در ادامه راه یک ضرورت انکار ناپذیر جهت شفافیت هرچه بیشتر است.»
وی افزود: «برای تغییر باید از خودمان در وزارت بهداشت و بیمارستان‌های تابعه شروع کنیم. یکی از تغییرات این است که توانمندی بیمارستان‌ها در ارائه خدمت را هر چه‌ بیشتر افزایش دهیم تا خدمات با کیفیت قابل توجه ارائه شود.»
مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان افزود: «وقتی یک گردشگر سلامت با سطح انتظار خاصی وارد کشور می‌شود باید این انتظارات برآورده شود. به همین علت استانداردهای اعتباربخشی‌ سختگیرانه تری اعمال و انتظارات جدیدی اضافه شد، از جمله اینکه بیمارستان‌های فعال در این عرصه باید سایت اطلاع رسانی پویا داشته و کارشناسان آگاه به زبان‌های خارجه را در اختیار داشته باشند. سایت این بیمارستان‌ها در واقع باید مسیر درمان را از ابتدا تا انتها مشخص کند. کف انتظار این است که مسیر درمان بیمار در بیمارستان‌ها شفاف باشد و ثبت دقیق بیماران در سامانه‌های موجود مورد تایید است.»
عسگری اضافه کرد: «این یک واقعیت است که هم از نظر کیفیت کادر درمان و‌ تجهیزات پزشکی نه تنها هیچ کم نداریم بلکه از بسیاری از نقاط دنیا بهتر هستیم.‌ اما باید ارائه خدمات به نحوی باشد که برای بیمار خارجی اعتماد حداکثری ایجاد کند.»
وی گفت: «ایران در زمینه ارائه خدمات گردشگری سلامت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اگر چنین نبود با وجود این همه مشکلاتی که در عرصه تبلیغاتی برای کشور ایجاد کرده‌اند، این همه اقبال گردشگران سلامت و بیماران خارجی را برای دریافت خدمات درمانی در کشورمان را شاهد نبودیم.»
مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان افزود: «این آبرو را آسان به دست نیاورده‌ایم بلکه در قرون مختلف و با تلاش دلسوزان این عرصه ایجاد شد. بنابراین سختگیری هایی در این حوزه صورت گرفت تا سطح خدمات بیمارستان‌های فعال در زمینه جذب بیمار خارجی بالا رود. تمام تلاش ما این است در این زمینه با آبرو و قدرتمند ظاهر شویم و دست همه ارکان اجرایی کشور در این راه را به گرمی می‌فشاریم تا راه گذشته را بهتر از پیش بپیماییم.» وی ادامه داد: «با اینکه شرکت‌های تسهیلگری گردشگری سلامت چند ماهی است که ایجاد شده است اما شاهد هستیم که کیفیت خدمات توریست درمانی در کشور به مراتب بهتر شده است و اتفاقات کم نظیری رخ داده است. روسای بیمارستان‌ها باید با شرکت‌های تسهیلگر سلامت تعامل کنند تا از نیازهای یکدیگر آگاه شوند و این مسیر را با هم طی کنند.» عسگری گفت: «باید بپذیریم که توریستی که در حوزه سلامت خدمات دریافت می‌کند با یک توریست طبیعی یا تاریخی تفاوت دارد و بنابراین ضرورت ایجاد زمینه برای فربهی هر چه بیشتر دست اندرکاران این عرصه در قالب ایحاد تسهیلگران سلامت انکار ناپذیر است.»
مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان گفت: «درخواست ما از همه دست اندرکاران خدمات گردشگری سلامت اعم از شرکت‌های تسهیلگر، بیمارستان‌ها، وزارت امور خارجه، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی که در این مدت ما را کمک کرده‌اند این است که همکاری‌ها را افزایش دهند تا مسیر را بهتر طی کنیم و با تعامل بیشتر بتوانیم شاهد ارتقای بسیار چشمگیر کشور در حوزه گردشگری سلامت که یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی کشور است، باشیم.»

نظر شما