شناسهٔ خبر: 37688238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

پنتاگون تلفات حمله موشکی ایران را پنهان می‌کند

لاپوشانی زخم عین الاسد

صاحب‌خبر -

درحالی که هنوز اخبار متناقضی از سوی مقام‌های آمریکایی از پیامدهای حمله موشکی هیجدهم دی‌ماه ایران به پایگاه عین الاسد منتشر می‌شود، سیاست در پیش گرفته شده پنتاگون با انتشار قطره‌چکانی واقعیت‌های این حمله از جمله میزان خسارت، زخمی و حتی کشته‌ها، این پرسش را مطرح کرده که وزارت دفاع آمریکا با پنهان کاری از کاخ سفید و رسانه‌ها، به دنبال چیست؟ ۱۱ روز از حملات موشکی ایران (۱۸ دی ماه) به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق می‌گذرد؛ واکاوی تحولات رخ داده از آن زمان تاکنون،‌ مسیری را ترسیم می‌کند که تاکنون در سیاست خارجی و دفاعی آمریکا، سابقه نداشته است. عین الاسد که از پایگاه‌های نیروهای مسلح عراق و آمریکا محسوب می‌شود، در استان انبار عراق واقع است. این پایگاه در زمان صدام حسین «قادسیه» نام داشت و ساخت آن به پایان دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این پایگاه در اختیار نیروهای آمریکایی قر ار گرفت. بعد از اقدام تروریستی کاخ سفید در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و پاسخ موشکی ایران با حمله به پایگاه آمریکا در عراق، واکنش کاخ سفید به طور سینوسی، با ابهامات زیادی مواجه شده است. واکنش ابتدایی مقام‌های نظامی آمریکایی به پیامدهای این حمله، گزارش به دونالد ترامپ و نشست خبری او در صبح روز بعد، با اعلام اینکه حمله ایران،‌ هیچ تلفات و مجروحی نداشته شروع شد و اینکه کاخ سفید، به دنبال جنگ نیست و به تنش‌ها ادامه نمی‌دهد.
اما به تدریج، مقام های آمریکایی از روزهای بعد حمله موشکی ایران، با سیاست «قطره چکانی» تلاش می‌کنند واقعیت‌های پنهان شده از این حملات را اطلاع‌رسانی کنند؛‌ در همین رابطه پنجشنبه(۲۶ دی) ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت سرکردگی آمریکا اذعان داشت که در حمله موشکی ایران ۱۱ نظامی آمریکایی آسیب دیده‌اند.
این ائتلاف در بیانیه خود اعلام کرد، در حالی که هیچ نیروی نظامی در حمله ایران به عین الاسد کشته نشدند، چندین نظامی به دلیل علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار، تحت مداوا قرار گرفته و همچنان تحت معاینه هستند. اعلام این مواضع، با واکنش پنتاگون همراه شد به گونه‌ای که مقام‌های وزارت دفاع آمریکا مجبور شدند از موضع خود کوتاه بیایند. «بیل اوربان» سخنگوی پنتاگون روز جمعه(۲۷دی) اعتراف کرد که ۱۱ نفر از نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد پس از حمله موشکی ایران به این پایگاه آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند.
او در حالی که همچنان مدعی شد هیچ نیروی ایالات متحده در حمله ۸ ژانویه ایران به پایگاه هوایی عین الاسد کشته نشده، تائید کرد که چند نفر به دلیل مشاهده علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار معالجه شدند و همچنان ارزیابی‌ها در این زمینه ادامه دارد.
به گفته سخنگوی پنتاگون، همچنین برخی نظامیان آمریکایی برای اقدامات احتیاطی و مراقبت‌های لازم به پایگاه‌های آمریکا در کویت و آلمان منتقل شده‌اند و پس از اطمینان از سلامت‌شان، به عراق باز خواهند گشت.
این اعتراف پنتاگون در حالی صورت می گیرد گه دولتمردان آمریکایی از دونالد ترامپ رئیس جمهوری تا مارک اسپر وزیر دفاع از ابتدای حمله موشکی ایران اظهارات متفاوت و ضدونقیضی درباره پیامدها و خسارات‌ها در پایگاه هوایی عین الاسد اعلام کرده‌اند که مغایر با گزارش مقام‌های دولتی و حتی رسانه ها بود.
از دروغ ترامپ تا واقعیت عین الاسد
پس از حملات موشکی ایران به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای  بسیاری درباره وضعیت این پایگاه شکل گرفت. مقام‌های آمریکایی از رئیس جمهوری تا پنتاگون، از زمان حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد همه تلاش خود را برای پنهان کردن تلفات این حمله انجام دادند. ابتدا ترامپ ساعاتی پس از موشک باران ایران، در توئیتی با دستپاچگی اعلام کرد که همه چیز خوب است. «همه چیز خوب است. موشک‌هایی از ایران به سوی دو پایگاه واقع در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارت‌های در حال انجام است. 

نظر شما