به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به روش درست سوختگیری با کارت هوشمند سوخت، اعلام کرد علت کاهش سهمیه بنزین برخی از رانندگان برداشتن زودهنگام کارت سوخت از دستگاه کارتخوان بوده است.
این شرکت پس از انتشار شایعاتی درباره کاهش سهمیه بنزین هنگام سوختگیری، یک بیانیه رسمی منتشر کرد:
«سامانه هوشمند سوخت به منظور جلوگیری از تخلف ناشی از بیرون کشیدن کارت حین سوختگیری، طوری طراحی شده تا پس از وارد کردن کارت هوشمند سوخت و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوختگیری ابتدا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کسر کند؛ سپس ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم شده و این فرآیند به شکل پیمانه پیمانه تا پایان سوختگیری ادامه مییابد.
اگر کارت سوخت حین سوختگیری از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳.۹۹ لیتر است از سهمیه کارت کسر میشود (مثلا اگر فردی یک لیتر سوختگیری کرده باشد و کارت را بیرون بکشد، ۲.۹۹ لیتر دیگر هم از سهمیه آن کارت کم میشود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیه اضافی که از آن کم شده بود دوباره به آن برمیگردد. اگر کارت سوخت زود از کارتخوان برداشته شود، سوختگیری قطع شده و همان مقدار لیتر از سهمیه کارت کم شده و فقط هزینه آن محاسبه میشود.
نکته مهم دیگر اینکه هموطنان باید ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهند، سپس رمز چهار رقمی را وارد کنند، نازل را بردارند و سوختگیری را آغاز کنند، و پس از پایان سوختگیری، نازل را به درستی سر جای خود قرار دهند و پس از مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان بردارند. هموطنان قبل از قرار دادن نازل در جای خود از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان خودداری کنند.» بنابراین به گفته شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برخلاف شایعات مطرح شده، نیازی به محاسبه میزان سوخت مورد نیاز براساس ضرایب ۳.۹۹ لیتری وجود ندارد.
برخی از رسانهها در روزهای گذشته با مانور خبری بر روی این مساله از لزوم همراه داشتن ماشین حساب در زمان سوخت گیری سخن گفته بودند. عجیبتر آنکه پیش از این، فشردن دکمه خروج بر روی دستگاه پمپ، پس از پایان سوخت گیری، به عنوان راهکار جلوگیری از کاهش سهمیه بنزین اعلام شده بود. همچنین اطلاع رسانی ناقص در این مورد نیز مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.
این شرکت پس از انتشار شایعاتی درباره کاهش سهمیه بنزین هنگام سوختگیری، یک بیانیه رسمی منتشر کرد:
«سامانه هوشمند سوخت به منظور جلوگیری از تخلف ناشی از بیرون کشیدن کارت حین سوختگیری، طوری طراحی شده تا پس از وارد کردن کارت هوشمند سوخت و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوختگیری ابتدا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کسر کند؛ سپس ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم شده و این فرآیند به شکل پیمانه پیمانه تا پایان سوختگیری ادامه مییابد.
اگر کارت سوخت حین سوختگیری از کارتخوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳.۹۹ لیتر است از سهمیه کارت کسر میشود (مثلا اگر فردی یک لیتر سوختگیری کرده باشد و کارت را بیرون بکشد، ۲.۹۹ لیتر دیگر هم از سهمیه آن کارت کم میشود). اما اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارتخوان شود، سهمیه اضافی که از آن کم شده بود دوباره به آن برمیگردد. اگر کارت سوخت زود از کارتخوان برداشته شود، سوختگیری قطع شده و همان مقدار لیتر از سهمیه کارت کم شده و فقط هزینه آن محاسبه میشود.
نکته مهم دیگر اینکه هموطنان باید ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهند، سپس رمز چهار رقمی را وارد کنند، نازل را بردارند و سوختگیری را آغاز کنند، و پس از پایان سوختگیری، نازل را به درستی سر جای خود قرار دهند و پس از مشاهده پیام «کارت را بردارید» کارت سوخت خود را از کارتخوان بردارند. هموطنان قبل از قرار دادن نازل در جای خود از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان خودداری کنند.» بنابراین به گفته شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برخلاف شایعات مطرح شده، نیازی به محاسبه میزان سوخت مورد نیاز براساس ضرایب ۳.۹۹ لیتری وجود ندارد.
برخی از رسانهها در روزهای گذشته با مانور خبری بر روی این مساله از لزوم همراه داشتن ماشین حساب در زمان سوخت گیری سخن گفته بودند. عجیبتر آنکه پیش از این، فشردن دکمه خروج بر روی دستگاه پمپ، پس از پایان سوخت گیری، به عنوان راهکار جلوگیری از کاهش سهمیه بنزین اعلام شده بود. همچنین اطلاع رسانی ناقص در این مورد نیز مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است.
نظر شما