شناسهٔ خبر: 376697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با پدر شهيد ابوخضير همدردي كرد

اشك تمساح نتانياهو همزمان با كشتار فلسطينيان

9 فلسطيني ديگر در حمله جنگنده‌هاي اسرائيلي به‌غزه شهيد شدند

صاحب‌خبر -
واكنش و انزجار گسترده به جنايت غيرانساني صهيونيست‌ها در زنده سوزاندن يك نوجوان فلسطيني باعث شده نخست‌وزير اين رژيم با مظلوم نمايي وعده مجازات عاملين اين جنايت را بدهد تا از يك طرف از شدت فشارها عليه اسرائيل بكاهد و از طرف ديگر افكار عمومي را از حملاتي كه عليه مردم غزه صورت مي‌گيرد منحرف كند.
نزديك به يك هفته از پيدا شدن پيكر محمد ابوخضير نوجوان فلسطيني كه به گفته منابع امنيتي و پزشكي به صورت زنده سوزانده شده، مي‌گذرد اما واكنش‌ها به اين جنايت ادامه دارد. به گزارش منابع رسانه‌اي، شهرهاي مختلف كرانه باختري و برخي مناطق اراضي اشغالي و قدس طي چند روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده فلسطينيان خشمگين بودند. بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي در يك گفت‌وگوي تلويزيوني كوشيد تا با ارائه نمايشي ساختگي از عدالت‌خواهي خود از شدت اين ناآرامي‌ها و اعتراض‌ها بكاهد. وي با توصيف قتل محمد ابوخضير به «جنايت تكان‌دهنده‌» مدعي شد كه با «افراط‌گرايان مماشات نخواهد شد و مهم نيست كه آنها وابسته به كدام طرف باشند.» نتانياهو همچنين طي تماسي تلفني با پدرابوخضير، به وي گفته است كه «از اين جنايت انزجارآور به شدت شوكه شده‌اند. » رژيم صهيونيستي كه از بيم شكل‌گيري انتفاضه سوم، نيروهاي ذخيره بيشتري را فراخوانده است، هنوز هيچ اقدام ملموسي براي مجازات عاملان شهادت شهيد «ابوخضير» صورت نداده است؛ تنها بامداد روز دوشنبه در خبرها منتشر شد كه اين رژيم شش شهرك‌نشين مظنون به دست داشتن در سوزاندن ابوخضير را بازداشت كرده است. بازداشت اين افراد در حالي است كه روزنامه هاآرتص گزارش داد، خانواده مقتول از دستگيري عاملان اين قتل اطلاعي به دست نياورده‌اند، در حالي كه پليس وعده داده بود كه خانواده ابوخضير در جريان پيگردهاي قضايي و شناسايي عاملان قرار خواهند گرفت. واشنگتن پست نيز گزارش داد، بازداشت اين مظنونان درپي تشديد ناآرامي‌ها و اعتراضات مسلمانان در شرق بيت‌المقدس و مناطق شمال اسرائيل صورت گرفته و مقامات اين رژيم را نسبت به آغاز انتفاضه‌اي ديگر نگران ساخته است. سازمان‌هاي حقوق بشري پيش از اين نسبت به افزايش خشونت عليه مسلمانان از سوي افراطي‌هاي يهودي هشدار داده بودند. برخي از منابع رسانه‌اي صهيونيستي اعلام كردند كه برخي از دستگيرشدگان به عمل خود در ربودن و كشتن محمد ابوخضير اعتراف كرده‌اند، اما اين خبر هنوز از سوي مقامات قضايي اسرائيل تأييد نشده است. مقامات پليس اين رژيم نيز اعلام كرده‌اند كه بازداشت‌شدگان اعضاي يك گروه «‌افراطي‌» يهودي هستند و انگيزه اصلي آنان «تنفر از عرب‌ها» و «انتقام‌جويي‌» بوده است.
  واكنش پدر نوجوان فلسطيني
پدر محمد ابوخضير در واكنش به دستگيري عاملان قتل فرزندش گفت: «من از دادگاه مي‌خواهم كه خانه عاملان اين قتل ويران شود، همان‌گونه كه اسرائيلي‌ها با عرب‌ها برخورد مي‌كنند. » وي افزود: «آنها پسرم را زنده زنده سوزاندند، آنها سزاوار ترحم نيستند، آنها سنگدل و بيرحم هستند، همچون نازي‌ها.» روز يك‌شنبه نيز مادر اين نوجوان فلسطيني تأكيد كرده بود كه به عدالت سيستم قضايي رژيم صهيونيستي اعتمادي ندارد.
  ادامه حملات عليه نوار غزه
نمايش عدالت‌طلبي و مظلوم نمايي مقامات رژيم صهيونيستي در حالي است كه ارتش اين رژيم در ادامه حملات خود، بامداد روز دوشنبه غزه را هدف حملات خود قرار داد. بر اثر حملات صبح روز دوشنبه دست‌كم 9 نفر شهيد شدند. سخنگوي امدادگران فلسطيني نيز تأييد كرد كه دو فعال سياسي فلسطيني نيز ناپديد شده‌اند. حماس تأييد كرده است كه شش تن از رزمندگان اين جنبش در جريان حمله هوايي اسرائيل به يك «‌محل تجمع‌» در جنوب غزه شهيد شدند و سه نفر ديگر نيز در مكان ديگر به شهادت رسيدند. جنبش مقاومت اسلامي فلسطين گفته است كه رژيم صهيونيستي براي كشتن اين افراد مجازات خواهد شد. حماس همچنين در بيانيه خود اعلام كرد كه اشغالگران اسرائيلي مسئول بحراني شدن اوضاع به علت ادامه حماقت‌ها و سياست‌هاي نژادپرستانه و تجاوزات مهم عليه ملت فلسطين هستند. از طرف ديگر منابع رسانه‌اي گزارش دادند، ارتش اسرائيل در يك پيام كم سابقه، مستقيما خطاب به حماس اعلام كرده است كه مايل به افزايش تنش‌ها نيست، با اين حال حضور سربازان اسرائيلي در نزديكي مرز غزه افزايش يافته است.
  دلايل عدم حمله گسترده به غزه
«هاآرتص‌» در تحليلي به دلايل عدم علاقه رژيم صهيونيستي به انجام يك حمله گسترده عليه نوار غزه پرداخته است. بر اساس اين تحليل موج گسترده تظاهرات فلسطينان خشمگين از شمال تا جنوب دراعتراض به شهادت فجيع «محمدابوخضير» به دست چند شهرك‌نشين و نيز افزايش ديگر جنايات رژيم صهيونيستي واحتمال شكل‌گيري انتفاضه مانع از اين مي‌شود كه نتانياهو با گروه راست‌گراي افراطي همراه شود و حملات بر نوار غزه را بيش از اين افزايش دهد. بر اساس اين تحليل نتانياهو اين بار قرار نيست مانند سال 2012 كه عمليات موسوم به «ستون ابر» عليه مقاومت را آغاز كرد در انتخابات شركت كند و به دنبال جمع كردن رأي باشد. انتخابات «اسرائيل‌» در سال 2013 و درست دو ماه پس از عمليات ستون ابر برگزار شد و نتانياهو با انجام اين عمليات قصد داشت محبوبيت خود را افزايش دهد. از طرف ديگر نتانياهو مي‌ترسد كه با حمله گسترده براي نابودي حماس به وضعيتي شبيه به سومالي يا عراق دچار شود و گروه‌هايي تندرو بر نوار غزه مسلط شوند. اما دليل آخري كه تحليلگر هاآرتص در اين مورد برشمرده است اين است كه موعد پايان گفت‌وگوها ميان دولت‌هاي بزرگ و ايران در خصوص پرونده هسته‌اي آن در 20 ماه جاري ژوئيه پايان مي‌يابد و به‌رغم اينكه مشخص نيست سرنوشت اين مذاكرات به كجا مي‌كشد اما نتانياهو قصد دارد خود را براي يك حمله سياسي در اين باره آماده كند.
  اختلاف دركابينه رژيم صهيونيستي
اختلافات شديد بنيامين نتانياهو با وزير خارجه رژيم صهيونيستي بر سر مسئله غزه ائتلاف دو حزب «‌اسرائيل بيت نو‌» با حزب ليكود را در هاله‌اي از ابهام قرار داد. راديو رژيم صهيونيستي گزارش داد كه آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اين رژيم پايان ائتلاف سياسي‌اش را با بنيامين نتانياهو اعلام كرده اما گفته است در ائتلاف دولت باقي مي‌ماند. وي گفت: ما در ائتلاف حاكم باقي مي‌مانيم و هيچ دليلي براي از هم پاشي اين ائتلاف وجود ندارد. بر اساس اين گزارش، ليبرمن به نتانياهو اعلام كرد كه قصد دارد هرچه سريع‌تر از سياست‌هاي نتانياهو در قبال نوار غزه و جنبش حماس كناره‌گيري كند و به صورت يك حزب مستقل به فعاليت ادامه دهد. نتانياهو اخيرا از اظهارات ليبرمن كه دولت رژيم صهيونيستي را به كوتاهي در خصوص حمله به نوار غزه متهم كرده بود، انتقاد كرد.
  عباس خواستار تحقيقات بين‌المللي شد
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از سازمان ملل خواست تا يك كميته بين‌المللي حقيقت‌ياب را براي بررسي جنايات اخير رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني‌ها تشكيل دهد. محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اين درخواست را بعد از ملاقات با رابرت سري، فرستاده ويژه سازمان ملل در فرآيند صلح خاورميانه در شهر رام‌الله مطرح كرد. درخواست عباس در يك نامه رسماً سري تحويل داده شد و قرار است در اختيار بان كي مون، دبيركل سازمان ملل قرار گيرد. عباس بعد از اين ملاقات به خبرنگاران گفت، خواستار آن است كه يك كميته بين‌المللي، جنايات تروريستي اسرائيل عليه مردم فلسطين از جمله جنايت زنده زنده سوزاندن يك نوجوان فلسطيني در بيت‌المقدس را بررسي كند. عباس افزود، نيروهاي اسرائيلي در عمليات خود در كرانه غربي در طول دو هفته گذشته 16 فلسطيني را كه در بين آنها زن و كودك هم وجود داشت، به قتل رسانده‌اند. رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين همچنين خواستار حمايت بين‌المللي از فلسطيني‌ها شد و افزود: عمليات تروريستي گروه‌هاي شهرك‌نشين در نيمه اول سال 2014 تا 41 درصد افزايش پيدا كرده است.

نظر شما