شناسهٔ خبر: 37665111 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان:

تعلیم و تربیت فراسازمانی است

نورعلی عباسپور گفت: تعلیم و تربیت فرا سازمانی است و اغلب دستگاه‌ها باید مشارکت کنند. موقعیت‌های یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش جزیی از جامعه است گفت: گویی آموزش و پرورش سازمانی است که درون خودش مشغول مجموعه‌ای فعالیت هاست و جامعه چندان احساس نیازی به آن نمی‌کند. در حالی که یادگیری منحصر به مدرسه نیست و موقعیت‌های یادگیری باید متنوع باشد که بخش عمده‌ای به بیرون مدرسه هم برمی گردد.

عباسپور افزود: در کشور‌های دیگر در نهاد‌های اجتماعی که حول محور مدرسه هستند جایگاه‌هایی برای یادگیری در نظر گرفته شده است. اما در ایران موقعیت یادگیری و بستر‌های یادگیری فراهم نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی متولی نیست گفت: شورا‌های آموزش و پرورش باید ورود کنند و نقش پررنگی ایفا کنند. رئیس شورای آموزش و پرورش در هر استان، استاندار است. آموزش و پرورش سازمانی نیست که وظایفش در درونش متمرکز شود. تعلیم و تربیت فرا سازمانی است و اغلب دستگاه‌ها باید مشارکت کنند. موقعیت‌های یادگیری باید در خارج از آموزش و پرورش فراهم شود.

وی که در برنامه تلویزیونی پرسشگر صحبت می‌کرد، ادامه داد: محیطی که مدرسه در آنجا قرار دارد دیگرانی هم هستند که این اختیار را دارند که ورود پیدا کنند. مثلاً در شورای آموزش و پرورش مسئول اداره بهداشت و. همه عضو هستند. تعلیم و تربیت یک موضوع محدود در درون مدرسه نیست.

عباسپور درباره ارتباط انجمن اولیا و مربیان با دیگر نهاد‌ها گفت: هفته قبل نمایندگان اولیا و مربیان نشست رو در رو با وزیر داشتند. اتاق گفت: وگو با اولیا ایجاد کرده ایم که از مسئولان محلی دعوت می‌کنند که در قالب طرح مدرسه محله است. پیشنهاد دادیم دو ساعت طرح بوم را خود اولیا و مربیان پر کند.

وی با اشاره به اینکه آتش نشانی و ناجا هم برنامه‌هایی در مقاطعی برای مدارس دارند، اما این‌ها انسجام یافته نیستند گفت: شورای آموزش و پرورش باید به این فعالیت‌ها انسجام بدهد.

نظر شما