شناسهٔ خبر: 3766248 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تجلیل از «ایسنا» در جشنواره برترین‌های تربیت اسلامی

چهاربند:‌ نظام تربیت غیررسمی، نفس تربیت رسمی را در رقابت به شماره می‌اندازد

نخستین جشنواره برترین‌های تربیت اسلامی با هدف شناسایی و تجلیل از عوامل سهیم در امر تربیت اسلامی شهر تهران با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد .

صاحب‌خبر -

نخستین جشنواره برترین‌های تربیت اسلامی با هدف شناسایی و تجلیل از عوامل سهیم در امر تربیت اسلامی شهر تهران با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد .

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم با بیان اینکه امروز جریان تربیت غیررسمی در کشور به قدری قدرتمند شده که نظام تربیت رسمی را به چالش کشانده و نفس تربیت رسمی را به شماره انداخته است، گفت: باید این جریان را به رسمیت بشناسیم و آن را به حال خود رها نکنیم.

وی با بیان اینکه جامعه صالح، جامعه‌ای است که حقیقت‌مدار، عقل‌گرا و خرد ورز است، اظهار کرد: این جامعه عدالت‌محور، قانونمند و مهرورز و افرادش مسوولیت‌پذیر هستند.

وی افزود: برای تحقق یک جامعه صالح و سالم، شکل‌گیری هویت اجتماعی شهروندان لازم است، اگر هویت جمعی براساس موازین اسلامی شکل بگیرد، جامعه صالح با ویژگی‌هایی که گفته شد، استقرار می‌یابد چرا که اساس شکل‌گیری هویت جمعی تربیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه جهت‌دهی به این هویت جمعی براساس موازین اسلامی در سند تحول بنیادین مورد اشاره قرار گرفته است، اظهار کرد: دو جریان تربیت رسمی و غیررسمی در کشور وجود دارد که متولی جریان تربیت رسمی، نظام تعلیم و تربیت است که وزارت آموزش و پرورش به نمایندگی از حاکمیت، امر برنامه‌ریزی و ساماندهی این نظام رسمی را برعهده دارد اما جریان تربیت غیررسمی سازماندهی شده نیست.

چهاربند افزود: در طول سال‌های گذشته جای تربیت رسمی و غیررسمی به لحاظ ابعاد و گستردگی در حال تغییر است و این امر به یک چالش تبدیل شده است، این در حالی است که در دهه 40 جریان تربیت رسمی پررنگ‌تر بود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه امروز در محیط تربیت غیررسمی از جمله فضای مجازی روزانه چندین میلیون صفحه با محتواهای متنوع و متعدد ایجاد و در اختیار کابران قرار می‌گیرد، گفت: وضعیت شبکه‌های تلویزیونی بیگانه نیز با دهه‌های گذشته قابل مقایسه نیست؛ در واقع اگر همه این عوامل را با هم مقایسه کنیم، در می‌یابیم که نظام تربیت غیررسمی به عنوان یک رقیب جدی و تاثیرگذار در امر تربیت وارد شده و هر روز گسترده می‌شود، به گونه‌ای که دارد نفس تربیت رسمی را در رقابت به شماره می‌اندازد.

وی تصریح کرد: همه آمارها و مطالعات نشان می‌دهند که جریان تربیت غیررسمی به قدری قدرتمند شده که تربیت رسمی را به چالش کشانده و از اثربخشی‌اش کاسته است. راهکار برون رفت از این چالش را مداخله موثر و مدیریت تربیت غیررسمی می‌دانیم. باید این جریان را به رسمیت بشناسیم و بر اثرگذاری‌اش اعتراف کرده و آن را به حال خود رها نکنیم تا بتوانیم همسویی‌اش را با جریان تربیت رسمی ایجاد و ابتکار عمل را در دست بگیریم.

چهاربند با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از سازوکارهای جریان تربیت غیررسمی از حوزه اختیارات ما و قلمروی سیاسی کشور بیرون است، گفت: لازم است هسته مرکزی متحدی از جریان تربیت رسمی و غیررسمی در داخل کشور ایجاد و آن را تقویت کنیم تا بلکه بتوانیم از اثربخشی جریان تربیت غیررسمی بکاهیم. جدایی و پراکندگی سازوکارهای رسمی و غیررسمی داخل کشور امروز مانند سم است.

مدیرکل وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین راهکارهای این هم‌افزایی را مورد تاکید قرارداده و باید آن را پیاده کنیم.

اولین همایش برترین‌های تربیت اسلامی شهر تهران

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عالم ماده، عالم تحول و تغییر است و این تغییر در همه ذرات عالم ماده قابل مشاهده است، گفت: منشاء تحول و تغییر هم در واقعیت پدیده مادی نهفته است.

وی افزود: در دنیا برخی پدیده‌ها از استعداد بالاتری برخوردارند و براساس ادبیات وحی و واقعیت تاریخ عالم ماده، انسان در میان پدیده‌های عالم از بالاترین استعداد برخوردار است و این استعداد متراکم موجب شده که او از قابلیت آراستگی به کمالات بالاتر بهره‌مند باشد و بتواند در میان همه پدیده‌ها از افتخار خلیفه‌اللهی بهره‌مند شوند.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه به فعلیت رسیدن این استعداد از حالت بالقوه به بالفعل یک راه بیشتر ندارد و آن "تربیت" است، گفت: به هر میزان که مربی لایق‌تر و توانمندتر بوده و عزم راسخ‌تری داشته باشد، در امر تربیت موفق‌تر خواهد بود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در این میان اولین گام برای کسی که دغدغه دیگران را دارد آن است که صادقانه به فکر تربیت خویش باشد. باید مربیان و همه ما در ابتدا برای اثرگذاری و تربیت موفق‌تر به تربیت خود همت بگماریم.

در این مراسم ضمن تجلیل از شماری از خانواده‌شهدای آموزش و پرورش، از دستگاه های و رسانه های فعال و همراه در این عرصه از جمله ایسنا با اهدای لوح و تندیس تقذیر شد.

اولین همایش برترین‌های تربیت اسلامی شهر تهران

اولین همایش برترین‌های تربیت اسلامی شهر تهران

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما