شناسهٔ خبر: 37608792 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تلخ و شيرين يحيي در پرسپوليس

از برد شش گله تا از دست رفتن قهرماني

صاحب‌خبر -

به گزارش وبسايت نود، پرسپوليسي‌ها ليگ نوزدهم را با گابريل کالدرون آرژانتيني آغاز کردند و حالا با منتفي شدن حضور کالدرون در ادامه فصل يحيي گل‌محمدي را روي نيمکت خود مي‌بينند. گل‌محمدي که در ليگ برتر سابقه‌ي هدايت تيم‌هاي صبا، پرسپوليس، نفت، ذوب‌آهن، تراکتورسازي و شهر خودرو را در کارنامه دارد، براي دومين بار است که هدايت پرسپوليسي‌ها را بر عهده مي‌گيرد. يحيي اولين بار در ليگ دوازدهم به عنوان سرمربي پرسپوليس انتخاب شد. او در آن دوره از رقابت‌هاي ليگ برتر در ابتداي فصل هدايت صبا را بر عهده داشت. حضور گل‌محمدي در صبا بيش از 9 هفته طول نکشيد و به عنوان دستيار مانوئل ژوزه در کادر فني پرسپوليس مشغول به کار شد و در پايان نيم فصل اول سرمربي پرسپوليس شد.

وضعيت يحيي اين بار اما متفاوت‌تر از ليگ دوازدهم است. او مربي با تجربه‌تري شده و نتايج قابل قبولي از جمله دو قهرماني پياپي جام حذفي همراه با ذوب‌آهن را در کارنامه خود دارد. يحيي علاوه بر قهرماني جام حذفي با ذوب‌آهن، همراه با نفت تهران با سوم شدن در ليگ برتر سهميه حضور در ليگ قهرمانان آسيا و همراه با شهر خودرو با چهارم شدن در ليگ برتر سهميه حضور در پلي‌آف ليگ قهرمانان آسيا را کسب کرده است. به بهانه‌ي حضور دوباره گل‌محمدي در پرسپوليس، روزهاي تلخ و شيرين او در نيم فصلي که هدايت سرخپوشان پايتخت را بر عهده داشت را مرور کرده‌ايم.

برد پر گل در جام حذفي

پرسپوليس با هدايت يحيي گل‌محمدي در مرحله يک شانزدهم نهايي جام حذفي فصل 92-1391 در ورزشگاه آزادي به مصاف ملوان بندر انزلي رفت. شاگردان يحيي در يک بازي برتر برد پر گلي را مقابل ميهمان خود کسب کردند. پرسپوليس موفق شد در روزه درخشش کريم انصاري‌فرد با 6 گل ميهمان خود را شکست دهد. انصاري‌فرد در آن بازي هت‌تريک کرد. ديگر گل‌هاي پرسپوليس را هم هادي نوروزي 2 بار و غلامرضا رضايي به ثمر رساندند. البته آن برد 6 گله پرسپوليس تنها برد 6 گله آن‌ها در آن فصل نبود. در هفته‌ي چهاردهم ليگ برتر هم پرسپوليسي‌ها با 6 گل پيکان را شکست دادند. در آن بازي گل‌محمدي به عنوان کمک ژوزه روي نيمکت پرسپوليس حضور داشت.

اختلاف يحيي با مهدوي‌کيا و خداحافظي موشک

يحيي گل‌محمدي در حالي به عنوان سرمربي پرسپوليس انتخاب شد که دو همبازي او در جام جهاني 2006 آلمان مهدي مهدوي‌کيا و علي کريمي در اين تيم بازي مي‌کردند. يحيي با مهدوي‌کيا به مشکل خود و در اواخر اسفندماه بود که مهدوي‌کيا اعلام کرد از باشگاه با او تماس گرفته‌اند و کنار گذاشته شده. مهدوي‌کيا هم ديگر براي پرسپوليس به ميدان نرفت تا بازي فينال جام حذفي که در آن بازي براي خداحافظي حضور داشت. آن بازي هم حواشي عجيبي را به همراه داشت و مهدوي‌کيا چند دقيقه‌اي در روزي که تماشاگران از ابتداي نيمه دوم نام او را صدا مي‌زدند براي پرسپوليسي‌ها بازي کرد.

شب تلخ پرسپوليسي‌ها

در فصل 92-1391 پرسپوليس با يحيي گل‌محمدي به فينال جام حذفي رسيد و بايد در ورزشگاه آزادي به مصاف سپاهان مي‌رفت. بازي در پايان 120 دقيقه به تساوي 2 بر 2 انجاميد تا تکليف قهرمان جام در ضربات پنالتي مشخص شود. در ضربات پنالتي اين سپاهان بود که عملکرد بهتري داشت و در نهايت توانست از سد ميزبان خود بگذرد و در روزي که مهدي مهدوي‌کيا آخرين بازي خود را انجام مي‌داد، پرسپوليس را در ورزشگاه آزادي شکست دهد و قهرمان جام حذفي شود. آن باخت غير از اشک‌هاي مهدي مهدوي‌کيا در آخرين حضور رسمي‌اش در ميدان و جدايي علي کريمي از پرسپوليس، استعفاي يحيي گل‌محمدي را هم به همراه داشت و يحيي بعد از حضور در بازي آخر پرسپوليس مقابل تراکتور براي ليگ سيزدهم ديگر در پرسپوليس حضور نداشت.

7 شاگرد يحيي در پرسپوليس فعلي

در پرسپوليس فعلي 8 بازيکن حضور دارند که در گذشته با يحيي گل‌محمدي در تيم‌هاي مختلف کار کرده‌اند. سيد جلال حسيني، اميد عاليشاه، عليرضا بيرانوند، محمد نادري، وحيد اميري، محمد حسين کنعاني‌زادگان و کمال کاميابي‌نيا بازيکناني هستند که سابقه‌ي کار کردن با يحيي گل‌محمدي را در کارنامه دارند.

پرسپوليس در پايان ليگ دوازدهم به مقام هفتم رسيد. پرسپوليسي‌ها در جدول رده بندي نيم فصل دوم که هدايت آن‌ها بر عهده‌ي يحيي بود هم به مقام ششم ليگ برتر رسيده بودند. کريم انصاري‌فرد با 3 گل زده و 3 پاس گل در نيم فصل دوم، بهترين بازيکن يحيي در پرسپوليس ليگ دوازدهم بود.

نظر شما