شناسهٔ خبر: 37587383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

از سوی هیئت‌های نظارت شورای نگهبان صورت گرفت

قلـع‌ وقمـع اصـلاح‌طلبان

اشاره: روز یکشنبه داوطلبان کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات مجلس از طریق دریافت پیامک از سوی فرمانداری‌ها، از تأیید یا رد صلاحیت‌شان باخبر شدند. بر این اساس آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است، می‌توانند شکایت خود را ظرف پنج روز به شورای نگهبان ارائه کنند. اما پس از اعلام این خبر اسامی تعدادی از چهره‌های شاخص سیاسی که تأیید صلاحیت شدند یا صلاحیتشان احراز نشد در رسانه‌ها منتشر شد. تعدادی از این داوطلبان در گفت‌وگوی مستقیم با خبرنگاران خبر رد یا تأیید صلاحیت‌شان را اعلام کردند و تعدادی دیگر با انتشار توییت یا نوشته‌ای در فضای مجازی از وضعیت خود خبر دادند. بنا بر گفته سخنگوی شورای نگهبان، 30 درصد از ۱۵ هزار و ۶۱۸ داوطلب ثبت‌نام کننده (یعنی حدود 5200 نفر) انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده‌اند. گزارش‌های رسیده از شهرها حاکی است که کاندیداها و چهره‌های اصلاح‌طلب بسیاری مانند علی مطهری، محمود صادقی، غلامرضا حیدری، آذر منصوری، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی، معصومه ریاحی، بهرام پارسایی، علی شکوری راد، غلامرضا انصاری، شهیندخت مولاوردی، علی صالح‌آبادی، ابراهیم اصغرزاده، محمدصادق جوادی حصار، محمدعلی افشانی، قاسم میرزایی نیکو، جواد امام، رحمت‌الله بیگدلی، علی صوفی، احمد حکیمی پور، قدرت‌الله علیخانی و... رد صلاحیت شده‌اند و در مقابل اکثر کاندیداهای اصولگرا تأییدشده‌اند. البته در میان رد صلاحیت شدگان افراد اصولگرا نیز به چشم می‌خورند. پرسش این است که چرا افرادی که صلاحیت آن‌ها توسط هیئت‌های اجرایی پس از استعلام از مراجع چهارگانه تأییدشده بود، هیئت‌های نظارت آن‌ها را رد کرده‌اند. بر اساس اصل 99 قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان، نظارت در انتخابات است، نه دخالت در آن. گزارش پیش رو به نطق تند پیش از دستور عبدالرضا هاشم زایی و اظهارنظر دو نماینده دیگر مجلس می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

سخنگوی شورای نگهبان گفت: صلاحیت حدود ۳۰ درصد داوطلبان تأیید نشد. به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی اظهار کرد: از تعدادی که صلاحیتشان مورد تأیید واقع نشده است، یک تعدادی  شکایت نکردند که  ملحق به انصرافی‌ها می‌شوند ولی تعدادی شکایت کردند. وی گفت: مجموع آن‌هایی که شکایت کردند و از کسر آن  ۱۶ هزار و ۳۳ نفر، حدوداً ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر افرادی هستند که ما باید رسیدگی کنیم و در این مرحله رسیدگی اولیه صورت گرفت. وی افزود: خوشبختانه حدود ۳۰ درصد از افراد، صلاحیتشان مورد تأیید واقع نشده و نسبت به کسانی که صلاحیتشان مورد تأیید واقع‌شده یا کسانی که ما نتوانستیم به دلیل اینکه مدارک کامل نبوده، آدرس دقیق نبوده و اصطلاحاً مورد عدم احراز واقع شدند، نسبت به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

اعتراض تند هاشم‌زایی
نماینده تهران گفت: اگر قرار است مجلس در رأس امور نداشته باشیم یک مجلس مشورتی با اعضای انقلابی تشکیل دهید چراکه بیش از ۹۰ نفر در این مجلس رد صلاحیت شده‌اند. به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا هاشم‌زایی دیروز در نطق میان دستور خود گفت: «مهم‌ترین شوکی که طی این ۴۰ سال به بنده وارد شد، شهادت حاج قاسم سلیمانی بود شوک بعدی نیز صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها بود. 
اگر قرار است مجلس در رأس امور نداشته باشیم یک مجلس مشورتی با اعضای انقلابی تشکیل دهید. بیش از ۹۰ نفر در این مجلس رد صلاحیت شده‌اند. من نمی‌توانستم به علت سنم ثبت‌نام کنم از عده‌ای پرسیدیم که گفتند ما چون دیدیم کاره‌ای نیستم، نیامدیم. من به شورای نگهبان تبریک می‌گویم و سخنگوی این شورا به‌عنوان فتح‌الفتوح در تلویزیون حاضر می‌شود و درباره بررسی صلاحیت‌ها صحبت می‌کند. بنده از رهبری می‌خواهم یک دادگاه صالحه تشکیل شود و این ۹۰ نفر به همراه سخنگوی شورای نگهبان باهم محاکمه شوند. زمانی که قانون اساسی نوشته می‌شد خبرگان اول آن را می‌نوشت، آنجا بحث بود که نظارت را به چه کسی بدهیم از اعضای شورای نگهبان می‌خواهم آن مذاکرات را بخوانند. ما این را به شورای نگهبان دادیم که شش فقیه عادل آنجا هستند. امیدوارم شورای نگهبان فوراً نظر خود را برگرداند.»

تذکر کواکبیان درباره انتخابات
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یک ماه دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده و گویا صداوسیما خواب است و هیچ کاری برای مشارکت گسترده مردم انجام نمی‌دهد؛ شورای نگهبان دقت کند که باعث کاهش مشارکت مردم نشود. مصطفی کواکبیان نماینده تهران در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیما گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه برگزار می‌شود، یک ماه دیگر تا تبلیغات انتخابات باقی‌مانده است، صداوسیما در خواب است و هیچ کاری برای حضور گسترده مردم در انتخابات انجام نمی‌دهد و البته نهادهای دیگر نیز همین‌گونه هستند. وی همچنین خطاب به شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان نیز باید در سخت‌گیری‌هایی که بر اساس قانون است، دقت کنند که باعث کاهش مشارکت مردم نشوند.

اظهارات میرزایی نیکو
یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت که شب یکشنبه ۳۰ نماینده مجلس برای حضور در انتخابات تأیید صلاحیت شدند. قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ طبق اطلاع ما در مرحله اول ۱۲۰ نماینده داوطلب نمایندگی رد صلاحیت شده بودند که شب یکشنبه یک‌مرتبه ۳۰ نماینده را تأیید صلاحیت کردند. وی توضیح داد: تا آخر وقت اداری روز یکشنبه به این نمایندگان گفته بودند که صلاحیتتان رد شده اما به‌یک‌باره آخر شب یکشنبه به آن‌ها اعلام کردند که صلاحیتشان تأییدشده لذا در حال حاضر تعداد نماینده‌های فعلی که برای انتخابات مجلس یازدهم قصد کاندیداتوری دارند و رد صلاحیت شده‌اند ، ۹۰ نفر است.

تأیید 14 نماینده تهران
دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی گفت: طبق آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده، تاکنون صلاحیت ۱۴ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران تأیید صلاحیت شده‌اند که لیست نهایی جبهه اصلاحات در انتخابات پیش‌رو پس از جمع‌بندی‌های لازم از طریق شورای اصلاح‌طلبان و احزاب سیاسی اطلاع‌رسانی می‌شود. محمدرضا راه‌چمنی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به تأیید صلاحیت خود خاطرنشان کرد: تاکنون صلاحیت نامزدهایی چون مصطفی کواکبیان، مجید انصاری، علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، پروانه مافی، احمد مازنی، فریده اولاد قباد و برخی چهره‌های شاخص و نمایندگان فعلی تأیید شد. شانس سرلیستی مجید انصاری برای این حوزه انتخابیه بسیار زیاد است.

برچسب‌ها:

نظر شما