شناسهٔ خبر: 37573132 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سالاری در گفتگو با مهر:

شهرداری‌ها وظیفه قانونی برای ایجاد کلانتری ندارند

نورا حسینی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در قانون وظیفه‌ای در خصوص ایجاد کلانتری برای شهرداری ها پیش بینی نشده اما شهرداری این خصوص مسئولیت اجتماعی دارد.

صاحب‌خبر -

محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر ، با بیان اینکه ما در برخی از مناطق به خصوص مناطق جدیدالاحداث مثل منطقه ۲۲ ، مناطق حاشیه تهران و حتی در برخی مناطق مرکزی، موضوع ناامنی را داریم که مطالبه جدی بسیاری از شهروندان است، گفت: به دلیل عدم پراکندگی متناسب کلانتری‌ها و نیز کمبود جدی کلانتری در برخی محلات، شاهد نا امنی در برخی از مناطق شهر هستیم.

وی ادامه داد: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف دارم که اخیرا هم در منطقه 22 بود، یکی از دغدغه‌های اصلی تعداد قابل توجهی از اهالی و دبیران شورایاری محلات، نبود کلانتری در محلات بود. در محلاتی که جمعیت کمتری دارند و قاعدتاً حضور و تردد مردم در سطح محله کمتر است، ناامنی نیز بیشتر می شود، اما اینکه گفته شود ایجاد کلانتری‌ها در وظایف شهرداری‌ها است، درست نیست، بلکه شهرداری ها باید به عنوان یک مسئولیت پذیری اجتماعی در این خصوص با نهادهای مسئول همکاری داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در هیچ بخش قانون، چنین وظیفه‌ای برای شهرداری‌های کشور پیش‌بینی نشده است. هر چند سرانه امنیت نیز بخشی جدایی ناپذیر از مجموعه سرانه‌های خدماتی مورد نیاز هر شهر مانند سرانه‌های درمانی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، فضای سبز، تفریحی و … است اما نیروی انتظامی، وزارت کشور و استانداری‌ها باید چنین مسئولیتی را برای ایجاد امنیت پذیرفته و بر اساس طرح‌های جامع و پراکندگی جمعیت نحوه استقرار و ایجاد متناسب کلانتری‌ها را انجام دهند.

سالاری افزود: در این میان، شهرداری‌ها نقش تسهیل‌گری دارند یعنی می‌توانند با تأیید شورا در روند صدور پروانه، عوارضی دریافت نکنند یا اگر زمینی مناسب وجود داشته باشد، آن را برای ایجاد کلانتری اختصاص دهند و یا در احداث آن بر اساس قوانین ملاک عمل همکاری و کمک کنند. به طور مثال در منطقه ۲۲ چنین قابلیتی وجود داشت و زمانی که با استفاده از قاعده ۳۰-۷۰، هفتاد درصد اراضی بالای ۱۰ هزار متر مربع در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت، می‌توانست و  می بایست چنین سرانه‌هایی را در کنار  سایر سرانه های خدماتی ایجاد کند هرچند از لحاظ قانونی وظیفه با شهرداری نیست ولی از لحاظ ایفای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، شهرداری‌ها در این حوزه مسئولیت دارند.

وی در خصوص اظهارات رییس پلیس پایتخت مبنی بر عدم توجه شهرسازان به پیوست‌های امنیتی و انتظامی گفت: دغدغه ایشان درست است و باید در فرایند های تدوین طرح های توسعه شهری و شهرسازی کشور، شهرسازان و برنامه ریزان شهری به موضوع تامین امنیت و پیوست های امنیتی از جمله در نظر گرفتن فضاهای لازم برای تامین سرانه های امنیتی و انتظامی در کنار سایر سرانه های خدماتی شهر توجه کنند.

به گزارش مهر، روز گذشته رئیس پلیس پایتخت از عدم توجه شهرسازان به پیوست‌های امنیتی و انتظامی گلایه کرد و گفته بود: متأسفانه این موضوع در شهرسازی‌های جدید لحاظ نمی‌شود و می‌بینید که در یک منطقه ۱۰ هزار خانه درست می‌شود، بدون کلانتری.

نظر شما