شناسهٔ خبر: 37571930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

عراقچی ماجرای بازداشت سفیر انگلیس در تهران را روایت کرد

خارجی ناشناس

صاحب‌خبر -
«راب مک ایر»، سفیر انگلیس در تهران که روز گذشته در تجمع اعتراضی شماری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر حضور یافته بود، برای ساعاتی بازداشت و کمی بعد آزاد شد. این اتفاق که با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد، در حالی بود که شماری از نمایندگان مجلس نسبت به حضور سفیر انگلیس میان تجمع کنندگان عصر شنبه تذکر دادند و از وزارت خارجه درخواست کردند این موضوع را پیگیری کند. همزمان مقام‌هایی از کشورهای اروپایی هم نسبت به بازداشت کوتاه سفیر انگلیس اعتراض کردند. «مک ایر» در اولین واکنش به بازداشت کوتاه مدتش در حساب توئیتر نوشت که «در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم.» او با رد حضورش در تجمع شنبه شب دانشجویان مقابل دانشگاه امیرکبیر گفته است که تنها برای مراسم یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینی به آنجا رفته است. «مک ایر» نوشته است دلیل حضورش، بریتانیایی بودن برخی کشته‌شدگان بوده و طبیعی است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کند. او با بیان اینکه «پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعار دادن کردند، محل را ترک کردم»، افزود: «من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیرقانونی است.» دومینک راب، وزیر خارجه بریتانیا ساعاتی بعد با انتشار بیانیه‌ای بازداشت سفیر کشورش را اقدامی بی دلیل و ناموجه دانسته و آن را نقض فاحش قوانین بین‌المللی خواند. 
ژوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از بازداشت کوتاه سفیر بریتانیا در تهران، از این اقدام انتقاد کرده و در یک توئیت خواستار تنش‌زدایی شد.  این در حالی بود که مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در موضعی مداخله‌جویانه در پیامی توئیتری، بازداشت سفیر انگلیس در تهران را «تخطی از کنوانسیون وین» خواند.
  بازداشت سفیر به عنوان یک خارجی ناشناس
واکنش به بازداشت سفیر بریتانیا در حالی بود که سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که سفیر انگلیس شب گذشته بازداشت نشده بود و فقط به عنوان یک فرد ناشناس خارجی در یک تجمع «غیرقانونی» به مدت چند دقیقه دستگیر شده بود. عراقچی در پیامی توئیتری نوشت: «او بازداشت نشده بود، اما در یک تجمع غیرقانونی به عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده است و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. 15 دقیقه بعد او آزاد شده بود.»  در همین رابطه برخی از نمایندگان مجلس در تذکراتی، نسبت به حضور سفیر انگلیس در تجمع دانشگاه امیرکبیر واکنش نشان دادند.  محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر نیز از وزیر خارجه خواست سفیر انگلیس را به عنوان عنصر نامطلوب تا ظهر اخراج کند. 

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه
رابرت مک ایر سفیر انگلیس در تهران به‌دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور‌خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد. در این دیدار به مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های وی به‌عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.

نظر شما