به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علیاکبر کریمی نماینده مردم اراک در صحن علنی امروز در سوال خود از زنگنه وزیر نفت مبنی براینکه پیشبینیهای لازم برای تامین سوخت کشتیها براساس قوانین بینالمللی جدید چیست، گفت: براساس قوانین بینالمللی و کنوانسیون حفظ محیط زیست باید میزان گوگرد در سوخت کشتیها به نیم درصد کاهش پیدا کند و بسیاری از کشورها تا قبل از سال ۲۰۲۰ این موضوع را به اجرا درآورده اند.
او با بیان اینکه در نفت کوره مورد استفاده در کشتیها اکسید گوگرد به صورت ضایعات از کشتیها در محیط زیست رها میشود، تصریح کرد: نفت کورهای که اکنون در حمل و نقل دریایی کشورمان استفاده میشود بین ۳ تا ۵ درصد گوگرد دارد و مطابق با قوانین بینالمللی در این حوزه در ۵ سال آینده یک تریلیون هزینه اجرای قوانین حوزه محیط زیستی سازمان بین المللی حمل و نقل دریایی میشود.
نماینده مردم اراک در مجلس افزود: خودداری صاحبان کشتیها از اجرای این قوانین موجب مشکلات بیمهای برای آنها خواهد شد و در حالی که ما در اجلاس ۲۰۱۴ خواستار تعویق اجرای قوانین مذکور شدیم، اما این درخواست مورد قبول قرار نگرفت و با توجه به اینکه ۴ درصد از مصرف سوخت حاصل از نفت در دنیا به حمل و نقل دریایی اختصاص دارد و نفت کوره بیشترین مصرف را در کشور و جهان دارد باید پیش بینیهای لازم انجام شود.
کریمی با اشاره به اینکه ایران حدود ۱۷ سال پیش قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در حمل و نقل دریایی را پذیرفته است، تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که براساس این قانون باید اجرایی شود نصب یک قطعه فنی در خروجی سوخت کشتیها است تا مانع از انتشار اکسید گوگرد در هوا شود و در حال حاضر هیچ کدام از کشتیهای ما این قطعه را نصب نکرده اند.
او بیان کرد: نفت کوره به عنوان یکی از سوختهای ارزان نسبت به گازوئیل مزیت نسبی برای حمل و نقل دریایی است و با توجه به قوانین جدید این هزینهها طی سالهای آینده به شدت افزایش پیدا میکند و صرفه اقتصادی حمل و نقل دریایی به مخاطره میافتد و در حالی که ۷۰ درصد هزینههای حمل و نقل، ترابری، باربری و سایر خدمات دریایی مربوط به هزینه سوخت میشود افزایش قیمت سوخت این صنعت را در کشور به مخاطره میاندازد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: باید توجه کرد طی سالهای آینده درخواست برای نفت کوره با گوگرد بالا کاهش پیدا میکند و در حال حاضر ۹ پالایشگاه در کشور مشغول تولید نفت کوره هستند و ۵۲ میلیون لیتر صادرات در این حوزه داریم و میلیونها دلار در سال، کشتیها نفت کوره خریداری میکنند تعبیر استاندارد سوخت زیانهای اقتصادی فراوانی به دنبال خواهد داشت و سوال من این است که وزارت نفت در حالی که ۱۵ سال از ۱۷ سالی که از عضویت ایران در این کنوانسیون در دوره آقای زنگنه بوده است چه برنامه ریزی برای حل این مشکلات کرده است.
نماینده مردم اراک ضمن انتقاد از بیتوجهی وزارت نفت و صنایع تبدیلی و پالایشگاهی گفت: بسیاری معتقدند تاکید آقای زنگنه بر خام فروشی به جای توسعه پالایشگاهی باعث اثرگذاری تحریمها در صنعت نفت کشور شده و آیا او میتواند نام یک پالایشگاه را که در دوره مسئولیت او آغاز و به بهره برداری رسیده است ببرد و اگر نبود پیش بینیهای صورت گرفته برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اراک در دولتهای گذشته امروز تحریم بنزین کشور را با مخاطره مواجه میکند.
کریمی تصریح کرد: در این شرایط است که شاهدیم علیرغم آمادگی قرارگاه سازندگی برای ساخت فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس وزارت نفت همکاریهای لازم را صورت نمیدهد.
انتهای پیام/
نظر شما