شناسهٔ خبر: 37568239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گزارشی از برگزاری مراسم یادبود درگذشتگان حادثه سقوط هواپیما در دانشگاه‌ها؛

عزاداری واقعی، یادبود بدون سوء استفاده سیاسی

دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران،امام صادق(ع)،خواجه نصیر، علم وصنعت، علامه طباطبایی، تبریز و شیراز در ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سقوط هواپیما و دانشجویان و دانش‌آموختگانی که از مسافران هواپیما بودند مراسم یادبود برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم یادبود جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برگزار شد، مراسماتی که بدون پرداختن به حواشی و سوء استفاده از خون دانشجویان و قربانیان حادثه سقوط هواپیما به عزاداری پرداخته و یاد عزیزان از دست رفته را گرامی داشتند.

دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران،امام صادق(ع)،خواجه نصیر، علم وصنعت،  شهیدبهشتی، علامه طباطبایی، تبریز و شیراز در ابراز همدردی با خانواده جانباختگان سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ و جانباختن تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگانی که از مسافران این هواپیما بودند مراسم یادبود برگزار کردند.

مراسمات یادبودی که نه ردپای سفیر انگلیس در آن ها پیدا بود و نه علیه شهدا و سرداران نظام اسلامی فحاشی شد، نه قصد سوء استفاده سیاسی مغرضانه دارند و نه می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، نه صدای دونالد ترامپ می شوند و نه برای شبکه های بیگانه خوراک خبری آماده می کنند، صرفا آمدند برای دوستان از دست رفته شان عزاداری کنند، شمعی روشن کنند و فاتحه ای بخوانند.

یادبود قربانیان حادثه هواپیمای بویینگ 737 در دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاهیان دانشگاه علم و صنعت برای گرامیداشت یاد جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی در مقابل سَردر اصلی این دانشگاه تجمع کردند.

جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عصر یکشنبه 22 دی‌ یاد جان‌باختگان این سانحه را گرامی‌ داشتند.دانشجویان با حضور در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه امیرکبیر با قرائت فاتحه، یاد جان‌باختگان سانحه بوئینگ 737 را گرامی داشتند.

دانشجویان دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی هم مانند سایر دانشجویان از ساعت ۱۲:۳۰ یکشنبه (۲۲ دی‌ ماه) با روشن کردن شمع و خواندن شعری به صورت دسته‌جمعی یاد دانشجویان جان‌باخته‌ در سقوط هواپیمای اوکراینی را گرامی داشتند.

دو تن از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در میان جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی بودند.

همچنین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در دانشکده‌های پزشکی، پرستاری، داروسازی و چند دانشکده دیگر با روشن کردن شمع و برگزاری مراسمی یاد دانشجویان و هموطنان جانباخته در سانحه هواپیمای اوکراینی را گرامی داشتند.

مراسم یادبود جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تبریز

در این مراسم عنوان شد که جمع حاضر در دانشگاه هنر اسلامی تبریز جزو معترضان نیستند، چرا که جای معترض در خیابان است و این مراسم تنها به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراینی برگزار می‌شود.

همچنین حاضران در مراسم یادبود جانباختگان حادثه هواپیمایی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز همزمان با نواختن دف، سرود "مرغ سحر" را خواندند.

دانشجویی که در این مراسم به نمایندگی از جمع حاضر سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: جان تک تک دانشجویان جان باخته حتی آنهایی که اسمشان هم در میان جانباختگان نیامده، برای ما مهم است.  

وی اضافه کرد: این مراسم را برگزار کردیم تا خاطره‌ای برای خودمان بسازیم و تا آخر عمر یادمان بیاید که چه عزیزانی را از دست دادیم.

این دانشجو در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه جای فرهنگی است، گفت: اگر اکنون با امنیت می‌توانیم صدایمان را بلند کنیم، به خاطر اجرای قانون در کشور است.

دانشجویان دانشگاه تبریز نیز با برگزاری مراسم یادبود برای جانباختگان حادثه سقوط هواپیما با بازماندگان این حادثه اظهار همدردی کردند. همچنین در این مراسم، سرود "یار دبستانی من" توسط دانشجویان حاضر در این مراسم خوانده شد.

مراسم گرامیداشت جانباختگان سانحه هوایی روز ۲۴ دی‌ماه در هیأت میثاق با شهدا برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، این مراسم روز سه شنبه ۲۴ دی‌ماه از ساعت ۱۹:۳۰ ، با سخنرانی حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی برگزار خواهد شد.

برنامه هیأت میثاق با شهدا در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی شریف

سایر دانشگاه ها

یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال با علامت ثبت VR-PSR که با شماره پرواز ۷۵۲ در ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی‌یف پرواز خود را آغاز کرد که  پس از قطع ارتباط با بخش کنترل ترافیک، در ساعت ۶ و ۱۸ دقیقه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی بود. بیش از ۳۱ دانش‌آموخته دانشگاه‌ های مختلف کشور ازجمله صنعتی شریف، امیرکبیر، ‌ علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی در این حادثه جان خود را از دست دادند.

نظر شما