شناسهٔ خبر: 37557287 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بافت فرسوده از مهمترین تهدیدات ساوه در برابر زلزله است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: با توجه به شناسایی 6 گسل فعال در شهرستان‌های ساوه و زرندیه، بافت‌های فرسوده زیاد شهری و روستایی در ساوه از مهمترین تهدیدات این شهرستان در برابر زلزله است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حمیدرضا غیاثی ظهر امروز در نشست تخصصی با مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور اظهار کرد: کشور ایران بر اساس موقعیت جغرافیایی ویژه جزء ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان و در وقوع حوادث و بلایای طبیعی جزء پنج کشور دنیا است.

وی ادامه داد: سوانح طبیعی به علت عدم شناخت و آمادگی ما در مقابله با آنها به بلایا تبدیل می‌شوند اما این در حالی است که زمین و طبیعت روال عادی خود را طی می‌کنند، همان‌گونه که در سیل سال گذشته شاهد بودیم که بیشترین علل خسارت‌ها، ساخت و سازها در بستر رودخانه‌ها بود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی به لحاظ خطرپذیری یک ایران کوچک است که پتانسیل وقوع بیشتر اتفاقات را دارد و بر اساس مطالعات انجام شده این استان با ویژگی‌های منحصر به فرد خود از جمله صنعت، مستعد انواع مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی است.

غیاثی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده مرکزی جزء استان‌های با ضریب بالای زلزله است و تاکنون در این استان 47 گسل فعال شناسایی شده که 6گسل آن در شهرستان‌های ساوه و زرندیه می‌باشد.

وی یادآور شد: ما در استان مرکزی به لحاظ تهدیدات زلزله دارای وضعیت بسیار نامطلوبی هستیم و فعالیت گسل‌ها در طی سال‌های گذشته خسارات زیادی را به همراه داشته که نمونه آن زلزله بوئین‌زهرا در سال ۴۱ بوده است که خسارات و تلفات جانی زیادی به بار آورده اما با این وجود بازهم فعالیت‌ این گسل‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: به‌طور متوسط طی ۱۰۰ سال گذشته در کشور ۱۳ هزار زلزله شدید داشتیم و با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه انسان‌ها جان آنها است باید به بحث ایمنی ساختمان‌ها بیشتر توجه شود.

غیاثی ابراز داشت: تنها راه مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله که مخرب‌ترین آنها است و امکان پیش‌بینی و مقابله با آن وجود ندارد پیشگیری و آموزش است که یکی از این راه‌ها مقاوم‌سازی و توجه به بیمه ساختمانی است.

وی با بیان اینکه اغلب بلایای طبیعی غیرقابل کنترل انسان هستند اما با پیشگیری و آموزش می‌توانیم خسارت‌های آن را به حداقل برسانیم، یادآور شد: شهرستان ساوه به عنوان دومین شهر استان مرکزی دارای بافت‌های فرسوده زیاد شهری و روستایی است که می‌تواند تهدیدی جدی در بروز حوادث احتمالی از جمله زلزله باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی اظهار داشت: سیل ایام نوروز امسال یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها استان مرکزی وارد کرد که بر اثر آن به ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

غیاثی افزود: از حدود 25 میلیون  واحد مسکونی در کشور ۱۲ درصد آنها تحت پوشش بیمه هستند و از بیش از 444 هزار واحد مسکونی در استان مرکزی ۱۵ درصد آنها تحت پوشش بیمه قرار دارند و این استان با سه درصد بیشتر از میانگین کشوری رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

نظر شما