شناسهٔ خبر: 37552791 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش بس شکننده در لیبی

تهران - ایرنا - رسانه های منطقه ای و بین المللی امروز اعلام کردند که ژنرال حفتر، فرمانده ارتش شرق لیبی به وساطت ترکیه و روسیه برای حل اختلافات در لیبی تمکین کرد و پیشنهاد آتش بس آنها را پذیرفت.

صاحب‌خبر -

با وجود اینکه اغلب این رسانه ها با نگاهی خوشبینانه به موضوع آتش بس لیبی پرداختند اما برخی شواهد از شکننده بودن این آتش بس از سوی طرفین حکایت می کند.

در حالی که  خبرگزاری اسپوتنیک روسیه سحرگاه امروز/یکشنبه/ اعلام کرد ژنرال "خلیفه حفتر" فرمانده ارتش شرق لیبی پذیرفت که آتش‌ بس در غرب این کشور از بامداد یکشنبه (به وقت محلی) برقرار شود، اما برخی رسانه ها دیگر همچنین از پیشروی ژنرال حفتر در مصراته خبر دادند.

برخی از اخبار همچنین حاکی است که در پیشروی نیروهای حفتر در مصراته، حتی چند نیروی ترکیه ای نیز جان خود را از دست داده و همچنین شش نیروی ترکیه‌ای دیگر در جریان درگیری‌هایی که اخیرا در شرق شهر مصراته رخ داد، زخمی شده و در بیمارستان "نالوت" به سر می‌برند.

روزنامه الشرق الاوسط امروز گزارش داد که نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" به فرماندهی ژنرال حفتر از مرکز رسانه جنگ خود بخشی از اعترافات یکی از نیروهای مسلح وابسته به دولت وفاق ملی لیبی را که اخیرا در محور صلاح‌الدین بازداشت شد، درخصوص حضور افسران ترکیه‌ای در اتاق‌های عملیات گروه‌های شبه‌نظامیان این دولت پخش کردند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، همین تلفات موجب شد تا ترکیه به پیشنهادات متعدد به ویژه از سوی دولت روسیه برای استقرار آتش بس در لیبی رضایت دهد و راه ها را برای پیشبرد این طرح در ولت وفاق ملی لیبی هموار کند تا جایی که هر دو طرف دعوا در لیبی از جمله دولت وفاق و نیز ارتش ملی به این طرح پیشنهادی از سوی مسکو و آنکارا رضایت دادند.

براساس این گزارش، "احمد المسماری" سخنگوی نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر آتش‌بس در منطقه غرب لیبی را از بامداد امروز به وقت محلی اعلام کرد.

اما روز جمعه بود که وی در بیانیه‌ای با وجود استقبال از ابتکار عمل "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه برای توقف درگیریها،  ضمن تروریست خواندن دولت وفاق ملی به ریاست "فائز السراج" مورد تایید سازمان ملل تأکید کرد که نیروهای مسلح لیبی در عین حال به جنگ خود ادامه می‌دهند.

در عین حال روزنامه "دیلی میل" انگلیس از طرابلس خبر داد که السراج نیز به رغم پذیرش این آتش بس آن را مشروط توصیف کرد و گفت که اگرچه او از ابتکار روسیه و ترکیه برای برقراری آتش بس استقبال می کند اما تنها در صورتی به آن پایبند می ماند که ژنرال حفتر از همه مواضع قبلی که تصرف کرده است عقب نشینی کند، اقدامی که به اعتقاد تحلیلگران بعید است از سوی فرمانده ارتش شرق لیبی مورد پذیرش قرار گیرد.

وی با استناد به اظهاراتش در مذاکرات چند روز گذشته اش با نخست وزیر ایتالیا، در ماهیت این آتش بس تشکیک و پیش بینی کرد که با برخی پیشروی هایی که ژنرال حفتر در جنگ با دولت به ویژه در طرابلس و مصراته داشته است بعید است به راحتی حاضر شود به این آتش بس پایبند بماند.

السراج بعد از رایزنی‌هایش با جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا در رم گفته بود که شرط امضای توافق آتش‌بس عقب‌نشینی نیروهای مهاجم است که به نظر نمی‌رسد آماده برای این کار باشند زیرا این ارتش غیرقانونی شیوه‌های دیگری را دنبال می‌کند.

کونته نیز گفت: ایتالیا تمام تلاش خود را برای تقویت مشارکت اتحادیه اروپا در آرام کردن اوضاع لیبی به کار خواهد گرفت.

شبکه الجزیره قطر هم صبح امروز به نقل از المسماری اعلام کرد نیروهای ارتش شرق لیبی به شرطی به آتش‌بس پایبند خواهند بود که طرف مقابل هم به آن پایبند باشد و الا به هر گونه نقض آتش‌بس پاسخی سخت داده خواهد شد.

برهمین اساس هم بود که برخی منابع از بخش اطلاع‌رسانی جنگ وابسته به نیروهای دولت وفاق ملی گفتند که نیروهای ژنرال حفتر به رغم ادعای خود برای پایبندی به آتش بس، چند بار آن را نقض کرده و مواضع دولت وفاق را در محور صلاح الدین به صورت بی‌هدف با خمپاره هدف قرار دادند.

در مقابل نیروهای حفتر نیز از نقض آتش‌بس توسط نیروهای دولت وفاق ملی خبر دادند، مثلا سرلشکر "المبروک الغزوی" فرمانده گروه عملیات منطقه غرب به الجزیره گفت: "شبه‌نظامیان اقدام به نقض آتش‌بس در بسیاری از محورها با تمامی انواع سلاح‌ها کردند و ما همچنان متعهد به بیانیه صادره از سوی فرماندهی کل  بوده و منتظر دستورات جدید  هستیم".

البته بسیاری دیگر از رسانه های منطقه ای نیز بر شکننده بودن این آتش بس و در واقع واهی بودن آن صحه گذاشته و از صبح امروز در چند گزارش به مواردی از نقض این آتش بس اشاره کردند، از جمله سایت "بوابة أفریقیا" صبح امروز از وقوع درگیری‌هایی شدید در نزدیکی ذخایر نفت در مسیر فرودگاه و صلاح الدین در جنوب طرابلس خبر داد.

این در حالی است که  به رغم انتشار این اخبار، سازمان ملل از اعلام آتش‌بس و توقف عملیات نظامی از سوی طرف‌های لیبیایی استقبال کرد و در همین حال "غسان سلامه" فرستاده ویژه این سازمان به لیبی طرف‌های درگیر را به آغاز گفت‌وگوی سیاسی پیش از پایان ماه میلادی جاری دعوت کرده است.

فرستاده سازمان ملل از تمام طرف‌ها خواست به آتش‌بس پایبند باشند و اجازه دهند تلاش‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات از طریق مذاکره به نتیجه مطلوب خود برسد.

در طرف دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه صبح امروز از دوحه قطر گزارش داد که دولت وفاق ملی نیز از نیمه شب گذشته حتی بعد از اعلام رسمی آتش بس، بارها آن را نقض کرده است.

براساس این گزارش، نیروهای دولتی از نیمه شب گذشته انواع تسلیحات به ویژه ادوات توپخانه ای را در بسیاری از موضاع در غرب این کشور مستقر کردند تا شاید بتوانند از حملات احتمالی نیروهای ارتش جلوگیری کنند، ادعایی که تاکنون واکنشی را از سوی دولت وفاق همراه نداشته است.

از آغاز تنش‌ ها میان دولت وفاق ملی و نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی (تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر) کشورهای مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه از ارتش ملی لیبی و کشورهای ترکیه و قطر نیز از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

لیبی از زمان سرنگونی "معمر قذافی" دیکتاتور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱ به ۲ دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. دولت وفاق ملی به ریاست "السراج" در طرابلس، غرب لیبی تشکیل شد و مورد حمایت جامعه جهانی است.

همزمان دولت موازی دیگری در شهر طبرق در شرق لیبی به نخست وزیری "عبدالله الثنی" و "عقیله صالح" رییس مجلس نمایندگان اعلام موجودیت کرد که ژنرال حفتر مورد حمایت آنان است.

در هر حال به رغم تلاش برخی از بازیگران منطقه و فرامنطقه در بحران داخلی لیبی برای استقرار آتش بس میان طرفین دعوای قدرت در این کشور، شواهد حاکی است که عدم پایبندی کامل طرفین به این آتش بس موجب شده است نه مردم این کشور و نه افکار عمومی منطقه و جهان امید چندانی به دوام و قوام این آتش نداشته تا بتوانند در آینده شاهد تحقق گفت وگوهای صلح در این کشور آفریقایی باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما