شناسهٔ خبر: 37551635 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد:

کاهش یک میلیارد دلاری واردات دارو در دستور کار است

تهران- ایرنا- دبیر توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشریح اقدامات این معاونت در حوزه‌های مختلف پزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه کاهش واردات دارو هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری داریم که برای ۵۰۰ میلیون دلار آن در معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

مصطفی قانعی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از داروی آلساوا افزود: برنامه تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با بیشترین میزان ارزبری، در دستور کار معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است، ارزبری این اقلام دارویی ۵۷۰ میلیون دلار است و معاونت علمی برنامه دارد که یک سال بعد از تولید این داروها، با کاهش ۱۶۰ میلیون دلاری ارزبری روبه‌رو شویم، میزان حمایت ما در این حوزه ۱۵۵ میلیارد تومان است که تاکنون بخشی عمده‌ای از آن تامین شده است و این می‌تواند صرفه‌جویی ارزی برای کشور را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: از منابعی که تا به حال تامین شده است، تولید ۴۴ محصول را در دستور کار قرار داده‌ایم، مقداری از مبالغ تامین شده از صندوق توسعه ملی و ۵۴ میلیارد تومان نیز به صورت کمک حمایتی پرداخت شده است، طبق هدفگذاری ما این سرمایه‌گذاری باید بتواند ارز بری ۱۵۰میلیون دلاری را موجب شود، به این شکل که در سال اول ۵۰ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت و در سال‌های آینده این عدد سیر صعودی را طی خواهد کرد.

قانعی افزود: از ۴۴ محصولی که تولید آن را در دستور کار قرار دادیم، هفت مورد داروی بیولوژیک و ۳۷ ماده اولیه دارویی است، البته برنامه اصلی ما تولید ۱۳۵ قلم محصول است که می‌تواند سهم عمده‌ای از واردات کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی یادآور شد: برای پیشرفت این هدفگذاری هم از تسهیلات موجود و هم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر استفاده کردیم، ضمن این که مکانیزم معافیت دارویی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک دیگر را نیز مدنظر قرار خواهیم داد. این طرح کاملا با هماهنگی سازمان غذا و دارو اجرا شده و کمک‌هایی بسیاری از سوی این نهاد برای تسهیل فرآیند تولید داروها ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اولویت‌بندی تولید این محصولات، فراخوان دادیم و با برگزاری جلسات تخصصی، از بین متقاضیان، بهترین شرکت را انتخاب و عقد قرارداد کردیم، اکنون نیز در حال نظارت به روند کاری‌شان هستیم.

قانعی تصریح کرد: هدفگذاری ما کاهش یک میلیارد دلاری واردات است که برای کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری آن برنامه‌ریزی شده و برنامه بسیار دقیقی در این خصوص وجود دارد.

وی بیان داشت: از بین داروهای بیولوژیک که اغلب رقم اول واردات در کشور را دارند، داروهای محصولات پلاسمایی هستند که اکنون خوشبختانه یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده مراحل اولیه ثبت دارو در سازمان غذا و دارو را پشت سر بگذارد و سال آینده نیز از آن رونمایی خواهد شد، ضمن این که رونمایی از داروی فاکتور ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: یک‌سری دارو نیز به توسعه دانش فنی دارند که پس از دستیابی به دانش فنی مورد نیاز تا اواخر سال ۹۹ رونمایی خواهند شد.

او گفت: قدم بعدی که معاونت علمی برداشته و حمایت از آن را ابلاغ کرده است، توسعه دانش فنی و تولید واکسن‌های انسانی است؛ دو واکسن روتا ویروس ۱۴۰۰ و پنموکوک ۱۴۰۱ و آنفولانزای فصلی تا سال ۹۹ وارد بازار خواهند شد. ضمن این که کسب دانش فنی مربوط به تولید مواد اولیه تا تابستان ۹۹ انجام می‌شود که به واسطه آن حدود ۵ ماده اولیه دارویی نیز وارد بازار خواهند شد.

قانعی تاکید کرد: تولید واکسن طیور نیز از جمله اولویت‌های ابلاغی معاونت علمی ریاست جمهوری است و بر همین اساس، واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آتیمای مسری و مواردی از این دست تا پایان سال ۹۹ رونمایی و توزیع خواهند شد.

داروی ایرانی «ویال تزریقی اداراوون» با نام تجاری «آلساوا» مخصوص بیماران مبتلا به ALS امروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازندگان آن در معاونت علمی ریاست جمهوری رونمایی شد، این دارو با هدف تامین نیاز بیماران و ارزآوری به کشور تولید شده است.

این بیماری به علت تحلیل سلول‌های شایع در محدوده نخاع اتفاق می‌افتد. پس از رخ دادن آن سلول‌های عصبی به مرور زمان تحلیل پیدا می‌کنند و علت آن هم هنوز مشخص نیست.
تحلیل رفتن سلول‌ها به ناکارآمدی عضلات منجر شده که در نهایت فرد به شدت لاغر می‌شود و اختلال در تکلم، مشکلات گوارشی و تنفسی را نیز به دنبال دارد.

افراد مبتلا به این بیماری تعدادشان اندک است اما درد و رنج بیماری و هزینه بالای درمان باعث شد داروسازان ایرانی تلاش خود را به کار بگیرند. در گذشته این دارو از ژاپن وارد کشور می‌شد و دو هزار بیماری که در ایران بودند باید از این طریق دارو را تامین می‌کردند.

تا قبل از تولید این دارو توسط محققان داخلی، بیماران به اجبار سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید این دارو هزینه می‌کردند.

به همین دلیل داروسازان دو شرکت دانش‌بنیان‌ داخلی پس از مدت‌ها تلاش بی‌وقفه موفق به تولید دارویی شدند که  که هزینه درمان بیماران مبتلا را به ۲۰ میلیون تومان در سال کاهش می‌دهد.

نظر شما