شناسهٔ خبر: 37546895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

«هیثم بن طارق» سلطان جدید عمان بر تخت نشست

درگذشت سلطان قابوس، معمار عمـان نوین

اشاره: سلطان قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی که بیش از 50 سال پادشاه عمان بود، پس از تحمل دوره‌ی چندساله بیماری در 79 سالگی درگذشت. سلطان قابوس کشور عمان را که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود، به‌سوی پیشرفت اقتصادی هدایت کرد و با اقداماتی نظیر رفع شکاف‌های طبقاتی و اجتماعی، مدرن‌سازی نظام آموزشی، برابری حقوق زنان و مردان، حفظ ثبات توأم با انجام اصلاحات در عرصه سیاسی و اجتماعی و... او را به یکی از محبوب‌ترین پادشاهان عرب در میان مردم کشورش تبدیل کرده بود. ازآنجایی‌که سلطان فقید عمان هیچ‌گاه ازدواج‌نکرده بود و فرزندی نداشت، همواره بحث و گمانه‌زنی پیرامون جانشینی او بسیار بود؛ اما روز گذشته دیوان سلطنتی عمان اعلام کرد که هیثم بن طارق آل سعید، ۶۵ ساله وزیر میراث و فرهنگ عمان و پسرعموی سلطان قابوس، به‌عنوان جانشین وی انتخاب‌شده است. سلطان جدید عمان در مراسم انتصاب رسمی خود اعلام کرد، رویکرد سلطان قابوس را در سطح سیاست خارجی ادامه می‌دهیم. گفتنی است سلطان قابوس که به دلیل جنگ های ظفار، تاج و تختش را مدیون ایران بود، همواره روابط دوستانه‌ای با کشورمان داشت. گزارش پیش رو که توسط مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار تدوین‌شده به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

شورای دفاع عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد، جلسه‌ای برای گشودن نامه سلطان قابوس برای انتخاب جانشینش برگزار شد و در آن نامه هیثم بن طارق بن سعید به‌عنوان سلطان جدید تعیین‌شده بود. پیش‌تر روزنامه‌های عمانی نوشته بودند، شورای دفاع عمان در جلسه‌ای فوق‌العاده در مقر خود در البستان تشکیل داد و مراسم ادای سوگند نیز در همان‌جا برگزار شد. همچنین مراسم تشییع و تدفین سلطان قابوس بعد از ادای نماز در مسجد جامع الاکبر در پایتخت برگزار و پیکر او در مقبره خانوادگی به خاک سپرده شد.

هیثم بن طارق کیست؟
هیثم بن طارق، وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله پسرعموی سلطان قابوس است. او گهگاهی به‌عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشته و پیش‌تر در وزارت خارجه عمان کار می‌کرده است. در همین راستا سفیر ایران در عمان اظهار کرد: از پادشاه جدید عمان به‌عنوان فردی یاد می‌شود که به دنبال صلح و آرامش است و درواقع راه سلطان قابوس را ادامه خواهد داد. حجت‌الاسلام محمدرضا نوری شاهرودی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با تحولات اخیر در عمان ازجمله فوت سلطان قابوس و تعیین جانشین وی گفت: «سفارت ایران در عمان در بیانیه‌ای درگذشت سلطان قابوس را به حکومت عمان و مردم عمان تسلیت گفت. سلطان قابوس همواره به دنبال صلح  و آرامش بود و روابط حسنه‌ای با ایران داشت، پادشاه جدید عمان نیز در صحبت‌های خود عنوان کرده است که در عرصه سیاست خارجی شیوه و منش سلطان عمان را ادامه خواهد داد. از پادشاه  جدید عمان به نیکی  یاد می‌شود. ما به پادشاه جدید عمان نیز تبریک می‌گوییم به نظر می‌رسد ایشان نیز راه و رسم  سلطان قابوس را ادامه دهند و دارای تفکر سازنده و هدفمند در پیشبرد امور داخلی عمان و سیاست خارجی این کشور است.»

سخنرانی سلطان جدید
سایت شبکه اسکای نیوز عربی، هیثم بن طارق سلطان جدید عمان در سخنرانی در مراسم انتصاب رسمی خود در این پست تأکید کرد: «همان سیاست سلطان قابوس را در سطح سیاست خارجی ادامه می‌دهیم که مبتنی بر همزیستی مسالمت‌آمیز بین ملت‌ها و حسن‌هم‌جواری است.» سلطان هیثم بن طارق تأکید کرد، سلطان قابوس کشوری مدرن و نهضتی استوار را بنیان نهاد. پادشاه جدید عمان تصریح کرد: «ما بر عدم‌مداخله در امور کشورهای دیگر اصرار داریم. با برادران خود در کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مسیر همکاری و همبستگی ادامه می‌دهیم و با کشورهای عربی تلاش می‌کنیم تا منطقه را از تنش‌ها دور نگه‌داریم. ما اساس روابط خود با کشورهای جهان را طبق رویکرد سلطان راحل می‌چینیم و روابط دوستانه با تمام کشورها را حفظ می‌کنیم.»

عزا در جهان عرب
مقامات امارات، اردن، مصر و قطر در پی درگذشت پادشاه عمان سه روز عزای عمومی اعلام کردند. وزارت امور ریاستی امارات در بیانیه‌ای به نقل از خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس این کشور نوشت: «ما امروز سوگوار رهبری هستیم که از برجسته‌ترین و خالص‌ترین فرزندان دو امت عربی و اسلامی بود و او چیزهای زیادی را به ملت خود بخشید.» عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز در بیانیه‌ای نوشت: «امت عرب امروز رهبری را از دست دادند که از باعزت‌ترین انسان‌ها و یک رهبر خردمند بود که زندگی‌اش را درراه کشور و ملتش بخشید. تاریخ نام او را به‌عنوان سمبل قدرت و اتحاد سلطنت عمان در طول نیم‌قرن ثبت خواهد کرد.»

نظر شما