شناسهٔ خبر: 37541430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

روستا‌های جنوب استان کرمان در محاصره سیل

صاحب‌خبر -

مدیرکل بحران استان کرمان گفت: در اثر بارندگی‌های سه روز گذشته بسیاری از روستا‌های جنوب استان کرمان درگیر سیل هستند و برتعداد آن‌ها افزوده می‌شود. مجید سعیدی مدیرکل بحران استان کرمان با اشاره به سامانه بارشی که نقاط مختلف استان را در برگرفته است در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: بارش برف و باران در جنوب، شرق و غرب استان کرمان به تناوب ادامه دارد و تا کنون سبب آبگرفتگی برخی مناطق روستایی و شهری شده است و در جنوب کرمان تعداد زیادی از روستا‌های ارتباطشان با مرکز شهر قطع است.او از مسدود شدن تعدادی از محور‌های استان کرمان خبر داد و افزود: تردد در جاده‌های کوهستانی استان تنها با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. او با بیان اینکه این بارش‌ها باعث طغیان و سیلابی شدن تعدادی از رودخانه‌های استان در قلعه‌گنج، جیرفت، رودبارو کهنوج شده است  بیان داشت: آبگرفتگی معابر در برخی شهرستان‌ها به ویژه در کرمان، جیرفت، ارزوئیه و قلعه‌گنج را داشتیم. مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با عنوان اینکه راه‌های روستائی ساردوئیه جیرفت به دلیل بارش سنگین برف مسدود است تصریح کرد: در شهرستان‌های کهنوج، رودبارو قلعه‌گنج تا کنون بیش از ۳۰ روستا به دلیل واقع شدن در مسیر سیلاب‌ها در محاصره آب قرار دارند و راه ارتباطی آن‌ها به دلیل طغیان رودخانه قطع است. اوبا بیان اینکه با تلاش بی‌وقفه راهداران شمال و جنوب استان کرمان تمامی راه‌های اصلی استان باز است عنوان کرد: جمعه شب گذشته تنها محور نگار- بافت و رابر – بزنجان در استان مسدود بود که با تلاش راهداران بازگشایی شده است و اکنون تردد انجام میشود، اما رانندگان از سفر‌های غیر ضرور بپرهیزند.سعیدی با تاکید بر اینکه تردد در جاده‌های کوهستانی استان بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست گفت: مردم از سفر‌های غیر ضرور واقعا بپرهیزند و در صورت نیاز به سفردر محور‌های کوهستانی، چون، ساردوئیه جیرفت، دهبکری، بافت، رابر، سیرجان، بردسیر و ... تجهیزات ایمنی کافی را به همراه داشته باشند.
آخرین وضعیت آبگرفتگی در شهرهای هرمزگان
بارش شدید باران که از روز جمعه گذشته برخی از شهرستان‌های استان هرمزگان را درگیر کرده بود، تلفات جانی در بر نداشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، بارش شدید باران در برخی از شهرستان‌های استان هرمزگان موجب بروز خساراتی جزئی شد. بر اساس اطلاعات اداره کل هواشناسی هرمزگان، مجموع بارش سامانه بارشی در استان هرمزگان تا ساعت ۶:۳۰ شنبه ۲۱ دیماه در قشم ۲۰۷.۸‏، بندرعباس ۱۶۴.۹،‏ سیریک ۱۳۲.۸‏،رودان ۱۳۰.۴‏، میناب۱۰۴.۵‏، بستک۹۹.۵‏، قشم فرودگاه۹۵.۲‏ وسردشت بشاگرد۸۵.۹‏ میلی متر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: به دنبال بارش‌های شدید و کم سابقه باران در هرمزگان سد جگین پس از حدود ۵۶ میلیون متر مکعب آبگیری سرریز کرد.معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: بر اثر بارش شدید و کم سابقه باران آب و برق برخی مناطق استان قطع شده است.فرماندار شهرستان بستک گفت: در پی بارندگی‌های شدید جمعه شب گذشته در شهرستان بستک دو سد در مناطق جناح، کوخرد و هرنگ سرریز کرد و منازل مسکونی حریم رودخانه‌ها تخلیه شد.محمد رادمهر، فرماندار شهرستان جاسک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: جاده جاسک به بشاگرد و جاسک به میناب به دلیل طغیان رودخانه‌های مسیر مسدود است.رادمهربا بیان اینکه به دنبال بارش شدید باران برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، افزود: راه ارتباطی ۵۰ روستا نیز به مرکز شهرستان قطع شده است.فرماندار شهرستان جاسک افزود: میزان خسارت به زیرساخت‌های شهرستان در دست بررسی است.رادمهر گفت: تا صبح دیروز حدود ۵۰ میلیمتر باران در شهرستان جاسک باریده است.او افزود: از رانندگان تقاضا داریم تا حد امکان در مسیر‌های شهرستان جاسک تردد نکنند و مردم نیز از قرارگیری در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.
علی نیکویی فرماندار شهرستان بندرلنگه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان،گفت: بر اثر بارندگی‌های روز جمعه تا روز شنبه راه‌های مواصلاتی روستا‌های بنه کوه، انجیره، حرا و دمبست بخش مهران به دلیل طغیان رودخانه‌ها  مسدود شد.او گفت:مواد غذایی و آب معدنی برای ساکنین این روستاه‌ها ارسال شده است و ساکنان روستا‌ها مشکلی ندارند.احمد محمودی، فرماندار شهرستان بشاگرد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان،گفت: بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها تمام راه‌های بخش و مرکز شهرستان بشاگرد مسدود است.محمودی افزود: به برخی تاسیسات زیرساختی همچون جاده و پل‌ها در بشاگرد خسارت وارد شده که میزان آن در دست بررسی است.فرماندار شهرستان بشاگرد افزود: سازه‌های آبخیز داری این شهرستان سرریز شده‌اند. همچنین فرماندار بشاگرد در گفت و گو با ایسنا، افزود: صبح دیروز (۲۱ دی ماه) بر اثر بارش بارش و طغیان رودخانه پاهتک بشاگرد یک نفر غرق شد. احمد محمودی اظهار کرد: دو بشاگردی قصد داشتند با یک دستگاه موتور سکلیت از آبنمای رودخانه پاهتک عبور کنند غرق شدند. وی خاطرنشان کرد: یک نفر با تلاش نیروهای امدادی نجات یافت و تلاش برای مفقودی دیگر ادامه دارد.
علیرضا نصری، فرماندار شهرستان قشم در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، از فروکش کردن آبگرفتگی معابر و تحت کنترل بودن وضعیت این شهرستان خبر داد.نصری با اشاره به اینکه خوشبختانه بارش شدید باران تلفات جانی در پی نداشته است، گفت: این آبگرفتگی‌ها باعث وارد شدن آسیب به زیرساخت‌های این شهرستان شده که میزان خسارات در دست بررسی است.او افزود: آبگرفتگی‌ها باعث تخریب بخشی از جاده ساحلی جزیره قشم، ریزش دیوار چند مدرسه در رمچاه و آبگرفتگی برخی منازل شده است.نصری گفت: بیشترین آبگرفتگی و خسارت به محله قدیمی چابهار، شهرک سیستان، طولا و رمچاه وارد شده است. معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،گفت: براثر بارندگی و سرریز شدن خورها تعداد اندکی از منازل مسکونی دچار آبگرفتگی و تخریب،ریزش سقف و دیوار شدند.امینی زاده افزود: با توجه به اولویت حفظ جان شهروندان و امداد رسانی فوری به موارد اورژانسی خوشبختانه در بارندگی روز جمعه گذشته فوت یا مصدومیت درشهر بندرعباس نداشتیم.
استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه حجم آب برخی رودخانه‌ها تا چند روز پس از پایان بارندگی هم زیاد است، افزود: از مردم سراسر استان تقاضا داریم تا خروج سامانه بارشی نکات ایمنی را رعایت کنند و از نزدیکی به رودخانه‌ها و تردد‌های غیر ضروری خودداری کنند.
13 محور مواصلاتی در سیستان و بلوچستان بسته شد
به دنبال وقوع بارشهای سنگین و طغیان رودخانه‌های محلی، 13 محور مواصلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان بسته شده است.بنا به اعلام مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، محورهای مواصلاتی دلگان به رودبارِ جنوبِ کرمان، دلگان به ایرانشهر، دلگان به جلگه، جلگه به ایرانشهر، فنوج به اسپکه، فنوج به کتیج، فنوج به رمشک، بزمان به دلگان و نیکشهر به ایرانشهر، جلگه به چاه اسحاق، نیکشهر به بنت و محور فرعی زاهدان به میرجاوه مسدود شده است.
مرکز مدیریت راه‌ها نیز اعلام کرد محور فرعی میل نادر به سفید آبه (چاه خرما) به علت طغیان رودخانه‌های فصلی محور فوق تا اطلاع بعدی بسته است. فرماندار دلگان با اعلام مسدود شدن اکثر راه‌های ارتباطی دلگان به مقصد شهرهای همجوار مانند زهکلوت رودبار جنوب، دلگان به بزمان و ایرانشهر و جلگه و جلگه به چاه اسحاق و به زیر آب رفتن شهرهای چگردگ و گلمورتی به دنبال بارش حدود 60 میلی متری باران گفت: خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌های شهری و روستائی و برخی از منازل مردم وارد شده، اما به فضل پروردگار خسارت جانی نداشته‌ایم. مجتبی شجاعی افزود: هم اینک نیازمند تجهیزات خودروئی و امدادی هستیم که با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان و با فروکش کردن بارش‌ها بتوانیم شرایط را به خوبی مدیریت کنیم. وی اظهار داشت: غذای گرم و نان و محل‌های اسکان برای مسافران و در راه ماندگان ناشی از سیلاب و بارش‌های تند نیز پیش بینی شده است.فرماندار دلگان گفت: با توجه به قطع فیبر نوری در فنوج گزارش قطع شدن ارتباطات در جلگه را داریم، اما آب و برق دلگان شرایط پایداری دارند.
۵۰ روستای منوجان در محاصره سیلاب
معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری منوجان گفت: براثر بارش شدید باران راه ارتباطی ۲۰ روستا با جاری شدن سیلاب در منوجان قطع شده است.سید حسینی معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری منوجان دیروز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت:بر اثر طغیان رودخانه‌ها ۵۰ روستا در محاصره سیل قرار گرفته اند و راه ۲۰ روستا را مسدود کرده است که تلاش برای بازگشایی این محور‌ها ادامه دارد.معاون فرماندار منوجان با اشاره به اینکه هنوز بارندگی ادامه دارد ابراز کرد: مردم از سفر‌های غیر ضروری خودداری کنند و از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها و بردن احشام خودداری کنند.حسینی از اعزام اکیپ‌های امدادی جهت امداد رسانی به روستا‌های محاصره در سیلاب خبر داد وبیا ن داشت تمام تلاش ما امداد رسانی به روستا‌های شهرستان است.او اظهار کرد: نیرو‌های راهداری وهلال احمر جهت امداد رسانی به روستا‌های شهرستان نیز اعزام شده اند.حسینی ازتخریب سقف یک واحد آموزشی در شهرستان خبر داد وبیان داشت: ۴۰ واحد آموزشی در شهرستان غیر استاندارد است.او افزود:ستاد بحران در محل فرمانداری جهت امداد رسانی به روستا‌های محاصره در سیلاب تشکیل وبر امداد رسانی تاکید شده است.حسینی گفـت: برق پنج روستا و راه روستای‌های بنگ، سرگرو، محمدآباد، گی مرد قطع شده است. منوجان ازغرب به استان هرمزگان شهرستان رودان ودر شرق به شهرستان قلعه گنج و در جنوب به شهرستان بشاگرد متصل است و این شهرستان تا مرکز استان ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
 

نظر شما