شناسهٔ خبر: 37541172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ناتوانی دولت جدید تونس در کسب رای اعتماد

صاحب‌خبر -

پارلمان تونس دیروز (شنبه) به کابینه دولت جدید رأی اعتماد نداد. از زمان برگزاری اولین انتخابات تونس پس از ۲۰۱۱ دولت پیشنهادی حبیب الجملی نخستین دولتی است که از پارلمان رای نگرفت.
به گزارش ارم نیوز، از مجموع ۲۱۷ نماینده پارلمان تونس، ۲۰۰ تن در جلسه حاضر بودند و از این بین ۱۳۴ تن به کابینه حبیب الجملی، نخست‌وزیر مکلف تونس رأی عدم اعتماد، ۷۲ تن رأی اعتماد و سه نماینده نیز رأی ندادند که به معنای مخالفت با این کابینه و برکناری آن است. فراکسیون‌های دموکراتیک و فراکسیون‌های احزاب «قلب تونس»، «تحیا تونس»، «الدستوری الحر» و فراکسیون «اصلاح ملی» به دولت پیشنهادی الجملی رأی ندادند؛ دولتی که مقابل پارلمان برنامه سال‌های آتی و چشم‌اندازش را در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی ارائه کرد اما با انتقادات تند تعداد زیادی از نمایندگان روبرو شد. 
از زمان اولین انتخابات تونس پس از سال ۲۰۱۱ تاکنون پنج دولت با اکثریت رأی اعتماد آوردند و دولت پیشنهادی الجملی نخستین دولت است که در پارلمان رای نگرفت. نمایندگان پارلمان، دولت الجملی را از سال ۲۰۱۱ تاکنون ضعیف‌ترین دولت خوانده و گفتند، اکثر وزرای پیشنهادی مستقل نبوده و برخی دیگر نیز صلاحیت ندارند. 
نمایندگان معتقدند، دولت الجملی به خواسته‌ها و آرمان‌ها و شروط استقلال و صلاحیت که در جریان روند تشکیل دولت اعلام کرده بود، پاسخ نمی‌دهد.

نظر شما